آفتاب
سرلشگر جعفری:

توانمندی های سپاه با هزاران بمب از بین رفتنی نیست/ ابهامات روحانی در مورد فعالیت اقتصادی سپاه برطرف شد

توانمندی های سپاه با هزاران بمب از بین رفتنی نیست/ ابهامات روحانی در مورد فعالیت اقتصادی سپاه برطرف شد

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده مسئله بودجه سپاه حل شد گفت: بخشی از کاهش بودجه بسیج و سپاه به دلیل محدودیت های بودجه ای کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در نشست دانشجویی انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی که امروز در دانشگاه امام صادق برگزار شد در جمع دانشجویان  گفت: فلسفه بسیج مثل سپاه موضوعش موضوع انقلاب اسلامی و حفظ انقلاب اسلامی است ولی ممکن است به مرور زمان این مسئله دستخوش تحولات زمان و مشکلات قرار گرفته و به فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه این فراموشی یا این غفلت از ماموریت برای سازمان بسیج و سپاه خیلی خسارت بار است ادامه داد: البته به دلیل گستردگی این سازمان شاید نشود از همه اقشار توقع داشت که این نکته را مد نظر داشته باشند ولی از قشر دانشجو آن هم دانشجوی بسیجی و خصوصا دانشگاه امام صادق(ع) می توان انتظار داشت که از این مسئله غافل نشوند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نقش آفرینی در آینده انقلاب اسلامی از مهمترین وظایف سپاه و بسیج است ادامه داد: بدون تردید انقلاب اسلامی در کشور ما در بستر نظام جمهوری در حال رشد و پیشرفت است و این رشد و پیشرفت حاصل مجاهدت ها ، خون دل خوردن ها و تلاش 1400 ساله ائمه معصومین، اولیاء بزرگ الهی و مجاهدین راستین راه اسلام است.

سرلشگر جعفری در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت:  ما دستاوردهای بزرگی داشتیم که یکی از آن دستاوردهای عزت و اقتدار نظام اسلامی کشور ایران است که همراه با موضوع انقلاب اسلامی است. در واقع اگر انقلاب اسلامی را از ایران بگیریم این اقتدار و عظمت جمهوری وجود نخواهد داشت و این انقلاب اسلامی نیز برای ایران انحصاری است و هیچ کشوری این ویژگی را ندارد.

وی به دستاورد دیگر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: موضوع امنیتی و دفاعی ایران اسلامی از دستاوردهای دیگر است شما شاهد هستید دشمنان انقلاب اسلامی همه تلاش خود را بکار بردند از جنگ و تهدیدهای دیگر ولی امروز ایران از امنیت بسیار بالا و از توان دفاعی بسیار قوی و مستحکم برخوردار است. سرلشگر جعفری ادامه داد: مولفه قدرت ما عوامل دیگری به غیر از تسهیلات نظامی است و آن عامل پشتیبانی مردم و حضور گسترده مردم و همچنین فناوری های علمی است.

فرمانده کل سپاه به موضوع استقامت و پایداری در صحنه امنیتی اشاره کرد و گفت: این موضوع ایران را به کشوری کاملا امن از نظر مسائل امنیتی و تهاجم خارجی تبدیل کرده که بزرگترین دستاورد ما است.

سرلشگر جعفری ادامه داد: نمونه دفاعی که ما عرضه کردیم در جنگ 33 روزه و 8 روزه غزه در برابر ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل غاصب خود را نشان داد.

وی با انتقاد از برخی سخنان در مورد توان دفاعی ایران گفت: بعضی افراد در کشور ما ممکن است توان دفاعی ما را ندانند و یا تخصص نداشته باشند  و اعلام نظرهایی بکنند ولی مشاهده کردیم که حتی دشمنان ما روی این حرفها حساب نکردند.

فرمانده کل سپاه پاسداران به دستاوردهای دیگر انقلاب اسلامی در بعد سیاسی اشاره کرد و اظهار داشت: در صحنه بین المللی دستاوردهای انقلاب اسلامی نهضت بیداری اسلامی است که تاثیر انقلاب اسلامی به کشورهای مختلف و حتی به آمریکا و اروپا نیز رسیده است.

سرلشگر جعفری حکومت عراق را نتیجه این دستاوردها دانست و گفت: یک حکومت شیعی همسو با ایران در عراق حاکم شد در حالی که آمریکایی ها بدنبال یک حکومت آمریکایی بودند در سوریه هم تلاش کردند سرمایه گذاری کنند تا در آنجا نفوذ کنند اما وضعیت سوریه، وضعیت خوبی است و روز به روز بهتر می شود و البته بخش هایی از کشور سوریه در اختیار معارضین است ولی روند رو به جلو به ضرر است و به نفع نظام مستقر در سوریه است.

وی در مورد تحولات سوریه نیز گفت: جای نگرانی وجود ندارد دشمنان هم متوجه این روند رو به جلو شده اند و آرام آرام از مواضعشان بر می گردند ولی چون نمی خواهند یک دفعه این کار را انجام دهند مواضعشان را آرام آرام بر می گردانند.

فرمانده کل سپاه پاسداران پیشرفت های علمی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: در عرصه علمی و تحقیقاتی هم پیشرفت های بسیار خوبی داریم ولی متاسفانه در علوم انسانی کار زیادی نتوانستیم بکنیم که انشاالله شما دانشجویان خلاء بزرگ انقلاب اسلامی را در آینده پیش رو پر کنید.

وی گفت: یعنی تربیت آینده انقلاب اسلامی بر اساس علوم انسانی برگرفته از قرآن و دین باشد زیرا علوم انسانی که در دانشگاههای ما غالب است اسلامی نیست.

سرلشگر جعفری با طرح این پرسش گفت: رسالت نسل جوان امروز برای حفظ انقلاب و پیشبرد اهداف آن چیست؟ دانشجو قشری است که آینده کشور به دست او ساخته می شود زمان دانشجویی زمان توانمند سازی برای نقش آفرینی در آینده است لذا باید در سه عرصه برای حفظ انقلاب کار کنیم. اولین عرصه رصد هوشمندانه انقلاب اسلامی، وضعیت انقلاب اسلامی و روند حرکت حرکتی آن است.

وی با بیان اینکه رشته های علوم انسانی جامعه را اداره می کند افزود: علوم انسانی بخصوص مدیریت یک معضل اساسی ما است. مدیریت موثر و تغییر آفرین به ندرت و انگشت شما بوجود می آید و ما بیش از همه نیاز به این نوع مدیریت داریم.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه در ایران، انقلاب اداری و انقلاب فرهنگی صورت نگرفته است افزود: یعنی نظامات، روشها و سیستم های حاکم بر نظام اداری کشورمان همین روشهای نظام قبلی است و فقط کمی دستکاری شده است و متاسفانه در جاههای به روش های غربی نیز آلوده شده است و اگر انقلاب اسلامی همین طور پیش برود ممکن است در چند سال دیگر با مشکلاتی روبرو شود ولی امید و انتظار حضرت آقا به نسل جوان و بسیجیان است.

سرلشگر جعفری به الزامات و ضروریات لازم برای دانشجویان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: الزام اول خودسازی بیشتر معنوی است که لازمه حرکت بزرگ است و الزام دوم حرکت جهادی با روحیه جهادی است که ویژگی آن برای خدا بودن و تحمل سختی ها و فشارها است و الزام سوم پرورش دادن استعدادهاست یا توانمندسازی برای آینده متناسب با استعداد است که این سه الزام برای عبور از مرحله سوم انقلاب ضروری است.

وی در ادامه نشست دانشجویی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی مقامات دولتی در دانشگاهها حرفهایی زدند مبنی بر اینکه قدرت نظامی ایران با دو بمب آمریکا مختل شدنی است گفت: من توضیح دادم ایشان تجربه و تخصص این بحث را ندارند درست است که ایشان را یک دیپلمات صاحب نظر می دانیم ولی در مسائل نظامی و امنیتی تجربه نداشتند.

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: به هیچ وجه این طور نیست که سیستم دفاعی ما با دو بمب از بین برود. ممکن است یک سری از زیر ساخت ها از بین برود ولی توان موشکی و توانمندی های استراتژیک سپاه به طوری است که اگر هزاران بمب بزنند شاید بتوانند 10 تا 20 درصد توان موشکی سپاه را بکاهند.

سرلشگر جعفری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پس از مذاکرات هسته ای ایران تهدیدها و تحریم های غرب ، آمریکا و اسرائیل علیه ایران تعدیل شدنی است گفت: اگر کسی چنین خیالی کند خیلی خوش خیالی است و خیال خام است. ما موضوعات مختلفی با دشمن داریم و انقلاب اسلامی از اساس با نظام سلطه مخالف است مگر اینکه ماهیت آمریکا عوض شود و آنها آدم شوند که در این صورت ما دیگر با آنها جنگی نخواهیم داشت.

وی در مورد مذاکرات هسته ای نیز گفت: در مذاکرات اخیر این چیزهایی که دادیم حداکثری و چیزهایی که گرفتیم حداقلی است اما مهم آینده است و عبور نکردن از خطوط قرمز و تا آنجایی که مشخص است تا الآن از خطوط قرمز عبور نشده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران در مورد پیش بینی اش از نتیجه نهایی مذاکرات نیز گفت: دو حالت بیشتر ندارد یا این مذاکرات به نتیجه می رسد و تحریم های هسته ای به صورت تدریجی کاهش می یابد یا اینکه اگر بخواهند امتیازات بیشتر بگیرند نتیجه برگشت به وضع اول است و راه سوم دیگری وجود ندارد لذا باید منتظر ماند و با نگرانی موضوع را پیگیری کرد.

سرلشگر جعفری در ادامه در مورد دیگر تهدیدها و تحریم ها گفت: به نظر من بقیه تهدیدها و تحریم ها برداشته نمی شود و شاید تحریم های هسته ای به تدریج کاهش پیدا کند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه اگر مذاکره کنندگان گروه 1+5 در طول مذاکرات از سپاه درخواست کنند برد موشکی سپاه کاهش پیدا کند آیا می پذیرید پاسخ داد: ما به دنبال اضافه کردن برد موشک هایمان هستیم و اگر آقا اجازه بدهند توانش را نیز داریم و شهید تهرانی مقدم را نیز در این راه از دست دادیم چون باید موشک های ما به اسرائیل برسد که در این هنگام دانشجویان با شعار تکبیر ، مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس و اسرائیل از سخنان سرلشگر جعفری حمایت کردند.

فرمانده کل سپاه پاسداران در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران توانایی پاسخگویی به حمله احتمالی اتمی غرب را دارد گفت: حمله اتمی را نه نمی شود جلویش را گرفت البته این غلط را نمی توانند بکنند زیرا توانمندی ایران و انقلاب اسلامی برای پاسخ دادن بسیار بالا است آنها از اقدامات بازدارنده ما بسیار وحشت دارند و بحث گزینه نظامی شوخی مسخره بیشتری نیست.

سرلشگر جعفری در پاسخ به سئوال دیگری در باره میزان دخالت سپاه در مسئله و بحران سوریه گفت: ما هر کاری بتوانیم می کنیم تا سوریه حفظ شود و هر کاری لازم باشد با افتخار انجام می دهیم. سوریه در خط مقدم انقلاب اسلامی است و ما اعزام نیروهای سازمان دهی شده نظامی در سوریه داریم  یعنی متخصصین و انتقال تجربه  برای آموزش در سوریه را انجام می دهیم به عبارتی کار مستشاری است که این کار را با افتخار انجام می دهیم چون به یک نظام رسمی  و قانونی کمک می کنیم و این کار را به خاطر درخواست دولت سوریه انجام می دهیم آن کشورهایی که تروریست ها و معارضین را تجهیز می کنند باید نگران باشند و بگویند چرا این کار را انجام می دهند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره فعالیت های اقتصادی سپاه افزود: فعالیت اقتصادی سپاه در عرصه های سازندگی است یعنی آبادانی و سازندگی مثل پل صدر یا فازهای پتروشیمی که در این مقوله ها وارد شده و با توجه به توانمندی و روحیه جهادی بسیار موفق عمل کرده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: اگر امروز ورود سپاه به این عرصه ها نبود موضوع سازندگی وساخت و ساز در بخش های مختلف به این حدی که می بینید نبود.

سرلشگر جعفری به نحوه ورود سپاه به پروژه پارس جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: سپاه پروژه فاز 15 و 16 پارس جنوبی را زمانی گرفت که پیمانکاران خارجی رفته بودند لذا سپاه ساخت ، طراحی و تولید فاز 15 و 16 پارس جنوبی را انجام داد.

وی همچنین به دیدار خود با رئیس جمهور در مورد فعالیت اقتصادی سپاه اشاره کرد و افزود:  در دولت جدید به آقای روحانی گفتم هر پروژه ای که کس دیگر یا شرکت دیگری می تواند انجام دهد ما حاضریم قرارداد را لغو کنیم و آن شخص یا فرد دیگر این کار را انجام دهد. همچنین به ایشان گفتم در دولت قبلی اصرار از سوی دولت بود تا سپاه بیاید قراردادها را ببندد البته آقای روحانی در ابتدا ابهاماتی در این زمینه داشتند که الان برطرف شده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه کاهش بودجه عمومی سپاه آیا به دلیل ورود جریان اصلاح طلب در دولت است خاطرنشان کرد: بودجه کم شده بود ولی اخیرا با پیگیری هایی که انجام شده کاهش بودجه برطرف شده ولی بودجه 93 خیلی کاهش پیدا نکرده فقط کمی بودجه بسیج کاهش پیدا کرده و در مجموع این مسئله مربوط به بخشی از محدودیت های بودجه ای کشور است.

سرلشگر جعفری در پاسخ به سئوال دیگری در مورد اینکه عدم دخالت سپاه در مسائل سیاسی را چگونه تفسیر می کنید و آیا آن را به فرماندهان سپاه سفارش می کنید گفت: مهمترین عرصه تهدید علیه انقلاب اسلامی را تهدید سیاسی می دانیم و در مقابل این عرصه تهدید سپاه نمی تواند بی تفاوت باشد.

وی افزود: البته کسانی که حرکت سپاه را مانع خودشان می دانند این فضاسازی ها را انجام می دهند و حرفهای حضرت امام را به رخ ما می کشند ما خیلی کاری به اینها نداریم و کار خودمان را می کنیم و اگر غفلت کنیم و بگوییم آمادگی دفاعی - نظامی کفایت می کند برای دفاع از انقلاب اسلامی کلاهمان پس معرکه است.

کد N12016

وبگردی