آفتاب

سید حسن خمینی: بزرگ ترین ویژگی مرحوم ماندلا، دوری از کینه بود

سید حسن خمینی: بزرگ ترین ویژگی مرحوم ماندلا، دوری از کینه بود

جماران نوشت:

یادگار امام می‌گوید، دوری ماندلا از کینه ویژگی ارزشمند وی برای امروز و فردای جهان است.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در گفت و گوی اختصاصی با جماران، در پاسخ به سوالی در خصوص صلح طلبی نلسون ماندلا دوری گزینی وی از خشونت و کینه‌ورزی، اظهار داشت: من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین ویژگی مرحوم ماندلا دوری از کینه بود؛ روزی که او از زندان برمی‌گشت، گرچه شاید این زمینه، بسیار وجود داشت که بتواند کینه را هم در خودش و هم در ملت آفریقای جنوبی نگه دارد؛ زیرا در طول تاریخ ظلم‌های بزرگی در حق سیاه‌پوستان شده بود.

وی افزود: چه دوره‌ای که ایشان در جزیره «روبن آیلند» زندانی بود این ظلم دیده می‌شد و چه نسبت به مردمان سیاه پوستی که در سرتاسر آن کشور بودند و نظام وحشیانه‌ای که در آفریقای جنوبی حاکم بود، این ستم مشاهده می‌شد؛ اما مرحوم ماندلا تمام این کینه‌ها را اول از درون خودش زدود و کار بزرگ‌تر او این بود که در مرحله بعد، توانست کینه را از مردم آفریقای جنوبی نیز بزداید و بهتر است بگوییم که با این رفتار معنادار خود یکپارچگی را در وطن خود حفظ کرد.

سید حسن خمینی یادآور شد: ما می‌دانیم که در آفریقای جنوبی مردمانی بودند که به خاطر شدت ظلم و تبعیضی که تحمل کرده بودند، می‌گفتند One white, one bullet «یک سفید، یک گلوله»؛ یعنی تا این میزان کینه در بسیاری از مردم تقویت شده بود. اما آنچه در وجود ماندلا دیده شد و از سوی مردم هم مورد پذیرش قرار گرفت -که برای امروز و فردای دنیا هم ارزشمند است- همین دوری دل‌ها از کینه و انتقام است. خصوصا آنجایی که این جمله به یاد ماندنی از ایشان نقل شده است که I will forgive but I won't forget «ببخش ولی، فراموش نکن».
سیدحسن خمینی: همه آزادیخواهان جهان یک سرمایه بزرگ را از دست دادند
یادگار امام با حضور در سفارت آفریقای جنوبی در تهران، به شخصیت نلسون ماندلا رهبر بزرگ ضد آپارتاید این کشور ادای احترام کرد.
سید حسن خمینی پس از حضور در این محل یادداشتی را در دفتر یادبود نلسون ماندلا در سفارت آفریقای جنوبی نوشت:
بسمه تعالی
«درگذشت مرحوم نلسون ماندلا، رهبر بزرگ مبارزه با نژادپرستی و رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی بی‌شک ضایعه‌ای برای این کشور، قاره آفریقا و همه آزادیخواهان جهان است.
قلب رئوف و مهربان وی که در طول عمر ایشان -‌چه در زمانی که در زندان جزیره روبن محبوس بود و چه روزگاری که قدرت ظاهری را در دست داشت‌- سرمایه‌ای برای او و همچنین سرمایه‌ای برای اندیشه صلح و آزادی و دوری از کینه است.
ارتباط عمیق و عاطفی مرحوم ماندلا با مردم ایران به خصوص رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، همه ما را به تکریم بیشتر و بزرگداشت نیکوتر وی ترغیب می‌کند.
یادش گرامی و خداوند در بهشت برین دستگیر او باد.»
سید حسن خمینی
92/9/19
وی همچنین در دیدار با ویلیام مکس وایت هد سفیر آفریقای جنوبی در تهران ضمن آرزوی مغفرت برای نلسون ماندلا اظهار داشت: ان‌شاءالله سرمایه‌ای که ایشان برای آفریقای جنوبی ایجاد کردند و تلاش‌های ارزشمندی که در سال‌های مبارزه و بعد از آن، اندوختند توشه روز جزای‌شان باشد.
وی افرود: نه فقط آفریقای جنوبی بلکه آفریقا و همه آزادیخواهان جهان یک سرمایه بزرگ را از دست دادند. من البته توفیق داشتم که هم در ایران و هم در ژوهانسبورگ ایشان را ببینم و خاطرات بسیار خوب از آن سفر دارم.
یادگار امام تاکید کرد: محبت، لطف و آرامش روحی ماندلا در ذهن ما باقی است و به حمدلله در جهان تجلیل بسیار شایسته‌ای از مرحوم ماندلا شد و جایش هم بود که این احترام صورت گیرد.
سید حسن خمینی در پایان گفت: امید‌واریم آفریقا و جهان فرزند دیگری چون ماندلا را به خود ببیند.

/2727

کد N11940

وبگردی