آفتاب

نماینده اهواز خبرداد: جلسه با معاون رئیس‌جمهور بعد از استعفا / درآمد فولاد خوزستان به تهران رسید

نماینده اهواز خبرداد: جلسه با معاون رئیس‌جمهور بعد از استعفا / درآمد فولاد خوزستان به تهران رسید

نماینده مردم اهواز در مجلس از برگزاری جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری ریاست جمهوری خبر داد.

رضا الیاسی: پس از آنکه حجت الاسلام حسن روحانی نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم را در موعد مقرر به مجلس ارائه کرد نمایندگان کار رسیدگی به این لایحه را آغاز کرده اند و در بررسی این لایحه اعتراض هایی نیز از سوی نمایندگان درباره بودجه حوزه های انتخابیه خود مطرح شده است.

اما جدی ترین اعتراض مربوط به استان خوزستان بود که صبح امروز مجمع نمایندگان استان خوزستان که 18 عضو دارد استعفای خود از نمایندگی در مجلس را تقدیم هیات رئیسه کردند و این موضوع به خبر اصلی امروز پارلمان تبدیل شد.

البته پس از طرح استعفای دسته جمعی نمایندگان خوزستان تعدادی از نمایندگان دیگر استان ها نیز طرح استعفای خود را مطرح کردند که این طرح ها به جدیت طرح استعفای نمایندگان استان خوزستان نبوده است.

سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این استعفا می گوید متاسفانه در لایحه بودجه سال 93 کل کشور توجه ویژه ای به محرومیت زدایی از استان خوزستان نشده است و از نکات جالب توجه این است که بودجه استان خوزستان در سال 93 در مقایسه با سال 92 کاهش یافته است.

حسینی با بیان این که نمایندگان خوزستان درباره استعفا سر حرف خود هستند می گوید بر اساس هماهنگی های صورت گرفته قرار است مجمع نمایندگان استان خوزستان جلسه ای با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برگزار کنیم و در این جلسه بار دیگر مشکلات موجود در استان خوزستان را به صورت مستند برای مسئولان تشریح کنیم.

مشروح گفت و گوی عضو هیات رئیسه مجلس با خبرآنلاین در ادامه می آید:

***

امروز خبر استعفای دسته جمعی اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان به یکی از مهم ترین اخبار پارلمان تبدیل شده است. دلیل اصلی این استعفا چیست؟

بله متاسفانه این اتفاق رخ داده است. مجمع نمایندگان استان خوزستان 18 عضو دارد که امروز به طور کلی تمام اعضا استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند. استعفای نمایندگان استان خوزستان دلایل متعددی دارد که از جمله مهم ترین آنها می توان به نگاه غیر عادلانه در تخصیص اعتبارات بودجه به استان خوزستان اشاره کرد.

همچنین عدم واکنش مثبت دولت به جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های کارون به دیگر استان ها نیز از جمله دلایل استعفای نمایندگان استان خوزستان است که این موضوع آسیب های غیر قابل جبرانی را برای استان خوزستان به همراه دارد.

در حقیقت استان خوزستان همواره در شرایط خاصی قرار داشته است و بر همین اساس نیز تمام دولت ها به توسعه و توجه ویژه به این استان تاکید کرده اند که متاسفانه در عمل آنچنان که باید این اتفاق رخ نداده است.

خوشبختانه همواره مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای به این استان داشته اند و بر ساختن و توسعه این استان تاکید ویژه ای داشته اند. اما زمانی که به کارهای اجرایی صورت گرفته در این استان نگاه می کنیم متوجه می شویم که این استان در محرومیت کامل به سر می برد.

هم اکنون استان خوزستان با مشکلات فراوانی رو به رو است که شاید آلودگی هوا را بتوان مهم ترین آنها نام برد که علی رغم تاکیدهای مسئولان اجرایی و نمایندگان توجه ویژه ای به این موضوع نشده است و شاهد این هستیم که آلودگی هوای استان خوزستان مشکلات فراوانی را برای زندگی عادی مردم ایجاد کرده است.

متاسفانه در پی آلودگی شدید استان اهواز شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از مردم به دلیل بیماری های تنفسی به بیمارستان می روند و این در شرایطی است که حتی یک مسئول و یا وزیر از نزدیک این مشکلات را مشاهده نکرده است.

یکی از انتقادهای اساسی ما به مسئولان همین است که چرا مسئولان از نزدیک مشکلات خوزستان را مشاهده نمی کنند و باید وزیر یا مسئولان به استان خوزستان رفته و از نزدیک مشکلات مردم را لمس کنند.

استان خوزستان در حوزه اقتصادی چه مشکلاتی دارد که احساس می کنید می توان با اعتراض به لایحه بودجه آن را برطرف کرد؟

استان خوزستان از لحاظ اقتصادی نیز مشکلات متعددی دارد. به طور مثال فولاد خوزستان را در خصوصی سازی می فروشند و متاسفانه از درآمدهای آن برای توسعه استان و محرومیت زدایی هزینه نمی کنند.

متاسفانه بخش اعظمی از درآمدهای حاصل از خصوصی سازی فولاد خوزستان به ساخت اتوبان تهران- شمال و قسمت دیگری از این درآمد نیز به توسعه قطار تهران- پرنده اختصاص یافته است. با این شرایط توسعه استان خوزستان که مورد تایید تمام مقامات نظام است در چه جایگاهی قرار دارد و محرومیت زدایی از استان خوزستان چه می شود؟

لایحه بودجه سال 93 کل کشور چه ایرادهایی داشته است که شما تصمیم به استعفا گرفته اید؟

متاسفانه در لایحه بودجه سال 93 کل کشور توجه ویژه ای به محرومیت زدایی از استان خوزستان نشده است و از نکات جالب توجه این است که بودجه استان خوزستان در سال 93 در مقایسه با سال 92 کاهش یافته است.

همچنین دولت در لایحه بودجه سال 93 کل کشور به بحث درمانی و عمرانی در استان خوزستان توجه ویژه ای نداشته است و این موضوع مشکلات غیر قابل جبرانی را برای استان و مردم ایجاد خواهد کرد.

از نکات دیگری که در لایحه بودجه سال 93 مورد توجه قرار گرفته است تخصیص اعتبار برای انتقال آب از سرشاخه های کارون به استان های دیگر است.

متاسفانه نمایندگان بارها درباره آسیب های این انتقال به مسئولان اجرایی تذکر داده اند و در جلسات مختلف این موضوع مطرح شده است اما هم اکنون مشاهده می کنیم که دولت در بودجه سال آینده این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

زمانی که نمایندگان خوزستان این مشکلات را در لایحه بودجه 93 و مشاهده می کنند و از نزدیک نیز با مشکلات مردم در ارتباط هستند به این نتیجه رسیدند که اعتراض خود را به این نحو اعلام کنند.

استعفا تا چه اندازه جدی است؟

مجمع نمایندگان استان خوزستان سر حرف خود است و با این شرایطی که در لایحه بودجه وجود دارد و مشکلات موجود در استان نمی توانیم پاسخ مردم را بدهیم.

احتمال تغییر در لایحه بودجه سال 93 وجود دارد؟

زمانی که لایحه بودجه سالانه کل کشور در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد همواره تغییراتی در آن رخ می دهد. اما باید به این نکته توجه کرد که اگر ظلمی به استان خوزستان در بحث بودجه وجود داشته باشد باید لایحه بودجه تغییر کند و نمایندگان استان خوزستان این ظلم را نمی پذیرند.

تاکید تمام مقامات بر توسعه و محرومیت زدایی استان خوزستان است و اگر به این موضوع در لایحه بودجه توجه نشود آن را با عدد و رقم ثابت خواهیم کرد و باید توجه به این استان در لایحه بودجه قرار بگیرد.

هم اکنون برای انصراف از استعفا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بر اساس هماهنگی های صورت گرفته قرار است مجمع نمایندگان استان خوزستان جلسه ای با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برگزار کنیم و در این جلسه بار دیگر مشکلات موجود در استان خوزستان را به صورت مستند برای مسئولان تشریح کنیم و امیدواریم نتیجه این جلسه توسعه توسعه استان خوزستان و رفع محرومیت های آن باشد.

استعفای شما در چه مرحله ای قرار دارد و فرایند طرح استعفا در مجلس چگونه است؟

مجمع نمایندگان استان خوزستان استعفای خود را به هیات رئیسه تحویل داده است اما هیات رئیسه آن را اعلام وصول نکرده است. به هر حال ما سر حرف خود هستیم و در صورتی که به مشکلات خوزستان توجهی نشود نمی توانیم پاسخ مردم این استان را بدهیم و بر همین اساس این استعفا را مطرح کرده ایم.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس هر نماینده که اعتبارنامه او به تصویب رسیده است مى‏تواند از مقام نمایندگى استعفاء دهد و استعفای آن نیز در صحن علنی مطرح خواهد شد و در صورت تصویب نماینده از سمت خود استعفا خواهد داد.

همچنین پس از آنکه طرح استعفای نمایندگان اعلام وصول شد بلافاصله در جلسه بعدی باید در دستور کار قرار گیرد و نمایندگان نیز درباره این موضوع تصمیم گیری کنند.

بر اساس ماده 96 آیین نامه داخلی مجلس نیز در روز جلسه ابتدا تقاضاى استعفا قرائت شده و سپس شخص متقاضى استعفا یا نماینده دیگرى به تعیین او تقاضاى دفاع می کند. مدت قرائت تقاضاى استعفا و توضیح نماینده متقاضى استعفا حداکثر نیم ساعت است.

پس از آن نیز مخالفان نیز حداکثر نیم ساعت مى‏توانند صحبت کنند و پس از آن راى‏گیرى در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب تقاضاى استعفا مراتب از طریق رئیس مجلس به وزارت کشور اعلام مى‏شود تا طبق قانون انتخابات اقدام نماید.

/27295

کد N11798

وبگردی