آفتاب

باهنر: دولت باید از سرمایه گذاری‌های خارجی به صورت جدی استفاده کند

باهنر: دولت باید از سرمایه گذاری‌های خارجی به صورت جدی استفاده کند

نایب رییس مجلس تاکید کرد: عدم تعادل بودجه عمومی دولت بخش عمده‌ای از علت تورم و نابسامانی های کشور است.

به گزارش خبرآنلاین، مجلس شورای اسلامی امروز میزبان محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی و سخنگوی دولت بود تا وی به نمایندگی از دولت به تشریح جزئیات لایحه بودجه سال 93 دولت یازدهم بپردازد.

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت بعد از پایان این جلسه غیرعلنی در توضیح جزئیات این نشست، اظهار داشت: براساس مذاکراتی که انجام شد و بحث‌هایی که طی چند روز اخیر و بعد از ارائه لایحه بودجه از سوی دولت داشتیم، تاکنون مشخص شده است که علی رغم تلاش‌های قابل توجه دولت، اما با توجه به وضعیت رکورد تورمی، وضعیت شاخص های کلان مناسب نیست به همین دلیل موضوع بودجه مساله بسیار خطیری است که باید عالمانه، محتاطانه و با تامل کافی بررسی شود.

وی تصریح کرد: از یک طرف برای کنترل تورم باید به سمت انقباض بیشتر بودجه برویم، از طرفی دیگر خروج از رکود نیازمند تزریق منابع مورد نیاز است تا هم تولید و عرضه تقویت شود و هم در بخش تقاضا و مصرف تحقیقات لازم صورت گیرد.

نایب رییس مجلس با تاکید براینکه عدد 193 هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی دولت باید واکاوی دقیق شود، خاطرنشان کرد: باید هرچه بیشتر بتوانیم اعداد بودجه عمومی را به واقعیت نزدیک کنیم، اعدادی که تصویب شوند ولی عملکرد نداشته باشد مشکلاتی را ایجاد می‌کند بنابراین باید اعداد مصوب به اعدادی که اطمینان می دهیم واقع شوند نزدیک شود.

وی در خصوص وضعیت بودجه جاری دولت در لایحه بودجخ 93 نیز اظهار کرد: در بودجه جاری هم علی رغم اینکه اطلاع داریم دولت در جاهای محتلف بدهکار است و به برخی کارمندان، مستمری‌بیگران و یارانه بگیران خود بدهکاری دارد ولی باید دقت جدی داشت که در سال 93 حداکثر تلاش را بکنیم که بودجه جاری افزایش پیدا نکند و با جدیت و وسواس به این مساله نگاه کنیم، حتی برداشت اولیه این است که بودجه جاری هم بعضا قابل اجرا نباشد.

باهنر با بیان اینکه در زمینه تقسیم بودجه عمرانی در بین طرح‌های پیشنهادی و نیمه تمام باید غربال‌گری و اولویت‌بندی صورت گیرد، افزود: ممکن است مجلس در برخی مکانیزم‌ها پیش بینی شده از سوی دولت تجدید نظر کند، ما ناچاریم از بین انبوه طرح های نیمه تمام که بعضا مبلغ مورد نیاز آنها تا بیش از 400 هزار میلیارد تومان ذکر شده به اولویت بندی و غربال گری روی آوریم تا بتوانیم بودجه را در جاهایی که احتمال تمام شدن آن طرح در سال 93 وجود دارد صرف کنیم.

وی خاطر نشان کرد: باید راهکارهایی در این خصوص پیش بینی شود که در ضمن آن به تعادل های منطقه ای هم بیندیشیم. البته در همین زمینه رییس جمهور و آقای نوبخت تاکید کردند و ما باز هم اصرار داریم که مسئولان دستگاه اجرایی علی رغم اینکه ممکن است از کلان بودجه راضی نباشند از پیشنهاد هر نوع بودجه دیگر برای دستگاه‌های خود در صحن علنی، راهروها و جلسات بیرون به صورت جدی خودداری کنند. دولت نظارت دقیقی کند که مسئولان دستگاه‌های اجرایی از کلان لایحه بودجه دفاع کنند و باعث نشوند که 193 هزار میلیارد تومانی پیشنهاد شده، افزایش یابد.

نایب رییس مجلس واگذاری بخشی از پروژه های عمرانی با شراط دقیق به بخش خصوصی را راهکار مناسبی برای اتمام پروژه‌های عمرانی دانست و تاکید کرد: این نوع واگذاری از راه‌های جدی برون رفت از این بن بست است. همه ما می‌دانیم که پروژه های عمرانی با این پول‌ها در مدت کوتاه تمام نمی‌شوند، بنابراین واگذاری بخشی از پروژه‌های عمرانی با شرایط دقیق و نظارت شده به بخش غیر دولتی اجتناب ناپذیر است. البته دولت راهکار هایی در لایحه پیش بینی کرده که کافی نیست و مجلس باید این راهکارها را تکمیل و چارچوب دارکند و احکام حقوقی آن به نحوی باشد که طرح مورد نظر منافعش هم در آینده نصیب مردم منطقه مربوطه شود.

وی با بیان اینکه استفاده مناسب از سرمایه گذاری‌های خارجی و فاینانس برای طرح‌ها باید به صورت جدی از سوی دولت دنبال شود، تصریح کرد: برای پرداخت ریالی آن پیش بینی‌هایی در بودجه به عمل آمده است و مجلس دقت میکند که این موضوع عملیاتی شود تا هم کارهای عمرانی به صورت جدی تری دنبال شود هم مقوله اشتغال که از مسائل مهم و مورد نگرانی همه است به صورت جدی دنبال شود.

نماینده تهران با بیان اینکه مالیات‌ها در لایحه بودجه 93 هم افزایش چشم گیری دارد، گفت: ما هم در این خصوص مُصر هستیم اما این افزایش نباید ناشی از افزایش نرخ مالیات باشد بلکه باید پایه های مالیاتی را افزایش دهد در حال حاضر بخشی از تولید ناخالص داخلی زیر چتر مالیاتی نیست، یا یک عده و بخش درآمدی فراری از پرداخت مالیات هستند یا خود را معاف می دانند که دولت باید توجه کند در افزایش درآمدهای مالیاتی پایه های مالیاتی را افزایش دهد.

باهنر در بخش دیگری از سخنان خود مساله هدفمندی را مساله خطیری دانست و تاکید کرد: هدفمندی به هر طرف که بروی روی افتصاد خانوار، اقتصاد بنگاه‌ها و شاخص های کلان تاثیرگذار است، بنابراین مساله خطیری است و ما توقع داریم که همانطور که دولت وعده داده در کمترین زمان لایحه جامعه هدفمندی یارانه ها که شامل فازهای بعدی این قانون است تقدیم مجلس کند.ما هنوز این امید را داریم که لایحه طوری به مجلس ارائه شود که آثار آن را در بودجه 93منعکس کنیم .

وی اظهار کرد: البته هدفمندی اهداف بلندی چون کاهش مصرف، تعمیم عدالت اجتماعی، تقویت تولید و ...داشت که باید در لایحه جامع لحاظ شود و همکاری مجدانه ای داشته باشیم تا این مساله خطیر را به سامان برسانیم.

باهنر تصریح کرد: در هر صورت بودجه عمومی دولت مشکلاتی دارد، عدم تعادل بودجه عمومی دولت بخش عمده‌ای از علت تورم و نابسامانی های کشور است، البته دولت در این 4 ماه تلاش کرد اما این نکته با تقدیم لایحه 93 خدایی ناکرده مورد غفلت قرار نگیرد. دولت باید از همین امروز مساله عملیاتی کردن کامل بودجه عمومی دولت و بودجه بر مبنای صفر را در دستور کار قرار دهد مجلس هم آمادگی دارد که اگر لازم بود قانون برنامه و بودجه را اصلاح کند.تا بودجه سال های بعدی کاملا عملیاتی و بر مبنای صفر باشد.

/27220

 

کد N11346

وبگردی