آفتاب
وزیر دفاع:

غرب برای حل مشکلات داخلی خود در مذاکرات پیشدستی کرد

غرب برای حل مشکلات داخلی خود در مذاکرات پیشدستی کرد

سردار دهقان با بیان اینکه شفاف سازی از طرف ما و اعتمادسازی باید از طرف مقابل انجام شود، تصریح کرد: بعد از تحقق حماسه سیاسی اجماع جهانی فراهم آمده علیه انقلاب متزلزل شد لذا غرب پیش دستی کرد و خواست از این فضا استفاده کند و مشکلات داخلی خود را حل کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هفتمین کنفرانس فرماندهی و کنترل ایران که امروز سه شنبه در دانشگاه جامع امام حسین برگزار شد، گفت: تلاش پیگیر و خستگی ناپذیری که شما عزیزان انجام می دهید مجاهدتی بزرگ و تلاشی مقدس است، ان شاء الله ملت ما شاهد شکوفایی هر چه بیشتر کشور در سایه دستاوردهای فرزندان خود باشند و به تمدن اسلامی برسیم.

سردار دهقان با بیان اینکه فرزندان این مرز و بوم با قدرت لایزال الهی، ناشدنی ها را شدنی کردند، افزود: این فرزندان هم موانع را برای پیشرفت از جلوی پا برداشتند و به همه دشمنان پیامی ارسال کردند مبنی براینکه ملت ما ثابت قدم و رفتارش جهادگونه است و مسیر رشد و ترقی را طی خواهد کرد.

وزیر دفاع در ادامه سخنان خود به مسئله هسته ای اشاره کرد و گفت: یک موضوع مهم در حال انجام است تحت عنوان مذاکرات هسته ای و آن چیزی که مهم است این است که آنچه در جریان است تنها و تنها موضوع هسته ای ایران است و هیچ مقوله یا بحث دیگری در دستور کار مذاکرات نیست.

وی ادامه داد: آنچه ما دنبال می کنیم این است که به دنیا اثبات کنیم مواضع نظام سلطه تنها متکی بر یک بهانه است و بحث عنوان تلاش ایران برای رسیدن به سلاح هسته ای دروغ است لذا این مسئله باید افشا شود و معادله ای که علیه ما و اجماعی که علیه ما توسط نظام سلطه شکل گرفته، باید از بین برود.

سردار دهقان با بیان اینکه ما باید فضایی شفاف در مقابل نهادهای بین المللی مسئول فراهم کنیم، ادامه داد: در عین حال باید مطمئن باشیم و شویم که دیگران قابل اعتماد هستند.

وی ادامه داد: ملت ایران در سایه مقام معظم رهبری این اعتماد را به همه جهانیان داده که تمامی فعالیت های هسته ای ما با اتکا به تمامی گزارش های آژانس انرژی اتمی بدون هیچ انحرافی است و طبیعتا آژانس همواره در گزارش هایش گفته که نشانه ای دال بر انحراف مشاهده نکرده است هر چند در گزارش هایش آمده است که نمی توانیم صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای را اثبات کنیم که این یک رویکرد دوگانه است.

وزیر دفاع با بیان اینکه نظام ما این اعتماد را به دنیا داده است، ادامه داد: ما در مسیر ساخت سلاح هسته ای قدم برنداشته ایم و این قدم را هم برنخواهیم داشت چون این یک فتوا و حکم است و کسی به خود جرات نمی دهد خلاف این حکم قدم بردارد.

سردار دهقان با بیان اینکه شفاف سازی از طرف ما و اعتمادسازی باید از طرف مقابل انجام شود، تصریح کرد: بعد از تحقق حماسه سیاسی اجماع جهانی فراهم آمده علیه انقلاب متزلزل شد لذا غرب پیش دستی کرد و خواست از این فضا استفاده کند و مشکلات داخلی خود را حل کند در ضمن ما نیز هیچ گاه با مذاکرات مشکلی نداشتیم و همواره از مذاکره استقبال می کردیم. البته پیش از این در سطح وزیران نبوده و این برای اولین بار بود که مذاکرات در سطح وزیران انجام شد.

وزیر دفاع با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا غربی ها عجله دارند به یک توافق با ما دست پیدا کنند، ادامه داد: پاسخ اولیه این بود که آقای اوباما بعد از فضای تنفرآمیز علیه آمریکا به خاطر سیاست های بوش پسر در تلاش بود به نوعی چهره بیرونی آمریکا را بازسازی کند و لذا چنین ماموریتی داشت اما هیچ موفقیتی را نتوانست به دست آورد و نه تنها از آن نفرت کاسته نشد بلکه بر این نفرت افزوده نیز شد.

وی در ادامه به وضعیت داخلی آمریکا اشاره کرد و گفت: در صحنه داخلی هم اوباما هیچ موفقیتی را نتوانست کسب کند لذا هم دموکرات ها، هم اوباما نیاز به یک پیروزی بزرگ داشتند و اگر در صحنه جهانی بگردیم و مسائل سیاسی تعیین کننده را پیدا کنیم در راس آنها ایران و مسائل مربوط به آن است.

وی ادامه داد: پس آمریکایی ها نیاز به این داشتند که یک پیروزی ظاهری کسب کنند و سیاست جمهوری اسلامی هم به دنبال بسته شدن پرونده هسته ای بود زیرا هزینه های یاد شده توسط نظام سلطه دردسرساز بود  و به همین دلیل یک توافق انجام شد. یک توافق گام به گام، مرحله ای و اولیه.

وزیر دفاع با بیان اینکه بعد از توافق انجام شده ما نگرانی هایی داشتیم ادامه داد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند طرف مقابل ما دشمن ما است لذا  ما این مساله را به  عنوان یک نگرانی در نظر گرفته بودیم.

وی افزود: با همزمانی انجام مذاکرات و شکل گیری توافقات اولیه سیل عظیمی از حرکت دولت ها و شرکت ها به سمت کشور ما به راه افتاد و یا به عبارت دیگر شکاف جدی در سایه مذاکرات حول اجماع جهانی علیه ما به وجود آمد و این اجماع شکاف برداشت.

سردار دهقان با بیان این که ملت ما پیام مهمی به دنیا داد، افزود: پیامی که ملت ما به دنیا داد این بود که آمریکایی ها به دنبال مسایل دیگری به جز حل مساله هسته ای با ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا و آمریکا به این نقطه قاطع رسیدند که توان هسته ای جمهوری اسلامی ایران قابل نفی، انکار و نادیده انگاشتن نیست ادامه داد: مهمترین چیز در مساله هسته یا داشتن تجهیزات نیست، مهم دانش و فناوری هسته ای در سطح ملی است که این دانش در اختیار ما هست به عبارتی امروز یک قدرت هسته ای هستیم. قدرت هسته ای به داشتن بمب اتم نیست بلکه  کشوری که دارای دانش و فناوری هسته ای است جایگاه خود را در باشگاه هسته ای دارد.

وزیر دفاع با بیان اینکه ما امروز توان، قدرت، دانش و تکنولوژی هسته ای داریم ادامه داد: نظام سلطه و غربی ها زمانی انرژی هسته ای را به عنوان تهدید قلمداد می کردند ولی امروز می گویند این انرژی و توان در جمهوری اسلامی وجود دارد و آن را قبول کرده اند.

وی با بیان اینکه مواضع و الهام بخش شدن جمهوری اسلامی ایران با شعار مقاومت در مقابل نظام سلطه به جهانیان اثبات شده است، افزود: امروز خیلی از کشورها   حتی کشورهای اروپایی حاضر نیستند هزینه زیادی خواهی های نظام سلطه را بر عهده بگیرند. در تمام طول مدت نظام سلطه تلاش کرده برای محدودسازی کشورمان و نه تنها به نتیجه نرسید بلکه ایمان و عزم ما افزونتر شده است .

سردار دهقان با اشاره به اینکه ایستادگی ملت ما در عرصه جهانی نظام سلطه را در یک چالش عمیق راهبردی قرار داده است، ادامه داد: راه خروج از این چالش این مساله است که حق قطعی ما را بپذیرند، البته اساساً استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای مطرح نیست چون گفته می شود ما مواد را در اختیار شما می گذاریم ولی چیزی که برای ما مهم است حفظ چرخه سوخت غنی سازی در جغرافیای کشورمان است.

وی در ادامه به دلایل تهدیدهای دشمنان پس از مذاکرات اشاره کرد و گفت: دلیل آنها برای تهدیدهایشان این است که می خواهند تا اجماع جهانی حفظ شود اما آیا قادرند این تهدیدات را عملی کنند؟ آیا شرایط عمومی داخلی آنها و شرایط منطقه ای و جهانی اجازه چنین اقدام غیرعقلانی و شیطانی را می دهد؟ باور من و همه دنیا این است که آنها نه تنها قادر نیستند بلکه نمی توانند چنین کاری بکنند.

وزیر دفاع ادامه داد: امروز انسجام داخلی ما و پیوند بین ملت و  نظام سیاسی و رهبری و پیوند صنعتی بسیار زیاد است به طوری که در یک صحنه درگیری احتمالی دوستان ما بیش از دشمنان ما خواهد بود.  جدای از توانمندی های داخلی که امروزه در اوج اقتدار توان و موضوع بازدارندگی قرار داریم.

کد N11286

وبگردی