آفتاب
مومنی در دانشگاه خواجه نصیر:

بین سالهای 84 تا 92 شاخص فلاکت دو برابر شد

بین سالهای 84 تا 92 شاخص فلاکت دو برابر شد

یک استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد مسئولین وابسته به دولت برای تقاضای مناظره احمدی نژاد با روحانی گفت: تصور من این است بجای برخوردهای خشن و تحقیرآمیز با احمدی نژاد بهتر بود حقوق شهروندی او حفظ می شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشاد مومنی اقتصاددان و استاد دانشگاه در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه خواجه نصیر گفت: تصورم این است به تدریج و پس از آنکه مسائل صنفی دانشگاهی حل و فصل شد  باید امیدوار باشیم و آرام آرام تلاش کنیم تا به تدریج جایگاه بایسته نهاد دانشگاه را به او بازگردانیم.

وی افزود: واقعیت این است در قرن جدید تنها کشورهایی توانسته اند به توسعه دست پیدا کنند که یک جامعه دانشگاهی پراندیشه، عدالت خواه و استقلال طلب و آزادی خواه داشته باشند.

مومنی با بیان اینکه باید تمرین عدالت خواهی داشته باشیم تا بازی ما به نتیجه برسد، گفت: هر جامعه ای که به بالندگی رسیده و توانسته با بلوغ فکری و همکاری توأم با رقابت شرایطی را فراهم کند که به بازی برد برد تبدیل شود خواسته اصلی جامعه و حق اساسی جامعه نسبت به دانشگاه این است که این تمرین ها شیوه منطقی و با رعایت مناسبات عالمانه جلو ببریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه ما با مسائل خطیر و بعضا نگران کننده ای روبرو است، گفت: تنها شرایطی که می توانیم قاعده بازی را برد - برد کنیم این است که امیدوار باشیم از دور باطل توسعه نیافتگی خارج شویم. جامعه دانشگاهی یک جامعه آرمان‌خواه، پاکدامن به حساب می آید. ما در یک اقتصاد توسعه نیافته رانتی بیش از هر جامعه دیگر به افرادی که واجد چنین شرایطی باشند، نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید تمرین کنیم و اختلافات خود را عالمانه حل کنیم، ادامه داد: بازی برد - برد با چنین شرایطی امکان پذیر است از کسانیکه وابسته به طیف اصولگرا هستند دعوت می کنم به این حرکت عالمانه برگردند و اگر مبانی داوری ها را در مورد جهت گیری روش و منش علمی قرار دهیم در این صورت همه ما برنده خواهیم بود.

مومنی با بیان اینکه گزارش هایی که توسط اصولگرایان تهیه شده، شرایط خطیر کشور را برملا می‌کند، گفت: در 1392 مرکز پژوهش های مجلس، گزارشی منتشر کرد که در دوره هشت ساله گذشته برای دستیابی به رشد اقتصادی در مقایسه با مسئولیت دولت خاتمی 500 درصد دلار نفتی بیشتر صرف شده است، این یک مساله ملی است و مساله جناحی نیست.

این استاد دانشگاه افزود: هیچ اصولگرایی راضی نیست از اینکه در استاندارد بین المللی در یک دوره هشت ساله نزدیک به 80 رتبه به سقوط مالی کشورهایی که بیشترین درجه فساد را دارند، نزدیک شویم.

وی گفت: باید از خود بپرسیم چرا در فاصله سال 84 تا 92 بر اساس گزارش های رسمی مسئولین شاخص فلاکت دو برابر شده است انتظار ما از جامعه دانشگاهی این است که این مسائل را با روش علمی بفهمد و به صورت مدنی مطالبه کند.

مومنی با تاکید بر اینکه این مسائل، مسائل ملی است و برای حل و فصل آن باید یک اراده ملی وجود داشته باشد، گفت: تجربه تاریخی جهان نشان داده بیشترین حاملان مطالبات ملی دانشگاهی‌ها هستند. مساله تخریب دولت گذشته نیست، باید عملکرد دولت های گذشته چراغ راه آینده را فراهم کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جنبش دانشگاهی در ایران در طول تاریخ حیات خود همواره بر سه عنصر استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی تاثیر داشته است، سهم اهمیت هر یک از این مؤلفه ها بسیار مهم است، چگونگی عملیاتی کردن این مؤلفه ها بحث دیگری است.

وی با بیان اینکه دولت گذشته شعار خود را عدالتخواهی قرار داده بود، گفت: آنها تلاش کردند آرمان عدالت، عینیت پیدا کند، اما آرمان عدالت در سهام عدالت کانالیزه شد که ما را بسیار نگران کرد. بارها این را متذکر شدیم، اما بخاطر ضعف جنبش دانشجویی و نهادهای مدنی این صداها شنیده نشد.

وی با بیان انیکه اگر در دولت قبلی فضای آزادی وجود داشت، هیچ نیازی به پرداخت این همه هزینه نبود، گفت: یکی از مهمترین مولفه های آزادی‌خواهی، آزادی دادن به غیرخودی ها است. انتظار من این بود دولت جدید در مقام شعار حقوق شهروندی بهتر عمل می کرد، طرز برخورد مسئولان وابسته به دولت جدید با تقاضای احمدی نژاد برای مناظره مناسب با حقوق شهروندی نبود.

مومنی ادامه داد: ما نمی توانیم برای آنها این حق را قائل نباشیم چون که آنها برای ما قائل نبودند این اشتباه است. تصور من این است که بهتر بود بجای برخورد خشن و تحقیرآمیز حقوق شهروندی احمدی نژاد حفظ می شد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این انتظار را داشتم که جنبش دانشجویی با این طرز برخورد دولت با احمدی نژاد اعتراض کند، ادامه داد: همانطور که می دانید اگر قرار باشد امکان همکاری و طراحی بازی برد برد باشد، دولت می توانست به احمدی نژاد بگوید بحث هایش را مکتوب کرده و منتشر کند و آن موقع جامعه مدنی با روش مدنی و منطق علمی پاسخ او را می داد. نیازی نیست هر کسی را که غیرخودی می دانیم حقوق شهروندی او را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به اینکه اگر به ممنوع الخروجی و ممنوع المنبری خاتمی اعتراض داریم، به این نحوه برخورد با احمدی نژاد نیز اعتراض داریم، گفت: اگر به آزادی و عدالت پایبندیم این باید برای همه باشد و نباید فقط برای خودی ها بخواهیم.

مومنی خطاب به دولت جدید گفت: با همه حسن نیتی که به دولت جدید داریم، اما می گویم اگر می‌خواهیم دولت سرافرازی باشید نقد عالی از دولت را در دستور کار خود قرار دهید زنده ماندن جامعه به نفع است.

وی عنوان داشت: اگر نقد را برای غیرخودی ها ببینیم به دام فساد و رانت خواری دچار خواهیم شد، چیزی که دولت قبلی به آن دچار شد. اگر این بلوغ فکری پدیدار نشود، دولت گرفتار می شود و هزینه آن را ملت می پردازد.

این استاد دانشگاه در پایان با ابراز امیدواری از اینکه در دولت جدید بتوانیم خاضعانه، عالمانه و صریح رفتارهای دولت را نقد کنیم، گفت: اگر دولت های قبل به نقد اهمیت می دادند چنین کارنامه ای باقی نمی گذاشتند باید فضایی بوجود آید و ضرورت دارد مرزبندی حرکت دانشجویی با سختارشکنی مشخص شود.

مومنی گفت: حرکت ساختارشکنانه به نفع توسعه کشور نیست کسانیکه منطق دارند نیاز به ساختارشکنی ندارند و می توانند با بیان علمی مطالبات خود را مطرح کنند.

کد N10970

وبگردی