آفتاب
تحولات آسیا/

توافقنامه تقسيم قدرت در فیلیپین امضا شد/ رزمایش ضد تروریسم چین و تایلند

توافقنامه تقسيم قدرت در فیلیپین امضا شد/ رزمایش ضد تروریسم چین و تایلند

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: رزمایش مشترک چین و تایلند برای مبارزه با تروریسم، تقسیم قدرت میان دولت فیلیپین و شبه‌ نظامیان و پیام تسلیت رئیس جمهوری ترکمنستان به خاطر درگذشت ماندلا از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

فیلیپین

رسانه ها از امضای پیمان مهم تقسیم قدرت میان دولت فیلیپین و شبه‌ نظامیان "جبهه آزدی‌ بخش مورو" در کوالالامپور با هدف دستیابی به توافق نهایی صلح و پایان دادن به بیش از 10 سال شورش در جنوب مجمع الجزایر فیلیپین خبر دادند.

شبه‌ نظامیان که در پی اختیارات بیشتر در منطقه خودمختار پیشنهادی در جنوب این کشور هستند، ابراز امیدواری کردند که توافق نهایی تا ژانویه 2014 امضا می شود.

ترکمنستان

خبر دیگر اینکه قربانقلی بردی‏ محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان در پیامی به جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به خاطر درگذشت نلسون ماندلا از وی به عنوان مبارز مشهور برای برقراری صلح و آزادی انسانها یاد کرد و گفت: هیچ وقت نمی توان فداکاریهای ماندلا را فراموش کرد.

نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید و رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی جمعه شب گذشته در سن 95 سالگی و دهها سال مبارزه مستمر علیه تبعیض نژادی درگذشت.

چین

با وجود افزایش تنش ها و تظاهرات گسترده در بانکوک، چین و تایلند رزمایش مشترک مبارزه با تروریسم را به مدت 12 روز برگزار کردند که چهارمین رزمایش از سال 2007 تاکنون است.

رزمایش چین و تایلند درحالیست که آمریکا حمایت خود را از ایجاد یک منطقه دفاع هوایی از سوی کره جنوبی اعلام کرده و در حال اجرای راهبردی برای برقراری یک توازن تازه در منطقه است.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

کد N10889

وبگردی