آفتاب
مناظره کواکبیان و سلیمی‌نمین دردانشگاه شیراز برگزار شد؛

کواکبیان: دوران اصلاحات اوج فعالیت جنبش دانشجویی بود/ سلیمی‌نمین: هاشمی به جنبش دانشجویی ضربه زد

کواکبیان: دوران اصلاحات اوج فعالیت جنبش دانشجویی بود/ سلیمی‌نمین: هاشمی به جنبش دانشجویی ضربه زد

سلیمی‌نمین: هاشمی ضرباتی به جنبش دانشجویی زد که این جنبش نفهمید از کجا خورده است/ کواکبیان: در دولت احمدی نژاد فعالیت‌ها در دانشگاه دچار رکود و افول شد و تشکیلات اصلاح طلب بطور مشخص در تنگناه‌های سختی قرار گرفتند.

ایلنا: مصطفی کواکبیان و عباس سلیمی نمین شامگاه دیروز(یکشنبه 17 آذر) درحالی در تالار فجر دانشگاه شیراز و در مناظره با موضوع استقلال جنبش دانشجویی در گذر دولت‌ها شرکت کردند که علیرغم تبلیغات صورت گرفته درخصوص این مناظره استقبال چندانی از آن نشده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، دبیرکل حزب مردم سالاری در ابتدای این مناظره با بی معنی دانستن ستاره‌دار شدن دانشجویان گفت: جنبش دانشجو.یی در سالیان اخیر نتوانسته در تصمیم‌گیری‌های مهم اجتماعی و دولت تاثیرگذار باشد و دلیل این اتفاق ایجاد فضایی است که در دانشگاه‌ها بوجود آمده و دانشجو احساس امنیت در ابراز عقیده نمی‌کند.

هزینه‌های جنبش دانشجویی

کواکبیان با اشاره به این مطلب که جنبش دانشجویی در سالیان اخیر هزینه زیادی را برای فعالیت‌های سیاسی پرداخته افزود: پس از انقلاب جنبش دانشجویی دچار فراز و نشیب‌های فراوانی شده و در مقطعی این تاثیرگذاری به حدی بود که موجب جریان انقلاب فرهنگی شد و تا مدتی دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشاند.

نماینده سابق مرم سمنان در مجلس با بیان این مطلب که احزاب سیاسی نباید در دانشگاه‌ها شعبه داشته باشند، افزود: دانشجو باید بیرون از دانشگاه به فعالیت‌های حزبی وارد شود.

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی در دوران و دولت‌های مختلف تحت تاثیر سیاست‌های دولت‌ها دچار آسیب‌هایی شده است.

کواکبیان وضعیت جنبش دانشجویی را دوران سازندگی را مثال زد و افزود: در آن دوران فضای مناسبی برای فعالیت وجود نداشت.

اوج فعالیت‌های جنبش دانشجویی

دبیرکل حزب مردم سالاری اوج فعالیت‌های جنبش دانشجویی را دوران اصلاحات دانست و افزود: هرچند در سالهای 76تا 84 افراطی‌گری‌هایی نیز رخ داد اماحرکت‌های انجام شده لازمه حرکت رو به جلو و روند رشد بود.

کواکبیان؛ دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را دوران افول جنبش دانشجویی دانست و افزود: متاسفانه در دولت احمدی نژاد فعالیت‌ها در دانشگاه دچار رکود و افول شد و تشکیلات اصلاح طلب بطور مشخص در تنگناه‌های سختی قرار گرفتند.

وی افزود: تا وقتی در دانشگاه ترس از ستاره‌دار شدن و به کمیته انظباطی فرا خوانده شدن باشد؛ جنبش دانشجویی نمی‌تواند موثر در امور سیاسی و اجتماعی ایفای نقش کند.

کواکبیان ضمن بیان این مطلب که فعالیت‌ها در دانشگاه باید در چارچوب قوانین باشد، گفت: دولت باید با ایجاد اعتماد و فضای باز در دانشگاه موجبات رشد جنبش دانشجویی را فراهم سازد تا تمام جریانات و افکار بتوانند به فعالیت بپردازند.

ازبازرگان تا بنی صدر

در ادامه عباس سلیمی نمین در پاسخ به اظهارات کواکبیان ضمن کنکاش در تاریخ جنبش دانشجویی با حمله به دولت موقت مهندس بازرگان گفت: در این دوره کمترین تعامل بین دولت و جنبش دانشجویی بود و پس از آن دولت بنی صدر توانست با دانشجویان ارتباط خوبی داشته باشد که آن هم با تسخیر لانه جاسوسی به تیرگی گرائید.

وی بیشترین تعامل بین دولت و جنبش دانشجویی را در زمان دولت میرحسین موسوی برشمرد و دوران دولت سازندگی را دوران تیرگی مجدد رابطه دانشگاه و دولت دانست.

سلیمی نمین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هاشمی باعث تکثر کاذب در جنبش دانشجویی شد، گفت: وی جامعه اسلامی دانشگاهیان را برای تضعیف دفتر تحکیم وحدت به راه انداخت و پس از آن شاهد جدایی در جنبش دانشجویی بودیم و در پی آن این جنبش هرگز نتوانست، متحد شود.

وی افزود: معتقدم پس از دولت‌هایی که باند سیاسی زدند و دچار پیچیدگی شدند، چرخش قدرت لازم بود، چراکه تداوم حضور هاشمی در قدرت را خطرناک می‌دانستم.

سلیمی نمین بابیان این مطلب که اگر از من درباره خطر هاشمی یا احمدی‌نژاد بپرسند، به‌یقین پاسخ می‌دهم هاشمی، افزود: هاشمی ضرباتی به جنبش دانشجویی زد که این جنبش نفهمید از کجا خورده و تک تک کسانی را که انتقاد کردند ازجمله عباس عبدی و... را چنان له کرد که هیچ‌کدام متوجه نشدند این‌ ضربات از جانب وی است.

مدیر دفتر تاریخ مطالعات دفتر ایران با بیان این مطلب که انفعال با فشار و محدودیت ایجاد نمی‌شود؛ گفت: البته محدودیت در دانشگاه خوب نیست ولی معتقدم بازگذاشتن و سهم دهی به دانشجویان نیز موجب رشد نمی‌شود همانطور که در زمان دولت میرحسین موسوی ما علی رغم سهم دهی شاهد رشد جنبش دانشجویی نبودیم.

به اعتقادسلیمی نمین؛ تنگ نظری و کوته‌بینی به نوعی می‌تواند موجب انگیزه‌مندی جنبش دانشجویی شود.

کد N10872

وبگردی