آفتاب

آوازخوانی در سوگ مردی که با مرگ آپارتاید جاوید شد

آوازخوانی در سوگ مردی که با مرگ آپارتاید جاوید شد

نلسون ماندلا مردی بود با لبخندی همیشگی که به آنچه زندگی اش را وقف آن کرده بود رسید. شاید به همین سبب، بسیاری از آفریقایی ها و هموطنان یاد این مبارز نستوه ضدآپارتاید را نه با اشک و اندوه که با پایکوبی و آوازخوانی گرامی می دارند.

 

 

مادیبا با تحمل ۲۷ سال زندان و مبارزه، سرانجام بر حاکمیت تبعیض آمیز اقلیت سفیدپوست بر سیاهپوستان آفریقای جنوبی پیروز شد تا نه تنها الهامبخش آفریقا بلکه تمام دنیا باشد. نلسون ماندلا که در کشورش بنام قبیله ای اش مادیبا خوانده می شود، نماد آزادی، امید و عفو و بخشش است.

زنی از کشور کنگو می گوید:« ماندلا نمادی برای کل قاره آفریقا بود، برای مثال برای کشور من کنگو، وقتی که جنگ با کابیلا جریان داشت. او آمد تا در مذاکرات شرکت کند. او سمبل و نماد صلح بود و برای تمام کشورهای آفریقا صلح و آرامش می خواست.»

مردی سفیدپوست با تاثر از مرگ ماندلا می گوید:« اینجاییم تا یاد مردی شگفت انگیز را گرامی بداریم مردی که به باور من، آفریقای جنوبی را از نابودی کامل رهانید.» 
دیگری می افزاید:« میراثی که او بجا گذاشت برای همیشه جاوید خواهد بود.»

فرانسوا شینیاک، خبرنگار یورونیوز از ژوهانسبورگ می گوید:« آواز خوانی ساعتها در کنار آخرین خانه ماندلا ادامه یافته و در چند ساعت آینده، نمایندگان پارلمان آفریقای جنوبی به مادیبا ادای احترام خواهند کرد و سرانجام مراسم بزرگ (وداع) روز سه شنبه در ساکر سیتی یا استادیوم بزرگ فوتبال ژوهانسبورگ جایی که نلسون ماندلا در جریان جام جهانی سال ۲۰۱۰ برای آخرین بار در آن در انظار عمومی ظاهر شد، انجام خواهد گرفت.»

منبع: یورونیوز

52261

کد N10536

وبگردی