آفتاب
سید محمد خاتمی در پیامی به مناسبت روز دانشجو:

کارشکنان می‌خواهند ناکارآمدی دولت را القا کنند

کارشکنان می‌خواهند ناکارآمدی دولت را القا کنند

16 آذر نشان داد دانشگاه پیشتاز است/ استقلال‌طلبی و آزادیخواهی با هم توام است/ جنبشی موفق است که پایبند به حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش باشد/ جنبش اسلامی دانشجویی باید خود را درون نظام تعریف کند.

رئیس دولت اصلاحات با هشدار نسبت به فعال شدن نیروهای کارشکن برای بالابردن توقعات مردم از دولت و ناکارآمد جلوه دادن دولت، تاکید کرد: امیدواریم شاهد بازتر شدن فضای جامعه و تبدیل کینه‌ها و دشمنی‌ها، به همراهی‌ها باشیم و لااقل تحمل یکدیگر را داشته باشیم، باید بدانیم و بپذیریم که همه ما در یک کشتی سواریم و اگر این کشتی به ساحل و اهداف خود برسد، همه ما موفق شده‌ایم و در درجه اول نظام موفق خواهد بود و اگر خدایی نکرده آسیب ببیند همه آسیب خواهیم دید

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی همزمان با 16 آذر در پیامی ویدیویی خطاب به دانشجویان گفت: روز دانشجو را به همه دانشجویان و دانشگاهیان و به همه کسانی که دلشان برای این کشور و سربلندی این ملت، آزادی و پیشرفت ایران می‌سوزد، تبریک عرض می‌کنم و هم امیدوارم بتوانیم نقشه راه خودمان را به سوی سعادت و آزادی با تامل با آنچه بر ما گذشته است، بیابیم و بپیماییم.

وی در ادامه افزود: تاریخ عبارت است از مجموعه حوادث مهم و اثرگذار از جمله در تاریخ صد ساله گذشته ما. این حوادث کم نیستند. حوادثی که برآمده از شرایط خاص تاریخی هستند و خود نیز به نوبه خود در تاریخ موثرند. 16 آذر یکی از این حوادث است. هنگامه‌ای که جنگ میان آزادی و استبداد، استقلال و وابستگی به اوج خودش رسید و حکومت کودتا با کمک آمریکا دولت ملی مصدق را که مورد امید مردم ما بود، سرنگون کرد، شب سیاهی بر سرنوشت مملکت ما حاکم شد.

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: درست در شب سرد و سیاه و تاریک، اختناق، سرکوب و حاکمیت بلامنازع استبدادی که در اختیار استعمار و به خصوص آمریکا بود، آذرخشی در آسمان سرنوشت ایران ظهور کرد و پدید و درخشید، امیدها را زنده کرد و اعلام کرد که استبداد و وابستگی و بیدار گرچه ممکن است هرچندگاهی بر سرنوشت انسان حاکم شود ولی دوام نمی‌یابد و از بین رفتنی است. آنچه که آن را از بین می‌برد، اراده انسانی است که متکی بر ایمان و آگاهی همه جانبه  او به خصوص آگاهی تاریخی انسان باشد.

16 آذر نشان داد دانشگاه پیشتاز است

خاتمی با بیان اینکه 16 آذر نشان داد که دانشگاه پیشتاز است، خطرنشان کرد: درست همان وقتی که امیدها از بین می‌رود، یاس‌ها غلبه پیدا می‌کند، دل‌ها نگران می‌شود این دانشگاه است که با فریاد خود، با حضور و حتی با خون خود این دیوار بلند یاس و ناامیدی را می‌شکند و شایسته دانشگاه این است که در همه حوادث پیشتاز باشد.

رئیس بنیاد باران ادامه داد: البته حوادث کوچک و بزرگ دیگری هم در این تاریخ بوده‌اند که از جمله انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن حوادثی که پیش آمده است. ولی روز 16 آذر برای دانشگاه یک حالت نمادین دارد. آنچه که برای ما دانشگاهیان، دانشجویان و همه مردم ما مهم است این است که ما از این روز و از این حادثه و از این واقعه درس بگیریم. به خصوص درس بگیریم برای شناخت، تحلیل و تقویت آن چیزی که به نام جنبش دانشگاهی و دانشجویی مطرح شده است.

استقلال‌طلبی و آزادیخواهی با هم توام است

وی با بیان اینکه «آنچه که در این دهه‌ها رخ داده است و گاه ذهن جامعه ما را دچار انحراف کرده، این بوده است که در مبارزات ملت کدام یک از اینها تقدم دارد. مبارزه با استبداد و یا مبارزه با استعمار؟»، گفت:«  جنبش دانشجویی ما 16 آذر ما و همه حوادث مهمی که در تاریخ یکصدساله ما رخ داده،این است که مبارزه موفق، مبارزه توامان با استعمار و استبداد است. این مساله، مساله مهمی است.»

جنبشی موفق است که پایبند به حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش باشد

خاتمی تصریح کرد: دوم، درسی که به ما می‌دهد و به خصوص جنبش دانشجویی باید به آن توجه بکند، اعتقاد و باور به حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود  و تلاش برای تامین این حق است. جنبش دانشجویی و جنبش موفق در کشورهایی مثل ما جنبشی است که پایبند به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود باشد، یعنی در مقابل سلطه استعمار و سلطه استبداد آنچه که مورد تقاضا و طلب اوست، این است که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند و انسان‌ها به عنوان شهروندانی که دارای تساوی حقوق هستند در عرصه سرنوشت حضور داشته باشند.

توسعه اقتصاد و سیاسی و فرهنگی باید هم‌دوش یکدیگرپیش بروند

وی در ادامه افزود: نکته سوم توجه و اهتمام به توسعه همه جانبه به خصوص سیاسی و فرهنگی است، یعنی اولا این مساله قابل بحث است که آیا می‌شود ابعاد و شئون توسعه را از هم جدا کرد؟ ما توسعه اقتصادی داشته باشیم بی‌آنکه توسعه سیاسی و فرهنگی داشته باشیم یا بالعکس، واقعیت این است که اینها باید هم‌دوش و هم‌آغوش پیش بروند. توجه ویژه به توسعه سیاسی و فرهنگی در جامعه ما بسیار مهم است بدون اینکه توسعه اقتصادی را از نظر دور بدانیم. این خواستی بوده که در جامعه ما و جنبش دانشجویی ما نیز بوده است.

هویت دانشگاه و دانشجو تحلیل و نقد امور است

خاتمی بر مسئله نقد در دانشگاه و جامعه تاکید کرد و خاطرنشان کرد: نکته چهارم اهتمام به نقد است، اصلا هویت دانشگاه و دانشجو تحلیل و نقد امور است و به خصوص نقد حکومت و حاکمیت. نقد حکومت و حاکمیت معنای آن، هیچ براندازی نیست. بلکه حتی می‌تواند تقویت‌کننده حاکمیت باشد. جلوی اشتباهات او را بگیرد و اگر دانشگاه نقد نکند و جنبش دانشجویی نقد را از خود دور بکند، از هویت خودش دور می‌افتد. حتی باید دانشجو و دانشگاه شجاعت نقد خود را داشته باشد.»

رئیس بنیاد باران افزود: جنبش دانشجویی همچنین باید مدافع آزادی اندیشه و آزادی بیان و آزادی اجتماعات که لازمه داشتن یک نظام مردم‌سالار است باشد، به خصوص با توجه به زیان‌هایی که جامعه ما در طول تاریخ از در بند کردن آزادی اندیشه و آزادی بیان و آزادی اجتماعات دیده است. اینها مساله‌ای است که جنبش دانشجویی ما، دانشجوی ما باید به آن اهتمام داشته باشد و درس‌هایی است که باید از 16 آذر و 16 آذرها بیاموزد.

وظیفه سنگین‌تر دانشجوی مسلمان

وی با تاکید بر سنگین‌تر بودن وظیفه دانشجوی مسلمان، اظهار داشت: دانشجوی مسلمان در عین حالی که باید همه این امور را مورد توجه قرار دهد، باید درصدد شناخت و بیان اسلامی باشد که با این جهات سازگار باشد. اگر دانشجوی مسلمان به دنبال حاکم شدن اسلام است باید به دنبال اسلامی باشد که با آزادی، پیشرفت و با حاکمیت مردم بر سرنوشت خود سازگار باشد. در مقابل اسلام‌های بدلی باید اسلامی را بشناسد که آزادی انسان و حضور انسان جای خدا را تنگ نمی‌کند، اسلامی که برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خود حق قائل است. اسلامی که به کرامت انسان معتقد است. اسلامی که پیشرفت را برای همه می‌خواهد. اسلامی که وابستگی را نمی‌خواهد. اسلامی که آزادی را می‌خواهد. این مساله کار و وظیفه را برای دانشجوی مسلمان ما سنگین‌تر می‌کند.

 جنبش اسلامی دانشجویی باید خود را درون نظام تعریف کند

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: جنبش دانشجویی ما و به خصوص جنبش اسلامی دانشجویی ما باید خود را در درون نظام تعریف بکند اما در درون نظام بودن به معنی ساختن و سازش کردن با هر روا و ناروایی که به نام نظام انجام می‌شود نیست. ما در درون نظامیم رفتارها، سیاست‌ها و رویکردها و تقاضا را نقد می‌کنیم و اصلاح در امور اینها را طلب می‌کنیم.

وی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری روزنه ای بسیار امیدوارکننده‌ای به سوی ملت و اظهار داشت: انتخاب مردم ما و حضور آگاهانه مردم ما سبب شده است که شاهد تغییر رویکردها در جامعه‌مان باشیم. دولتی با شعارهای مشخص، با رویکرد مشخص، با اهداف مشخص مورد قبول مردم قرار گرفته و به خصوص با توجه به سختی‌هایی که در این سال‌های گذشته بر مردم ما رفت، این امید را در دل جامعه ما زیاد کرده است.

خاتمی یادآور شد: دانشجوی ما در عین حالی که باید اظهارخوشحالی بکند از این تحول، همواره باید به دولت محترم تذکر بدهد که به شعارها و رویکردهای خودش پایبند باشد.

رئیس بنیاد باران به دانشجویان کمک به دولت را توصیه کرد و گفت: باید برای کمک به دولت تلاش شود. باید به دولت کمک کنیم برای گذر از این فضا به فضای سالم سیاسی و رقابتی و آزاد برای همه. البته من این را تذکر می‌دهم که همه کار در دست دولت نیست.

کارشکنان با بالا بردن توقعات مردم از دولت، می‌خواهند نارکارآمدی دولت را القا کنند

 رئیس دولت اصلاحات با اشاره به کارشنکنی‌های برخی افراد در کار دولت هشدار داد: باید متوجه باشیم که نیروهایی به دنبال کارشکنی در کار دولت هستند و عدم موفقیت او را چه در عرصه سیاست خارجی و چه در عرصه سیاست داخلی می‌خواهند، آن‌ها به خصوص با بالا بردن توقعات مردم به دنبال این هستند تا به خیال خودشان این را القا کنند که دولت ناکارآمد است.

در عرصه معیشت مردم ما با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند

وی با بیان اینکه در عرصه معیشت مردم ما با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند، اظهار داشت:«همه ما می‌دانیم که این مشکلات ریشه‌های طولانی دارد،‌امکانات فراوانی از کشور ما از دست رفته است و زمینه‌های بسیاری به هم خورده است، خراب شده و یک شبه نمی‌شود اینها را درست کرد اما در عین حال انتظار همه این است که با برنامه‌های مرتب، منظم و سنجیده و علمی ما شاهد تحول در عرصه زندگی مردم و به خصوص معیشت مردم و قشرهای مختلف مردم باشیم.»

همه ما سوار یک کشتی هستیم

رئیس جمهور اسبق کشورمان تصریح کرد: همزمان با بهبود وضعیت معیشتی امیدواریم شاهد بازتر شدن فضای جامعه و تبدیل کینه‌ها و دشمنی‌ها، به همراهی‌ها باشیم و لااقل تحمل یکدیگر را داشته باشیم، باید بدانیم و بپذیریم که همه ما در یک کشتی سواریم و اگر این کشتی به ساحل و اهداف خود برسد، همه ما موفق شده‌ایم و در درجه اول نظام موفق خواهد بود و اگر خدایی نکرده آسیب ببیند همه آسیب خواهیم دید.»

سید محمدخاتمی خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی ما به خصوص در این عصر و بالاخص با توجه به جریانی مثل 16 آذر می‌تواند چنین درس‌های بزرگتری را بگیرد و به خصوص دانشجویان مسلمان ما که باید دفاع کنند از اسلامی که خواستار سربلندی و عزت و پیشرفت و آزادی جامعه ما در مقابل دیدگاه‌های انحرافی و دیدگاه‌های تنگی که نه می‌تواند به نفع اسلام باشد و نه به نفع جامعه ما. برای همه‌ شما موفقیت و سربلندی و پیروزی آرزو می‌کنم.

کد N9929

وبگردی