آفتاب

حضور کم حاشیه روحانی در مجلس/ وقتی صحن مجلس میدان تحریر می‌شود

حضور کم حاشیه روحانی در مجلس/ وقتی صحن مجلس میدان تحریر می‌شود

نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم امروز به مجلس تقدیم شد.

رضا الیاسی: بهارستان در 100 روز گذشته هفت بار میزبان رئیس جمهور بوده است و صبح امروز نیز بار دیگر حجت الاسلام حسن روحانی به همراه تعدادی از اعضای کابینه به بهارستان رفت تا نخستین لایحه بودجه دولتش را همانگونه که پیش از این نیز وعده داده بود در زمان مقرر به مجلس تقدیم کند.

صبح امروز اسحاق جهانگیری، مجید انصاری، محمدباقرنوبخت، بیژن نامدار زنگنه، مصطفی پورمحمدی و حسین فریدن به همراه رئیس جمهور و با استقبال محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس واردصحن علنی مجلس شدند تا لایحه بودجه سال 93 را به نمایندگان تحویل دهند.

البته پس از حضور روحانی در مجلس تعداد دیگری از اعضا کابینه همچون نهاوندیان، طیب‌نیا، واعظی و آخوندی نیز خود را به بهارستان رساندند تااز نزدیک شاهد تحویل لایحه بودجه سال 93 از سوی روحانی به لاریجانی باشند.

روحانی همچون دفعات گذشته حضور در مجلس به عنوان سخنران نخست پشت تریبون قرار گرفت و از لایحه ای که به موقع به مجلس آورده است دفاع کرد.

رئیس جمهور در نطق یک ساعته خود از نقد عملکرد دولت گذشته، افزایش سقف بودجه عمومی و کاهش تورم سخن گفت و تصریح کرد: تورم بالا به عنوان دومین تورم اقتصادی ایران آهنگی کاملا شتابان و لجام گسیخته داشت و روند افزایشی آن نگران کننده بود. تورم جدای از اثرات نامناسبی که بر فعالیت بنگاه های اقتصادی می گذارد به طور آزار دهنده زندگی و معیشت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان این که زمانی‌که ما دولت را تحویل گرفتیم شاهد بی‌ثباتی در بازار ارز و چند نرخی بودن ارز بودیم. نوسانات نرخ ارز باعث ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد کشور و فاصله گرفتن از ظرفیت‌های داخلی شد،  دولت در آغاز فعالیت خود ایجاد ثبات در بازار ارز را در اولویت قرار داد، در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت اگر خسته شدید می‌توانیم آخرین مطلب را بگوییم که لاریجانی در واکنش به او اعلام کرد که می‌توانید به صحبت‌هایتان ادامه دهید.

مشروح سخنان رئیس جمهور درباره لایحه بودجه 93 را اینجا بخوانید.

از نکات جالب توجه جلسه امروز این بود که اکثر نمایندگان در صندلی های خود نشسته بودند و کمتر شاهد تذکرهای لاریجانی به نمایندگان برای رعایت نظم جلسه بودیم هر چند پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور کمی نظم جلسه به هم ریخت.

ثبت تصاویر ماندگار

زمانی که سخنرانی رئیس جمهور به پایان رسید کار عکاسان به اوج خود رسید و به دنبال ثبت بهترین تصویر از تقدیم نخستین لایحه بودجه روحانی به لاریجانی بودند.

میدان تحریر مجلس

روحانی همچون دفعات گذشته حضور در مجلس دقایقی پس از پایان سخنرانی خود مجلس را ترک کرد اما در مدت زمان پایان سخنرانی تا ترک صحن علنی نمایندگان زیادی خود را به صندلی رئیس جمهور رساندند و با وی مشغول گفت وگو شدند که لاریجانی خطاب به آنها گفت که این تجمع شبیه میدان تحریر شده است!

درخواست هیات رئیسه از اعضای کابینه برای ترک مجلس

زمانی که روحانی قصد ترک کردن مجلس را داشت تعدادی از وزاری کابینه همچون زنگنه و پورمحمدی در جای خود نشسته بودند که این موضوع با تذکر اعضای هیات رئیسه همراه شد و رئیس مجلس از آنها خواست تا صحن مجلس را ترک کنند. در همین رابطه لاریجانی به پورمحمدی گفت که ظل عالی مستدام!

حسن روحانی با کمترین حاشیه ممکن نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم را به مجلس ارائه کرد تا نمایندگان پس از سالها با زمان کافی مهمترین قانون سالانه کشور را تدوین کنند.

/27295

 

کد N9704

وبگردی