آفتاب

واکنش تند اردوغان به افشاگری یک خبرنگار

واکنش تند اردوغان به افشاگری یک خبرنگار

ایسنا نوشت:

نخست‌وزیر ترکیه، روزنامه «طرف» چاپ این کشور را به خاطر افشای اسناد مربوط به نشست 2004 شورای امنیت ملی ترکیه مورد انتقاد قرار داد و خبرنگار مسئول این افشاگری را به "خیانت" متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان آغاز مراسمی در استان تکیرداغ در شمال غرب این کشور گفت: افشای اطلاعات محرمانه دولتی آزادی نیست، بلکه خیانت است.

این اظهارنظر از سوی اردوغان یک روز پس از آن مطرح شد که دادستان‌ها تحقیقاتی را درباره محمد بارانسو، خبرنگار روزنامه ترکیه‌ای «طرف» و کسی که به این افشاگری دست زده بود، آغاز کردند. شکایات جداگانه‌ای از سوی اردوغان، سازمان اطلاعات ملی ترکیه و شورای امنیت ملی این کشور علیه این خبرنگار و روزنامه مذکور تنظیم و ارائه شد.

براساس سند افشا شده که در تاریخ 28 نوامبر سال جاری میلادی در این روزنامه منتشر شد، دولت آنکارا در جریان نشست شورای امنیت ملی برنامه‌ای را علیه جنبش فتح‌الله گولن، نخبه و اندیشمند اسلامی به تصویب رساند. این افشاگری باعث افزایش تنش‌ها میان حزب حاکم عدالت و توسعه و جنبش «حزمت» این اندیشمند اسلامی شده است.

روزنامه طرف بنا بر اسناد افشا شده از سوی خبرنگارش مدعی شد که دولت آنکارا تعدادی از گروه‌های با پایه مذهبی و عقیدتی را از طریق سازمان اطلاعات ملی ترکیه در فهرستی قرار داده و بسیاری از این گرو‌ه‌ها از جنبش این اندیشمند اسلامی تاثیر پذیرفته‌اند. این سازمان فعالیت‌های گروه‌ها را تحت نظر دارد و آن‌ها را کنترل می‌کند.

اردوغان در ادامه سخنرانی خود گفت: من آن دسته از افرادی که دولت آنکارا را به کنترل و تعقیب مردم متهم می‌کنند، خطاب قرار می‌دهم. چه کسی به افشای این اطلاعات دست زده است؟ باید آن را توضیح دهید چرا که این گونه اقدامات از سوی قانون اساسی ترکیه به شدت منع شده است. برخی از اطلاعات کاملا شخصی و دولتی هستند و کسی حق افشای آن‌ها را ندارد.

نخست‌وزیر ترکیه افزود: تحقیق درباره این اتهامات در مورد چگونگی دسترسی به این اطلاعات است که مربوط به جاسوسی سیاسی، امنیت کشور و ارتش می‌شود. اطلاعات افشا شده اطلاعات ممنوعه هستند.

خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال درباره زندانی شدن خبرنگاران در ترکیه مطالبی را آورده و گزارش داده که سازمان خبرنگاران بدون مرز، ترکیه را در سال گذشته میلادی بزرگترین زندان در جهان برای خبرنگاران نامیده است چرا که این کشور به سرکوب خبرنگاران و روزنامه نگاران ادامه می‌دهد.

سازمان مذکور در گزارش خود آورده است: در مجموع 72 پرسنل خبری و رسانه‌ای در ترکیه همچنان محبوس هستند و از این تعداد دست‌کم 42 تن به خاطر ارتباط با فعالیت‌های خبری رسانه‌هایشان در حبس و بازداشت به سر می‌برند. ترکیه هم‌اکنون بزرگترین زندان برای خبرنگاران و اصحاب رسانه در دنیا محسوب می‌شود. این تصویری بسیار بد برای کشوری است که خود را قلب دموکراتیک در منطقه می‌داند. در ترکیه خبرنگارانی که به صورت انتقادی و تحقیقی مطالبی را بنویسند، جناتکار هستند.

5252

کد N9598

وبگردی