آفتاب
از سوی قطر مطرح شد؛

درخواست اعراب برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران

درخواست اعراب برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران

وزیران خارجه قطر و یمن که در کنفرانس بین المللی منامه حضور دارند خواستار مشارکت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره موضوع هسته ای ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "خالد العطیه" وزیر خارجه قطر در گفتگو با رویترز بر لزوم مشارکت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، با توجه به نقش این کشورها در امنیت منطقه تاکید کرد.

وی مدعی شد: این حق شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که در این مذاکرات به عنوان شرکای اساسی در ثبات منطقه مشارکت داشته باشند.

العطیه تاکید کرد: ما از کشورهای حاضر در منطقه هستیم و این موضوع به ما ارتباط پیدا می کند. البته ما روابط خوبی با همپیمانان استراتژیک خود، آمریکا، انگلیس ، فرانسه و دیگران داریم اما معتقدیم که میز مذاکرات نباید تنها با حضور کشورهای گروه 1+5 تکمیل شود و باید شورای همکاری خلیج فارس نیز در آن مشارکت داشته باشند.

وزیرخارجه قطر افزود: در نهایت در هر توافق (در موضوع هسته ای ایران)، شورای همکاری خلیج فارس یکی از طرفها محسوب می شود چون این توافقی درباره منطقه خواهد بود.

وی افزود: در واقع می خواهیم بگوییم که باید گروه 2+5 (با مشارکت اعراب) تشکیل شود.

از سوی دیگر، "ابوبکر القربی" وزیرخارجه یمن نیز در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو ابراز نظر کرد.

وی افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس و یمن برای مشارکت در مذاکرات هسته ای با ایران، در اولویت قرار دارند.

خاطرنشان می شود یمن چند سال پیش تقاضای حضور در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را مطرح کرده اما هنوز با این تقاضا موافقت نشده است. عربستان سعودی، قطر، کویت، امارات، عمان و بحرین شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

کد N9595

وبگردی