آفتاب

دانشجویان ستاره​دار، رفع حصر موسوی و کروبی و ... در سخنان محمدرضا خاتمی در دانشگاه تهران

دانشجویان ستاره​دار، رفع حصر موسوی و کروبی و ... در سخنان محمدرضا خاتمی در دانشگاه تهران

فارس نوشت:

محمدرضا خاتمی دبیرکل حزب منحله مشارکت و نائب رئیس مجلس ششم عصر امروز شنبه در همایش انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که در دانشکده ادبیات به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، گفت: امروز خورشیدهای ما دانشجویان و اساتیدی هستند که در زندان به سر می‌برند و ستاره‌های ما نیز دانشجویان ستاره‌داری هستند که به جرم عدالت‌طلبی از حقوق اولیه خود یعنی تحصیل محروم شده‌اند.

وی که 10 سال گذشته را سال‌های خرابی‌های گسترده در عرصه‌های مختلف توصیف کرد، یادآور شد: مردم می‌خواهند با اراده خود راهی را طی کنند که حاصل آن بهبودی باشد.

خاتمی با اشاره به اینکه مسئله دردناک این است که برخی با پوستین انقلاب و به اسم اسلام دست به این تخریب گسترده زدند، تصریح کرد: آنها بر اثر جهل و سوء استفاده و قدرت‌طلبی خود کاری کردند تا در روزگاری که ما بیشترین درآمد ارزی را داشتیم از بیشترین رقم تورم و بیکاری نیز رنج ببریم.

نایب رئیس مجلس ششم فضای 8 سال گذشته دانشگاه‌های کشور را گورستانی توصیف کرد و خاطرنشان کرد: آنها علیرغم همه حسابگری‌های خود یک جا اشتباه کردند و آن هم این بود که دانشگاه را نمی‌شناختند، از این رو صبر و پایداری مردم و دانشگاهیان سبب شد که این سناریوی مخرب ادامه پیدا نکند.

وی با بیان اینکه مردم در 24 خرداد به مسالمت‌آمیزترین روش سرنوشت‌شان را رقم زدند، ریشه این روز را در دوم خرداد و 22 خرداد سال 88 دانست مدعی شد: مردم به رغم خواست دشمنان ملت توانستند در 24 خرداد رأی خود را پس بگیرند.

خاتمی با تأکید بر اینکه  24 خرداد نشان داد که جامع متکثر ایرانی فریب و تحقیر را نمی‌پذیرد، افزود: مردم می‌خواهند روزهای اوج و شکوفایی خود را بی‌آفرینند از این رو 24 خرداد بازگشت به حاکمیت مردم بود.

دبیرکل حزب منحله مشارکت ضمن تشکر از افرادی که این زمینه را برای مردم فراهم کردند، تأکید کرد: ما از رهبر انقلاب که با دوراندیشی خود  اجازه ندادند کشور تخریب شود و همچنین نیروهای اصولگرا که عاقلانه فهمیدند کشور به تغییر نیازمند است، تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اصولگرایان نیز در این حماسه بزرگ شریک بودند، 24 خرداد را یک فضای جدیدی عنوان کرد و گفت: اولویت ما نجات ایران و دور کردن آن از ورطه سقوط است.

خاتمی ادامه داد: 24 خرداد نشان داد که راه کشور، اصلاحات و منش اعتدال است و کشور به این گفتمان نیاز دارد. از این رو ما در راه نجات کشور نباید از هیچ ایده‌ای خود را محروم کنیم؛ بنابراین نیازمند هم‌افزایی نیروها هستیم.

این فعال اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه همه باید در شرایط فعلی احساس نشاط کنند و هیچکس نباید نگران حصر باشد، یادآور شد: در سال‌های گذشته اتهام سکه رایج بود و از این فضا همه ضرر کردند لذا نباید اجازه داد که آن سال‌ها بازسازی شود و ما باید مناسبات اجتماعی خود را بر روش جدید استوار کنیم که این روش می‌تواند مورد قبول عقلا و دلسوزان کشور نیز باشد.

وی لازمه از بین بردن قانون‌شکنی و فساد را شفافیت، پاسخگویی و مشارکت عامه مردم دانست و یادآور شد: اگر این امر تحقق نیابد هر فردی که به سر کار بیاید می‌تواند دچار فساد شود.

خاتمی با بیان اینکه ما باید برای سربلندی ایران بسیاری از خواسته‌های خود را فدا کنیم تا اجرای قانون اساسی امکان‌پذیر باشد و زندانیان نیز آزاد شوند، گفت: در طول 8 سال گذشته نه تنها نخبگان هزینه بسیاری دادند بلکه عزت، غرور و ایمان عامه مردم از بین رفت و در واقع هزینه اصلی آن سال‌ها بر دوش ملت بود که کمرشان زیر بار فقر شکسته شد.

دبیر کل حزب منحله مشارکت با بیان اینکه نباید گذشته را فراموش کرد اما باید آن را بخشید، تصریح کرد: ما در 8 سال گذشته می‌خواستیم ثابت کنیم که روند کشور به سکون می‌انجامد و متأسفانه آنچه پیش‌بینی کردیم محقق شد.

خاتمی  در عین حال به وضعیت جریان اصولگرایی پرداخت و گفت: خوشبختانه اصولگرایان نیز به این نتیجه رسیده بودند لذا تأکید بر اینکه روند گذشته مخرب بوده دستاورد بزرگی است که جز با صبر مردم و نخبگان امکان‌پذیر نبود.

وی خطاب به دانشجویان گفت: شما فریب سر و صدای عده‌ای کوچک را که از تریبون، زور و پول برخوردارند، نخورید. چرا که این تندروها بخش کوچکی از جریان سیاسی هستند و نباید آنها را با اصولگرایان یکی دانست حتی اصولگرایان نیز می‌خواهند از این تندروها تبری جویند.

خاتمی خاطر نشان کرد: نباید به دست این اقلیت کوچک بهانه داد و اصولگرایان را به سمت آنها روانه کرد.

دبیر کل حزب منحله مشارکت ضمن ابراز تمایل برای رفع حصر موسوی و کروبی تأکید کرد: ما برای رسیدن به این حق کوتاهی نمی‌کنیم و امیدواریم مسئولان نیز پیام 24 خرداد را درک کنند.

وی افزود: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که در آن حتی فردی مثل آقای احمدی‌نژاد که به هیچ کس پاسخگو نبود و اقتصاد و سیاست کشور را تخریب کرد فرصت دفاع منصفانه داشته باشد و در فضایی آرام و به دور از انگ‌زنی از عملکرد خود دفاع کند از این رو دانشگاهیان باید این امکان را برای احمدی‌نژاد فراهم کند.

خاتمی در پایان تأکید کرد: ما حامیان چشم و گوش بسته دولت یازدهم نیستیم و می‌خواهیم دولت به مطالبات اصلی مردم و دانشگاهیان که در واقع ناظر به منافع ملی است توجه داشته باشد.

در این مراسم پیام تصویری سیدمحمد خاتمی به مناسبت 16 آذر در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پخش شد.

/2929

 

کد N9162

وبگردی