آفتاب
امام جمعه ژوهانسبورگ در گفتگو با مهر:

ماندلا معتقد بود انقلاب ایران روح تازه ای در قیام ضد آپارتاید دمید

ماندلا معتقد بود انقلاب ایران روح تازه ای در قیام ضد آپارتاید دمید

رئیس مرکز اسلامی افریقای جنوبی و امام جمعه ژوهانسبورگ گفت: ماندلا معتقد بود انقلاب ایران روح تازه ای در قیام ضد آپارتاید دمید و به نوعی مبارزان افریقای جنوبی وقتی شکست رژیم شاه را دیدند در قیام خود مصمم تر شدند.

سید عبدالله حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که اگر بخواهیم در طول تاریخ بشر دو نفر تاثیرگذار غیرمذهبی نام ببریم یکی گاندی و دیگری ماندلا است اظهار داشت: هر دوی اینها از آفریقای جنوبی برخواستند و گاندی هم متولد آفریقای جنوبی است و انقلاب خود در هند را از آفریقای جنوبی آغاز کرد.

وی اضافه کرد: ماندلا با توجه به مبارزات طولانی ای که با رژیم آپارتاید داشت رهبر این کشور نام گرفت و او از کودکی طعم تبعیض را چشیده بود که با تحصیل در رشته حقوق اشراف بیشتری درباره حقوق خود و سیاهان کسب کرد و در نهایت با توجه به نقش کاریزمای خود جایگاه ویژه ای در میان مبارزین پیدا کرد.

امام جمعه ژوهانسبورگ با اشاره به زندگی مبارزات ننسون ماندلا  تاکید کرد: بعد از قتل عام 67 نفر از سیاهان توسط رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، نلسون ماندلا تشکیلات مسلحانه کنگره ملی خلق آفریقا را سازماندهی کرد و مبارزات وی وارد فاز جدیدی شد که البته بعدها به اتهام براندازی به حبس ابد محکوم و 27 سال در یک سلول محبوس شد.

وی در خصوص روابط رژیم آپارتاید با رژیم شاه گفت: رژیم آپارتاید فقط با ایران زمان شاه و رژیم صهیونیستی ارتباط داشت که این به دلیل تجانس این سه رژیم بوده است و هر سه رژیم های ظالمی بودند که مردم با آن ها مبارزه کردند و اهداف مشترکی هم داشتند و حتی توافق هایی هم بین رژیم آفریقای جنوبی و ساواک برای آموزش شکنجه گران ساواک وجود داشت و هم اکنون نیز در ژوهانسبورگ کاخ منتسب به رژیم پهلوی وجود دارد.

رئیس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی اضافه کرد: امام خمینی پیش از وقوع انقلاب و زمانی که در پاریس بودند اعلام کرد که اگر انقلاب پیروز شود ایران با آفریقای جنوبی قطع رابطه می کند و بعد ها نیز همینطور شد و یک ماه بعد از پیروزی انقلاب ایران از سفیر آفریقای جنوبی خواست که ایران را ترک کند و صادرات نفت ایران به آفریقای جنوبی هم متوقف شد و در ادامه نیز ایران وارد فاز حمایت از مبارزان آفریقای جنوبی علیه رژیم آپارتاید شد.

وی با اشاره به ملاقات های خود با بیش از 80 نفر از سردمداران مبارزه با رژیم آپارتاید و همراهان و همبندان نلسون ماندلا گفت: آن ها اذعان داشتند که از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته اند به نوعی مبارزان افریقای جنوبی وقتی شکست رژیم شاه را دیدند در قیام خود مصمم تر شدند و خود من هم چهار پنج مرتبه با آقای ماندلا ملاقات کردم و حامل سلام ایشان به رهبر انقلاب بودم و ایشان می فرمود با پیروزی انقلاب اسلامی ایران روح تازه ای در انقلاب مردم آفریقای جنوبی دمیده شد.

حسینی اضافه کرد: ماندلا بعد از آزادی از زندان در اولین فرصت به ایران آمد و کمک هایی به مبارزان آفریقای جنوبی صورت گرفت و در ادامه نیز بار دیگر سفری به ایران داشت و با امام (ره) و آقای خامنه ای ملاقات های صمیمانه ای انجام داد.

کد N8715

وبگردی