آفتاب
تحولات آسیا/

فوران مجدد آتشفشان در اندونزی/ سفر وزیر خارجه هند به بحرین

فوران مجدد آتشفشان در اندونزی/ سفر وزیر خارجه هند به بحرین

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: فوران مجدد آتشفشان در اندونزی، پنج روز عزای عمومی در دهلی نو و سفر وزیر خارجه هند به بحرین از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

اندونزی

مقامات اندونزی از فوران مجدد آتشفشان در یکی از فعال ترین آتشفشان ها در شمال سوماترا خبر داده و اعلام کردند که در پی فوران این آتشفشان ابرهای غلیظ و خاکستری تا ارتفاع چند کیلومتری آسمان اندونزی را فرا گرفته بود.

بر این اساس در پی هشدار ماه گذشته آژانس ملی آتشفشان شناسی اندونزی درباره فوران مجدد آتشفشان، اندونزی در وضعیت قرمز قرار گرفت.

همچنین اواخر سال 2010 در پی از سرگیری فعالیت کوه آتشفشانی مراپی در نزدیکی شهر یوگیاکارتا بیش از 350 نفر کشته شدند که این [span]مرگبارترین فعالیت آتشفشانی در اندونزی بود.

هند

خبر دیگر اینکه دولت هند از پنج روز عزای عمومی به نشانه احترام به نلسون ماندلا رئیس جمهوری سابق آفریقای جنوبی خبر داد که جمعه شب در 95 سالگی درگذشت.

قهرمان مبارزه با آپارتاید، که سال ها از بیماری های شدید رنج می برد، اخیراً به طور مستمر در بیمارستان و تحت مراقبت های ویژه قرار داشت. ماندلا در سراسر جهان به عنوان نماد مبارزه با نژاد پرستی شناخته می شود.

ماندلا که مدتی بود از عفونت ریه رنج می برد، جمعه شب بر اثر شدت گرفتن بیماری در بیمارستان در شهر پرتوریا در آفریقای جنوبی درگذشت که واکنش های گسترده رهبران سراسر جهان را به همراه داشت.

خبر دیگر اینکه وزارت خارجه هند در بیانیه ای از سفر سه روزه وزیر خارجه به بحرین خبر داد که از امروز شنبه با هدف شرکت در نشست ویژه گفتگوهای امنیت منطقه ای منامه که از سوی موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک و دولت بحرین تشکیل شده است، آغاز شد.

در ادامه این بیانیه با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری غیرنفتی هند و بحرین در سالهای 2012 و 2013 به بیش از 3.1 میلیارد دلار و فعالیت هزاران هندی در بحرین به نقش دهلی نو در امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس و خاورمیانه پرداخته شده است.

سنگاپور

همچنین دو برادر به نامهای "محمد اظهر طاهر" 27 ساله و "محمد عسق طاهر" 21 ساله به اتهام هک وب سایت دفتر نخست وزیری سنگاپور بازداشت شدند.

خبر دیگر اینکه تیمی از پزشکان و پرستاران سریلانکایی برای کمک به توفان زدگان فیلیپینی به این کشور اعزام شدند.

گفتنی است تا کنون حدود 35 هزار نفر از داخل فیلیپین و خارج از مرزهای آن درخواست جستجوی اعضای خانواده‌ های خود را که در جریان طوفان مفقود شده‌اند، به صلیب سرخ فیلیپین تسلیم کرده‌ اند.

کد N8675

وبگردی