آفتاب
رییس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی:/3/

دولت به همه وعده‌های خود عمل می‌كند

دولت به همه وعده‌های خود عمل می‌كند

نه تنها انرژی هسته ای، بلکه فن آوری هسته‌ای و حتی غنی سازی حق مسلم ماست. درکنار آن پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ماست، بهبود معیشت مردم و رفاه مردم نیز حق مسلم ماست. شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ها حق مسلم ماست.

رییس جمهور با تاکید بر این که دولت به همه وعده هایی که به مردم داده است عمل خواهد کرد، گفت: ما برای دستیابی به هدف های خود نیازبه اجماع داخلی داریم. ما نیاز به به مدلی داریم به این که ا فکارمان برای دستیابی به ارمانهای بلندمان نزدیک تر کنیم، بنابراین باید آستانه تحمل برای تحمل یکدیگر را بالا بریم.

به گزارش خبرنگارایلنا‏،دکتر حسن روحانی در ادامه سخنان خود در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت 16 آذر روز دانشجو، در واکنش به برخی از دانشجویان که شعار؛مرگ بر امریکا سر می دادند عنوان کرد: ملت ما هرگز آرمانها را از یاد نبرده است منتهی برای دستیابی به این آرمان ها اصول و روشهای اساسی مد نظر است که اگر در روشها با یکدیگر اختلاف داریم،باید در مسائل کلان به اجماع نظر برسیم

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به شعار « انرژی هسته ای حق مسلم ماست » گفت: حتماً هم همین طور است. شعار ما این است که سانتریفیوژ باید بچرخد،اما زندکی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد.دولت قطعا در وعده‌هایی که به مردم داده است تا آخر ایستاده است.

روحانی افزود: نه تنها انرژی هسته ای، بلکه فن آوری هسته‌ای و حتی غنی سازی حق مسلم ماست. درکنار آن پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ماست، بهبود معیشت مردم و رفاه مردم نیز حق مسلم ماست. شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ها حق مسلم ماست.

وی با تاکید بر این که دولت به همه وعده هایی که به مردم داده است عمل خواهد کرد، گفت: ما برای دستیابی به هدف های خود نیازبه اجماع داخلی داریم. ما نیاز به به مدلی داریم به این که ا فکارمان برای دستیابی به ارمانهای بلندمان نزدیک تر کنیم، بنابراین باید آستانه تحمل برای تحمل یکدیگر را بالا بریم.

روحانی ادامه داد: اگر ما نتوانیم مسئله داخلی خود را با آرا مش و عقلانیت در چارچوب قا نون و با ایجاد اجماع داخلی حل کنیم، چه طور می‌خواهم معضلات پیچیده منطقه و جهان را حل کنیم.

روحانی همچنین به واکنش به شعار اقلیت سالن که فریاد «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» سر می دادند، گفت: ما نیاز داریم در بسیاری از مسائل با بردباری، صبر، و تحمل و دقت مقداری از فضای احساسی فاصله بگیریم و به عقلانیت و اعتدال نزدیک شویم. عزیران من مسائل در این صورت قابل حل و فصل است.

رئیس ‌جمهور با اشاره به شخصیت هایی که فضای جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی دانشگاه را هدایت کردند از شخصیتهایی همچون آیت اله طالقانی، مطهری، بهشتی و مهندس بازررگان دکتر علی شریعتی و مهندس چمران نام برد و گفت: هدایت گرایا ن جنبش دانشجویی از این قبیل سرداران بودند. اینها پیشتازان حرکت دانشگاه هستند یادمان باشند که در آن زمان آنها که حرکت دانشجویی را عهده دار بودند نه ریالی در یافت می کردند،ما باید پیرو راه این عزیران باشیم.

وی افزود:البته همه سردارانی که شما دانشجویان از آنها نام می برید، از همت،باکری، خرازی، ستاری، صیاد شیرازی و همه بسیجیان قهرمان والگوهای بزرگ ما هستند.

روحانی با تاکید بر این که بسیج منخصر به در بسیج دانشجویی نیست، گفت: اگر بسیج در معنای فکر بسییجی و فدا کردن خود برای تفکرات دینی و اسلامی ما امروز 75 میلیون بسیجی در کشور داریم.

رئیس جمهور با بیان این که باید آینده کشور عقلانی و در چهارچوب علم و دانش حرکت کنیم، گفت: به‌ویژه شما دانشجویان که دیدبان علم و عقلانیت هستید، باید کمک کنید قدرت علمی را افزایش دهید و باید بدانیم بدون قدرت علمی و اقتصادی قدرت ملی بالا نخواهدرفت.

روحانی اظهار داشت: ما امروز می بینم که کشوری در امریکای لاتین همچون بزریل با برنامه ریزی چند ساله در سال گذشته تولید ناخالص داخلی حتی بالاتر از روسیه داشت ما هم می توانیم با کمک شما دانشجویان و تو سعه علم و دانش این کار را انجام دهیم.

روحانی یاد‌اور شد: روزی که وضع نفت ما خوب بود و در‌آمد نفتی 80 میلیارد بود که با بقیه در آمدهای ارزی به حدود 100 میلیارد می رسید. چهار شرکت بزرگ همچون فیس بوک، اپل، ماکروسافت،و گوگل در آمد خالصشان در سال گذشته 266 میلیارد دلار بود.پس ما هم می‌توانیم شما دانشگاهیان هستید که اقتصاد دانشگاهیان را توسعه دهید. رهبری نیز بر این مسئله تاکید كرده‌اند.

وی افزود: خوشحالم که این خبر را در روز داتشجو به شما بدهم برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در سال های قبل قوانین خوبی وضع شد،اما دعوای میان وزرات علوم از یک طرف و معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهوری از طرف دیگر باعث شد هیچ یک از این قوانین اجرایی نشود.

وی ادامه داد:دعوا تا جایی شد که آنها از هم شکایت کردند. خوشبختانه ما مقالات علمی خوبی داریم،اما ایا این کافی است یا باید آنها را در مسیر تجارت سازی بیاوریم، تا آثار آن را در زندگی مردم ببینیم برای این کار دانشگاه و نهادهای دیگر کنار دانشگاه باید کمک کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: قرار بود صندوقی به نام صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس شود و شرکت های دانش بنیان تسهیلات لازم را بدهند و آنها فعال شوند. همین شرکتها اقتصاد اینده ما را می سازندو در سالهای اینده اگر درست حرکت کنیم، راه پیشرفت ما در این است.این صندوق علیرغم بودجه، ظاهرا کلیدش نبود تا باز شود، اما امروز با همفکری و هماهنگی بین دو ارگان وزرات علوم وزرات بهداشت از یک طرف و معاونت علمی و فن آوری رئیس جمهور از سوی دیگر است و این هماهنگی قفل این صندوق را باز کرد.

روحانی با بیان این که تا امروز 25 میلیارد تومان برای این صندوق اختصاص یافته است، گفت: در مصوبه اخیر دولت این رقم را به 20 برابر افزایش دادیم، بنابراین این صندوق سال اینده 500 میلیارد تومان اندوخته خواهد داشت و به شرکت های دانش بینان تسهیلات لازم را می دهد.

وی با تبریک مجدد روز دانشجو به دانشگاهیان عنوان کرد: ما این روز بزرگ را و احترام می گذاریم به سه شهیدی که در 16 آذر جان خود را برای مبارزه با استبداد فدا کردند ادای احترام می کنیم و در برابر همه دانشجویانی که در سال‌های گذشته به ویژه دفاع مقدس جان خود را فدا کردند سر فرود می آوریم.

رئیس جمهور خطاب به دانشجویان گفت: عزیران من بیایید محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنیم و کاری کنیم كه تولید علم شما در کنار خلاقیت و ابداع فن آوری به تولید صنعت وخدمات گره بخورد، تا بتوانیم محصول دانشگاه را در جامعه لمس کنیم، اگر این فضا را فراهم کنیم، نه مغزها از کشور خارج می شوند،بلکه آنها که رفته اند نیز باز خواهند گشت.

کد N8574

وبگردی