آفتاب

تاکید مجدد کری بر هماهنگی واشنگنتن و رژیم صهیونیستی درباره ایران/عراقچی: به آینده مذاکرات خوشبینم

تاکید مجدد کری بر هماهنگی واشنگنتن و رژیم صهیونیستی درباره ایران/عراقچی: به آینده مذاکرات خوشبینم

ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا باردیگر تاکید کرد که واشنگتن و رژیم صهیونیستی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران کاملا هماهنگ هستند.

شبکه خبری سی.ان.ان گزارش داد که برنامه هسته‌ای ایران موضوع اصلی حدود 9 ساعت گفت‌وگو بین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای پنجشنبه و جمعه بود.

سی.ان.ان گزارش داد که اختلافات بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه رویکرد در برابر برنامه هسته‌ای ایران که زمانی در حد گمانه‌زنی بود به یک اختلافی علنی بین این دو متحد تبدیل شده است.

کری روز جمعه پس از ترک اراضی اشغالی گفت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این حق را دارد که نظرش را درباره نگرانی‌هایش پیرامون امنیت این رژیم مطرح کند ولی افزود که نتانیاهو "در زمینه گام‌های بعدی و کاری که باید بکنیم بسیار سازنده عمل کرده است." کری گفت: او می‌داند که ما اکنون مشغول مذاکرات واقعی هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که توافق هسته‌ای موقت با ایران برنامه غنی‌سازی ایران را متوقف می‌کند و در این مدت مذاکرات درباره یک توافق جامع صورت می‌گیرد و زمانی را که به ادعای وی ایران می‌تواند به یک توانایی تسلحاتی دست یابد افزایش می‌دهد.

کری گفت که در نتیجه توافق موقتی "من شخصا متقاعد شدم که اسرائیل بدون شک امروز از ایمنی بیشتری برخوردار است."

کری پس از دیدار خصوصی‌اش با نتانیاهو نیز گفت که آمریکا به امنیت رژیم صهیونیستی متعهد است.

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، گفت: من تاکید می‌کنم که امنیت اسرائیل در این مذاکرات در رأس دستور کار ما قرار دارد و آمریکا هرچه در توان دارد انجام می‌دهد تا توانایی تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران نابود شود.

عراقچی: به آینده مذاکرات با 1+5 خوشبینم

بخش خبری صدا و سیمای ملی هلند گفت‌وگویی را با سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه هجدهمین کنفرانس سالانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه انجام داد.

این برنامه خبری از عراقچی به عنوان یکی از مهم ترین افراد دخیل در توافق تاریخی ایران و غرب در ژنو یاد کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این مصاحبه اظهار داشت: مذاکرات ژنو قرار بود طی سه روز انجام شود، اما به پنج روز کشیده شد. تماس با وزیران امور خارجه شش کشور جهت حضور بر سر میز مذاکره در نیمه شب که اقدامی استثنایی بود، در دور آخر گفت و گوها انجام شد. قبل از توافق تا ساعت سه صبح درباره چند واژه مهم مذاکراتی طولانی صورت گرفت.

وی افزود: در یک توافق برد - برد، طبیعی است که طرفین امتیازی داده و می گیرند و اینکه پس از توافق برخی صحبت از تضعیف محتوای آن نمایند به گونه‌ای که گفته شود تنها صرفا بخش کوچکی از تحریمها لغو شده، رویکرد مناسبی به نظر نمی رسد.

عراقچی با بیان اینکه برخی سخنان طرف مقابل سودمند نیست، تاکید کرد: طرفین مذاکرات باید مراقب باشند که این پنجره بسته نشود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نیروهای تاریک مانند رژیم اسرائیل و برخی در داخل آمریکا وجود دارند که در جهت تخریب روند مذاکرات می کوشند، ولی ما باید بکوشیم عقلانیت پیروز شود.

عراقچی در پایان گفت: من شخصا به آینده مذاکرات خوش بین هستم، چرا که هیچ جایگزینی به دلیل هزینه مند بودن، برای مذاکرات وجود ندارد.

/2929

 

کد N8555

وبگردی