آفتاب
روحانی در پاسخ به سوالات دانشجویان:

اداره دانشگاه باید برعهده اساتید و شورای علمی باشد/ من تنها 2 یا 3 آمار از دولت قبل گفتم که اینقدر ناراحت شدند 

اداره دانشگاه باید برعهده اساتید و شورای علمی باشد/ من تنها 2 یا 3 آمار از دولت قبل گفتم که اینقدر ناراحت شدند 

رئیس جمهور پس از سخنرانی در جمع دانشجویان در پاسخ به سوالات آنان تاکید کرد: توجه به علم حتما در دستورکار دولت است و برای این که در سیاست خارجی و اقتصاد موفق باشیم باید متکی بر علم بوده و بر اساس آن عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم 16 آذر که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد پس از سخنرانی برای دانشجویان به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که شما در دولت تدبیر و امید و سخنرانی ها همواره بر اقتصاد و سیاست خارجی و توجه به این بخش تاکید کرده اید آیا توجه به نظام علمی در اولویت کاری شما قرار ندارد، گفت: هیچ شکی نیست که توجه به فرهنگ، علم و دانشگاه در اولویت اول است اما اگر در صد روز اول دولت به سیاست خارجی و اقتصاد توجه ویژه ای داشته ایم به این دلیل بوده که مشکلات زیادی در این بخش داریم.

 وی ادامه داد: تاکید و توجه به دولت به اقتصاد در صد روز نخست آغاز کار به این دلیل است که خواست مردم این بوده است.

روحانی در واکنش به این شعار دانشجویان که فضای امنیتی نمی خواهیم، گفت: بله حتما همین طور است و ما اصل این حرف را قبول داریم چون دانش در سایه دوربین و یا واژه نزدیک به آن مانند دورباش محقق نمی شود.

وی تاکید کرد: آزادی آکادمیک برای توسعه فضای تولید علم همواره باید مورد نظر باشد و در چنین شرایطی شاهد حاصل شدن  تولید علم بیشتر خواهیم بود اما در این راه باید توجه به قانون و آرمان ها در نظر باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره این که پس از چهارماه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید چه اقداماتی برای ترمیم جایگاه دانشجو انجام شده است، گفت: دولت همه تلاشش این بوده که فضای دانشگاه آزاد باشد و تشکل های دانشجویی نیز برای فعالیت آزاد باشند، دولت همچنین اعتقادش بر این است که اداره دانشگاه باید بر عهده اساتید و شورای علمی و دانشگاهیان باشد و حتی وزیران در این خصوص بیشتر هماهنگ کننده هستند.

وی با بیان این که بزرگترین دغدغه دولت توجه به موضوع مسئله اشتغال 4 میلیون دانشجوی کنونی است، عنوان کرد: علت تاکید دولت بر توجه جدی به شرکت های دانش بنیان هم فراهم کردن اشتغال چهار میلیون دانشجوی کنونی کشور در آینده است به همین دلیل تاکید دارمی که باید توجه جدی به مراکز تولیدی و شرکت های دانش بنیان داشته باشیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که برای آگاه کردن مخالفین داخلی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید چه اقداماتی انجام خواهید داد، اظهار کرد: راهش بیان کردن موضوع برای مردم و تشریح مبانی و آثار سیاست خارجی است که این موضوع تنها بر عهده دولت نیست و همه صاحب نظران و دانشگاهیان باید مسائل را برای مردم بازگو کنند که این توافق اولیه چه گره هایی باز می کند حتی در دانشگاه ها و برای تهیه ابزار مورد نیاز علمی آن ها.

وی اضافه کرد: ما همه اصول و حقوق مسلم مردم را در سیاست خارجی مدنظر قرار خواهیم داد ضمن این که از خط قرمز ها عبور نکرده و نخواهیم کرد.

رئیس جمهور یادآور شد: عزت و احترام امروز ایران نسبت به سال های قبل در سطح جهان به مراتب بالاتر است، شرایط جهانی برای فعالیت کارآفرینان در عرصه های مختلف امروز از دیروز مهیا تر است، تاثیرگذاری ایران در مسائل جهانی و منطقه ای بالاتر از گذشته است و صدای ملت ایران و وجهه مردم آن امروز نسبت به گذشته بالاتر رفته است این ها همه آثار سیاست خارجی دولت تدبیر و امید است. 

اخلاق و فرهنگ در دانشگاه  باید توسعه یابد

وی در پاسخ به سوالدیگری در ارتباط با این که برای جلوگیری از خروج نخبگان از کشور، دولت چه برنامه ای دارد، خاطر نشان کرد: ابتدا باید بررسی کنیم که چرا نخبگان ما از کشور خارج می شوند در جلسه هفته های گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی آقای ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گزارشی از میزان خروج نخبگان از کشور و دلایل آن را با ذکر آمار و ارقام دقیق ارائه کرد، مقداری از این خروج نخبگان از کشور طبیعی است و در دنیا نیز چنین چیزی وجود دارد اما وقتی این موضوع از حدی گذشت باید شرایط و دلایل آن را بررسی کرد.

وی ادامه داد: برخی نخبگان برای تحصیل و کار فضای داخلی را مناسب نمی بینند که باید این مسئله را حل کنیم، یکی از راه های حل این موضوع توسعه و توجه به شرکت های دانش بنیان است لذا برخی از موانع و مشکلات را می توان برطرف کرد اما در دانشگاه اخلاق و فرهنگ هم باید توسعه یابد و اگر احساس مسئولیت و وطن پرستی بیشتر شود آن گاه یک نخبه حاضر است با رفاه کمتر و به خاطر ملت و کشورش بماند و اگر هم به خارج از کشور رفت دوباره برگردد، البته برخی هم زندگی در خارج از کشور برایشان راحت تر است.

در گزارش 100 روزه از دولت گذشته فقط دوسه آمار دادم

روحانی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره این که چرا بخشی از گزارش صد روزه به مردم به تخریب دولت گذشته اختصاص داشت، گفت: من از ابتدا به مردم گفته بودم که دو مسئله را برایشان پس از صد روز گزارش خواهم کرد اول این که چه دولتی را تحویل گرفته ام و دوم این که در صد روز عملکرد دولت چه اقداماتی انجام شده است.

وی افزود: ما اصلا راجع به دولت گذشته سخن نگفتیم. من تنها 2-3 آمار گفتم که اینقدر ناراحت شدند ضمن این که آمار بنده از مرکز آمار و خزانه ای تهیه شده است که روسای این دو بخش عوض نشده اند و منصوب دولت قبلی هستند.

رئیس جمهور با طرح این سوال که من اگر گفته ام رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد است لذا آیا باید کسی ناراحت شود و بدش بیاید تصریح کرد: این موضوع را آمار می گوید. من اگر گفتم دولت بدهی های زیادی برجای گذاشته است آیا باید ناراحت شوند من فقط سه مورد از بدهی های دولت گذشته را بر اساس آمار گفتم و بقیه اش را هنوز نگفته ام.

وی ادامه داد: ما گفتیم امسال باید 7.2 میلیون تن گندم بخریم آیا این را نگوییم؟ به مردم بگوییم نان نخورید؟ من به عنوان امین مردم باید مشکلات کشور را به آن ها بگویم. مردم قضاوت کننده اصلی در مورد همه کارهایی که در این صدروز انجام شده هستند. این هایی هم که تند حرف می زنند نظرسنجی کرده و نتیجه نظر مردم را دیده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دو ماه است اصلاحیه بودجه را به مجلس ارائه کرده ایم هنوز این اصلاحیه از مجلس باز نگشته است، گفت: اگر هم بنده امروز عجله دارم و می خواهم جمع شما را ترک کنم به این دلیل است که امروز می خواهیم رقم بودجه را نهایی کرده و برای اولین بار طبق قانون بودجه را در موعد مقرر به مجلس تقدیم کنیم.

رئیس جمهور درعین حال یادآور شد: اگر 15 آذر جمعه نبود قطعا بودجه در روز 15 آذر به مجلس ارائه می شد حتی اعلام کردیم که از غروب 14 آذر آماده ایم که بودجه را به مجلس ارائه کنیم اما چون در روز پنج شنبه و شنبه مجلس جلسه نداشت و 15 آذر هم تعطیل بود صبح یکشنبه بودجه را به مجلس ارائه خواهیم کرد.

وی عنوان کرد : نکند آنچه گفته می شود یکشنبه و طبق قانون بودجه را در موعد مقرر به مجلس تقدیم خواهیم کرد، این هم تخریب دولت گذشته است.

در پایان رئیس جمهور برای دانشجویان و اساتید و حاضرین آرزوی موفقیت و سربلندی کرد و در عین حال در پاسخ به درخواست مجری برنامه برای دریافت سوالات بسیار باقی مانده که از سوی دانشجویان ارائه شده بود، گفت: حتما این سوالات را دریافت و ملاحضه خواهم کرد تا ان شاء الله در سومین حضورم در جمع شما دانشجویان و دانشگاهیان بخشی از آن ها را پاسخگو باشم.

کد N8522

وبگردی