آفتاب

واکنش واشنگتن به آزادی کهنه سرباز آمریکایی در کره شمالی

واکنش واشنگتن به آزادی کهنه سرباز آمریکایی در کره شمالی

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آزادی کهنه سرباز آمریکایی خواستار آزادی فرد دیگری شد که در نوامبر سال گذشته به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت پیونگ یانگ بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد که وزارت خارجه این کشور امروز شنبه اعلام کرد تصمیم به اخراج مریل ادوارد نیومن کهنه سرباز  آمریکایی گرفته است که متهم به شرکت در جنگ دو کره بوده و از اکتبر سال جاری تاکنون دستگیر شده بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش داد از آنجایی که مریل ادوارد نیومن به اشتباهات خود پی برده و عذرخواهی کرده است، به کشورش بازمی گردد.

همچنین خانواده مریل ادوارد نیومن اعلام کردند: سفیر سوئد با کهنه سرباز آمریکایی که به اتهام کشتن غیرنظامیان در جنگ کره درسالهای 1950 تا 1953 بازداشت شده است دیدار کرده و وی در وضعیت مساعدی قرار دارد.

ماری هارف معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از تصمیم کره شمالی برای آزادی کهنه سرباز آمریکایی از پیونگ یانگ خواست تا کنت بائه آمریکایی دیگر را که در نوامبر سال گذشته به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت پیونگ یانگ در کره شمالی بازداشت شد و به 15 سال حبس محکوم شد، آزاد کند.

این مقام مسئول وزارت خارجه آمریکا همچنین از دولت سوئد به خاطر اقدامات فعالانه‌اش در آزادی مریل نیومن 85 ساله و برقراری ارتباط از جانب واشنگتن با کره شمالی قدردانی کرد.

بایدن نیز اعلام کرد که نقش مستقیمی را در آزادی نیومن نداشته است، اما در عین حال از پیونگ یانگ خواست تا بائه را فورا به آمریکا بازگرداند.

کنت بائه در نوامبر گذشته به کره شمالی سفر کرد، اما مقامات این کشور وی را به اتهام تلاش برای براندازی نظام این کشور بازداشت و راهی زندان کردند. کنت بائه هم اکنون به اتهام ارتکاب جنایت علیه دولت به 15 سال حبس محکوم شده که همین اقدام باعث بدتر شدن روابط واشنگتن و پیونگ یانگ شده است.

پیش از بازداشت این تبعه آمریکایی تمایل پیونگ یانگ برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه و مداخله ایالات متحده در روابط دو کره باعث متشنج شدن روابط واشنگتن و پیونگ یانگ شده بود و دستگیری کنت بائه بیش از پیش به این تنش ها دامن زد.

کد N8486

وبگردی