آفتاب

روحانی:دانشگاه خانه احزاب نیست، اماکارگاه سیاست است/شعار«مرگ برآمریکا»و«دانشجو می​میردذلت نمی​پذیرد»

روحانی:دانشگاه خانه احزاب نیست، اماکارگاه سیاست است/شعار«مرگ برآمریکا»و«دانشجو می​میردذلت نمی​پذیرد»

16 آذر امسال دانشگاه شهید بهشتی میزبان رئیس جمهور بود، نه دانشگاه تهران. اما حسن روحانی در سخنانش گفت که دانشگاه تهران پیشتاز فعالیت​های دانشجویی بوده است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: 16 آذر، روز آزادی، استقلال‌، روز حاکمیت ملی است. از 60 سال پیش بعد از حماسه و قهرمانی دانشجویان در 16 آذر سال 1332 تا به امروز حرکت‌های بسیار عظیم،‌ بزرگ و سرنوشت‌سازی به دست دانشجویان تحقق یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اصولاً از انقلاب مشروطه تا به امروز همواره مردم ایران بویژه نسل جوان و دانشجویان برای مسأله مهم حاکمیت ملی‌، استقلال،‌ مبارزه با استبداد و استعمار همواره ایستادگی و مقاومت از خود نشان دادند.

روحانی با اشاره به حادثه 15 خرداد سال 1342 گفت: امروز همه دانشگاه‌ها در صف مقدم در کنار یکدیگر در برابر استعمار‌، استبداد و هرگونه مداخله خارجی با قدرت ایستاده‌اند.

در این لحظه دانشجویان شعار دادند: دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.

رییس‌جمهور به حضور خود از سال‌های 47 و 48 تا 52 در دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: من از نزدیک در این سال‌ها شاهد این جنبش در سراسر دانشگاه‌ها بویژه در دانشگاه تهران بودم؛ البته اشکالی ندارد که بگویم آن زمان دانشگاه تهران در این باره پیشتاز بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: عزت‌خواهی که شعار شماست به حق و عدالت‌خواهی و آزادی‌طلبی و استقلال‌خواهی، آرمان بلند این ملت و جوانان غیور این سرزمین است.

در این هنگام پس از تشویق دانشجویان نسبت به سخنان رئیس جمهور وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید همه تلاشش بر آن است که از فضای دانشگاه استفاده بهتری به نفع این کشور، این ملت، این مرز و بوم و ملت‌های منطقه و جهان اسلام و همه مستضعفین شود. این آرزوی این دولت است.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که دانشگاه پرچم‌دار علم و دانش است، خاطر نشان کرد: دانشگاه پرچم‌دار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست، اما بارگاه سیاست است.

براساس این گزارش، پس از این بخش از سخنان رئیس جمهور، دانشجویان نیز او را تشویق کردند.

روحانی تاکید کرد: سیاست نه به مفهوم رایج امروزش که رقابت در به دست آوردن قدرت است، بلکه سیاست به همان مفهموم مرسوم فرهنگ اسلامی ایرانی ما که سیاست به معنای تدبیر و حکمت عملی بوده یعنی سیاست به مفهموم بهتر اداره کردن کشور است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دانشجویان ما دیده‌بان علم و سیاست هستند گفت: هرکجا که دانشجو ببیند حرکتی در این کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خردورزی و منافع ملی فاصله می‌گیرد، صدای رسای دانشجوی برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد بود.

دانشجویان نیز پس از سخنان روحانی ضمن تشویق شعار "مرگ بر آمریکا" را نیز سردادند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ما باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام و افراط و افراط‌گری نقادانه برخورد کنیم و همه را به مسیر عقلانیت و اعتدال، ‌توسعه، پیشرفت، عدالت و آزادی دعوت کنیم.

 

پس از سخنان روحانی دانشجویان شروع به شعار دادن کردند که در بخشی از شعارهای آنها "اعتدال اعتدال" را بیان می‌کردند(شعار بخش دیگری از دانشجویان انعکاس ضعیف‌تری یافت). رئیس جمهور نیز پس از شعارهای دانشجویان گفت: شعارهای هردو طرف زیباست.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد: بنابراین ملت ایران و نسل جوان یعنی دانشجویان همواره به دنبال آرمان‌خواهی و تحقق آرمان‌های بلند که در رأس آن حاکمیت ملی، استقلال، آزادی، پیشرفت و توسعه و همچنین حراست و حفاظت از هویت ایرانی اسلامی این سرزمین است.

وی تاکید کرد: ما درپی همه این آرمان‌ها باید سختکوش باشیم اما بین آرمان و واقعیت همانطور که رهبری بر آن تاکید کردند باید توازن برقرار کنیم، واقعیت‌ها را باید ببینیم و بشناسیم.

/2929

 

کد N8484

وبگردی