آفتاب

طرح نقشه راه آمریکا برای انهدام سلاحهای شیمیایی سوریه

طرح نقشه راه آمریکا برای انهدام سلاحهای شیمیایی سوریه

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) از یک طرح نقشه راه برای انهدام خطرناکترین مواد موجود در زرادخانه شیمیایی سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که طرح نقشه راهی را برای نابودی مواد سمی سلاح های شیمیایی سوریه آماده کرده است. به موجب این طرح، از کشتی های آمریکایی و کارگاه های سیار و با مهلت زمانی 45 تا 90 روز برای نابودی صدها تن عناصر شیمیایی استفاده می شود.

وزارت دفاع آمریکا در حال حاضر مشغول مجهز کردن کشتی حمل سلاح های شیمیایی سوریه به سیستم تجزیه آبی است. روش تجزیه آبی مواد شیمیایی موجود در سلاح های شیمیایی را به وسیله آب تجزیه و به موادی که دارای سم کمتری است تبدیل خواهد کرد. عملیات امحای سلاح های شیمیایی سوریه 45 تا 90 روز به طول خواهد انجامید.

یکی از مسئولان آمریکایی در این رابطه اعلام کرد: این تکنولوژی موفقیت خود را اثبات کرده است و روشی مطمئن و ایمن است و به محیط زیست آسیب نمی رساند. هرگز چیزی به دریا پرتاب نخواهد شد و وزارت دفاع آمریکا طی چند دهه مهارت نابودی سلاح های شیمیایی را دارد.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود افزود: آمریکا تاکنون روسیه، لیبی و آلبانی را در رهایی از سلاح های شیمیایی کمک کرده است.

بنا بر اعلام سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، قرار است ارتش سوریه سلاح های شیمیایی را به بندر لاذقیه منتقل کند و از آنجا توسط کشتی به بندر کشوری دیگر که هنوز مشخص نشده است انتقال یابد. پس از انتقال به این کشور ظرف 48 ساعت توسط کشتی های آمریکایی به آب های بین المللی انتقال و منهدم خواهد شد.

 

کد N8472

وبگردی