آفتاب
روحانی در واکنش به شعار دانشجویان: شعار دو طرف زیبا است

دانشگاه کارگاه سیاست است/ غنی سازی حق مسلم ماست/ بودجه صندوق نوآوری 20 برابر می شود 

دانشگاه کارگاه سیاست است/ غنی سازی حق مسلم ماست/ بودجه صندوق نوآوری 20 برابر می شود 

رئیس جمهور در سخنرانی خود در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت روز دانشجو با بیان اینکه 16 آذر روز آزادی و استقلال و حاکمیت ملی است ، گفت : دانشگاه خانه احزاب نیست اما کارگاه سیاست است.

حسن روحانی رئیس جمهور در اولین سال آغاز به کار دولت یازدهم همزمان با 16 آذر در با دانشجویان دانشگاه های مختلف درمرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان  اینکه بسیار خرسندم که در سال تحصیلی جدید بار دیگر موفق شدم تا در جمع دانشجویان، اساتید و فرهیختگان حضور داشته باشم، گفت: 16 آذر و روز دانشجو یادآور حادثه 60 سال پیش در دانشگاه تهران و فداکاری، ایثار و پیشتازی این قشر در برابر استبداد و استعمار است.

16 آذر روز آزادی، استقلال و حاکمیت ملی است
 
وی افزود: 16 آذر روز آزادی، استقلال و حاکمیت ملی است؛ از 60 سال پیش و بعد از حماسه و قهرمانی دانشجویان در 16 آذر 1332 تا امروز حرکت های بسیار بزرگ، عظیم و سرنوشت سازی به دست دانشجویان و اساتید تحقق یافته است.
 
رئیس جمهور ادامه داد: اصولا از انقلاب مشروطه تا امروز همواره مردم ایران و به ویژه نسل جوان و دانشجویان در برابر مسئله حاکمیت ملی، استقلال و مبارزه با استبداد و استعمار همواره ایستادگی و مقاومت خود را نشان داده است.
 
روحانی با اشاره به  15 خرداد 1342 و همه حوادث دانشگاهی بعد از 15 خرداد، گفت: من خودم از سالهای 47 تا 52 در دانشگاه تهران و شاهد این جنبش بوده ام؛ البته اشکالی ندارد در پرانتز بگویم که در این زمینه دانشگاه تهران در آن زمان پیشتاز بود.
 
دانشجویان دانشگاه تهران که در سالن حاضر بودند با کف زدن از سخنان رئیس جمهور استقبال کردند. 
 
دانشگاه ها در صف مقدم مقابله با استبداد و استعمار ایستاده اند
 
رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه امروز همه دانشگاهها در صف مقدم کنار یکدیگر در برابر استعمار و استبداد و هر گونه مداخله خارجی با قدرت ایستاده اند، افزود: عظمت خواهی که شعار شماست به حق و عدالت خواهی، آزادی طلبی و استقلال طلبی آرمان بلند این ملت و جوانان غیور این سرزمین است.
 
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید همه تلاش خود را انجام خواهد داد که از فضای دانشگاه به نفع کشور، این ملت، این مرز و بوم، ملت های منطقه، جهان اسلام و همه مستضعفان به بهترین شکل استفاده کند، این آرزوی دولت است.
 
دانشگاه پرچمدار آزادی و نقادی خردمندانه و کارگاه سیاست است
 
روحانی گفت: دانشگاه علاوه بر اینکه پرچمدار علم و دانش است همچنان پرچمدار آزادی و نقادی خردمندانه در این سرزمین است.
 
وی با بیان اینکه درست است که دانشگاه خانه احزاب نیست اما کارگاه سیاست است، افزود: سیاست نه به مفهوم رایج امروز که رقابت برای به دست آوردن قدرت است بلکه به همان مفهوم فرهنگ اسلامی ایرانی ما به معنای تدبیر منزل و حکمت عملی است، یعنی سیاست به مفهوم بهتر اداره کردن کشور است.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دانشجویان ما دیده بان علم و سیاست هستند، گفت: هر جا که دانشجو ببیند حرکتی در کشور اعم از دولت یا هر نهاد دیگری از مسیر عقلانیت، خردورزی و منافع ملی فاصله می گیرد صدای رسای خود را برای جلوگیری از انحراف بلند خواهد کرد.
 
به گزارش مهر، در این بخش از سخنرانی رئیس جمهور، دانشجویان حاضر در سالن ضمن کف زدن، فریاد مرگ بر آمریکا سر دادند.
 
دانشجو نقاد جامعه و فرهنگ جامعه باشد 
 
روحانی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به اینکه دانشجویان عزیز ما علاوه بر اینکه حق مسلم دارند تا نقد دلسوزانه به دولت داشته و راه بهتر را به دولتمردان معرفی کنند، گفت: دانشجو و دانشگاه باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشد.
 
رئیس جمهور ادامه داد: ما باید با راه و روش ریا، نفاق، دروغ، اتهام، افراط و افراط گری، نقادانه برخورد و همه را به مسیر عقلانیت، اعتدال، توسعه، پیشرفت و آزادی دعوت کنیم.
 
 دانشجویان حاضر در سالن در این بخش از سخنرانی رئیس جمهور، فریاد "روحانی زنده باد، اصلاحات پاینده باد" سر دادند.
 
روحانی در پاسخ به شعار دانشجویان گفت: خوبی مسئله این است که شعارهای هر دو طرف زیباست.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: دانشجویان همواره به دنبال آرمان خواهی و تحقق آرمان های بلند که در راس حاکمیت ملی یعنی استقلال، آزادی، پیشرفت و توسعه و همچنین حراست و حفاظت از موقعیت ایرانی- اسلامی این سرزمین هستند.
 
وی با بیان اینکه باید برای رسیدن به آرمان ها سخت کوش باشیم، گفت: اما بین آرمان و واقعیت ها همان طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند باید توازن برقرار کنیم، واقعیت ها را ببینیم و بشتابیم.
 
روحانی با اشاره به این که ما در دنیای بسیار پرچالشی زندگی می کنیم و باید امکانات خود را بشناسیم و توانمندی خود را بدانیم ، افزود: باید جهان و منطقه را بشناسیم، نظم حاکم بر جهان را به  خوبی درک کنیم چرا که ما می خواهیم با جهان در تعامل سازنده باشیم. 
 
وی ادامه داد: درست است که باید نگاه اصلی ما به درون باشد، راست است که قدرت اصلی ما از داخل این سرزمین و ایران است اما باید بدانیم انقلاب اسلامی و ملت ایران و تاثیرگذاری ملت به آثار انقلاب در جهان و اصالت فرهنگی که بر دوش داریم به ما می گوید نمی توانیم دروازه های کشور را ببندیم.
 
باید دروازه های کشور را بگشاییم 
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید با منطق و استدلال و با تکیه بر آرمان های خود حقوق ملت ایران  در برابر دیگران که می خواهند دروازه ها را ببندند ما باید دروازه ها را بگشاییم گفت: در دنیای امروز قدرت ملی بدون رابطه با جهان و همچنین توسعه و پیشرفت داخلی بدون تعامل اقتصادی با جهان نه تنها بسیار دشوار که حتی گاهی ناممکن است.
 
وی افزود: در دنیای امروز ما نمی توانیم اقتصادی داشته باشیم که با دنیای پیرامون در  ارتباط نباشد، سیستم بانکی کشور ،سیستم اقتصادی و نظام صادرات و واردات کشور بدون ارتباط با بیرون میسر نیست . 
 
رئیس جمهور گفت: ما در مسایل مهم برای جلوگیری از جنگ جدید در منطقه و سوریه تاثیرگذار بودیم. نقش ایران، روسیه و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق و لبنان برای جلوگیری از جنگ خانمان سوز بسیار تاثیرگذار بود.
 
دولت تدبیر و امید یکی از گره های اصلی 10 سال اخیر را باز کرد
 
روحانی ادامه داد: نمی خواهیم جمله ای بگوییم که عده ای تعبیر به خودشیفتگی کنند اما بدانید در دنیای امروز کشورهای بزرگ برای حل مسایل منطقه ناچارند در معادلات منطقه ای قدرت ملت ایران را مد نظر قرار دهند.
 
وی خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان عزیز، اساتید بزرگوار دولت تدبیر و امید در طول این 100 روز حداقل یکی از گره های اصلی که مربوط به 10سال گذشته در روابط خارجی بود را باز کرد.
 
به گزارش مهر در این هنگام دانشجویان شعار روحانی متشکریم سر دادند.
 
دیدید در تفاهم هسته ای به رژیم صهیونیستی چه ضربه ای وارد دشد
 
رئیس جمهور ادامه داد: شما دیدید در این تفاهم چه کشورهایی عصبانی و ناراحت شدند، دیدید به رژیم صهیونیستی چه ضربه ای وارد شد.
 
دانشجویان پس از این سخنان روحانی شعار مرگ  بر اسرائیل سر دادند.
 
وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: دولت با رهنمودها و حمایت های  مقام معظم رهبری و حمایت قاطع ملت قدم موثر را در طول 100 روز اول در زمینه ارتباط و  تعامل سازنده با جهان به نفع ملت  و کشور برداشت.
 
روحانی با بیان اینکه همه کشورهای منطقه که دوست یا متحد ما هستند تا حد بسیار زیادی از این توافق ابراز خوشحالی می کنند ، گفت: شما می بینید که برخی کشورها که متاسفانه منافع بلند مدت خود را نمی بینند در کنار رژیم صهیونیستی بسیار عصبانی هستند.
 
رئیس جمهور  تاکید کرد: ملت ما آرمان های خود را هرگز از یاد نبرده است، حاکمیت ملی، استقلال، هویت ایرانی- اسلامی پیشرفت و توسعه عدالت خواهی، آرمان های بلند ما است که ما باید این آرمان ها را دنبال کنیم.
 
بعد از این اظهارات روحانی شعار مرگ بر اسرائیل دانشجویان سالن را فراگرفت . دانشجویان همچنین شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست و مرگ بر امریکا سر دادند. 
 
سانتریفیوژ باید بچرخد اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد
 
روحانی گفت : شعار ما این است ، سانتریفیوژ باید بچرخد اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد.
 
وی ادامه داد : نه تنها انرژی هسته ای ، بلکه فن آوری هسته ای و نه تنها فن آوری هسته ای بلکه غنی سازی نیز حق مسلم ماست .  
 
وی ادامه داد: برای دستیابی به این آرمان ها، اصول و روش های اساسی را باید مدنظر قرار دهیم و اگر در تاکتیک و روش ها اختلاف داریم در مسائل کلان باید به اجماع نظر برسیم سپس دانشجویان شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" را سر دادند، رئیس جمهور نیز در واکنش به این شعار گفت قطعا همین طور است و دانشجویان نیز وی را تشویق کردند.
 
روحانی افزود: شعار ما این است که سانتریفیوژها باید بچرخد اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد و دولت بر این وعده ای که به مردم داده تا آخر ایستاده است.
 
وی تاکید کرد: انرژی هسته ای نیز، فناوری هسته ای و حتی غنی سازی حق مسلم ماست اما در کنارش پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ماست.
 
ویران کردن ساختمان منحوس ظالمانه تحریم ها نیز حق مسلم ماست
 
رئیس جمهور با بیان اینکه بهبود معیشت مردم و رفاه مردم حق مسلم ماست، گفت: شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس ظالمانه تحریم ها نیز حق مسلم ماست. در این هنگام دانشجویان شعار "مرگ بر آمریکا" سر دادند. 
 
در پی شعار مرگ بر آمریکا طیف های مختلف دانشجویی همزمان شعار های سیاسی زندانی سیاسی آزاد باید گردد و فتنه گر و منافق اعدام باید گردد سر دادند.  
 
روحانی گفت: دولت به همه وعده هایی که داده پایبند است اما برای دستیبابی به اهدافمان نیاز به اجماع داخلی داریم.
 
نیازمند اجماع داخلی برای رسیدن به آرمانهای بلند هستیم
 
وی با بیان اینکه برای اینکه افکارمان را برای دستیابی به آرمان های بلند نزدیک و نزدیک تر کنیم به اجماع و همدلی داخلی نیاز داریم، گفت: باید آستانه تحمل خود را برای تحمل همدیگر بالا ببریم، اگر نتوانیم یک مسئله داخلی خودمان را با آرامش و امنیت و در چارچوب قانون حل کنیم چطور می خواهیم معضلات و مسائل پیچیده منطقه را حل کنیم.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: ما در بسیاری از مسائل به بردباری، صبر، تحمل نیاز داریم و باید از فضای احساسی فاصله بگیریم. سپس دانشجویان شعار "بسیجی واقعی، همت بود و باکری" را سر دادند.
 
روحانی با تاکید بر اینکه تنها با عقلانیت و اعتدال مسائل قابل حل و فصل است، گفت: ما در دانشگاه شخصیت هایی که فضای جنبش دانشجویی و حرکت سیاسی آن را هدایت کردند زیاد داشتیم ، آیت الله طالقانی، شهید مطهری، شهید بهشتی، مهندس بازرگان، دکتر علی شریعتی و شهید چمران از این قبیل سرداران و عزیزان بودند.
 
وی افزود: آن زمان آنهایی که حرکت های دانشجویی را بر عهده داشتند نه ریالی دریافت می کردند و نه از دولت و حکومت دستور می گرفتند و ما باید پیرو راه آن عزیزان باشیم.
 
این اسامی و اظهارات با تشویق دانشجویان همراه بود. 
 
روحانی تاکید کرد: البته این بزرگواران و سردارانی هم که شما نام می برید همچون شهید باکری، شهید همت ، شهید خرازی ، شهید بابایی ، شهید ستاری و شهید صیاد شیرازی همه بسیجیان قهرمان و الگوی بزرگ ما هستند.
 
75 میلیون بسیجی در کشور داریم
 
رئیس جمهور با بیان اینکه بسیج منحصر به بسیج دانشجویی نیست، گفت: اگر بسیج به معنای حفظ منافع شخصی و گروهی نباشد و اگر به معنای حفظ منافع ملی و اسلامی باشد ما 75 میلیون بسیجی در این کشور داریم.
 
وی با بیان اینکه باید برای آینده کشورمان عقلانی و در چارچوب علم و دانش برنامه ریزی کنیم، گفت: خصوصا شما دانشگاهیان عزیز که دیده بان علم و عقلانیت هستید باید قدرت ملی را بالا ببرید و بدانید که بدون قدرت علمی و اقتصادی، قدرت علمی بالا نخواهد رفت.
 
روحانی افزود: اگر شما امروز می بینید یک کشوری در آمریکای لاتین مانند برزیل با یک برنامه چند ساله تولید ناخالص داخلی اش حتی از روسیه بیشتر و بالاتر رفته و تولید ناخالص داخلی اش به 2 هزار و 253 میلیارد دلار رسیده در حالی که تولید ناخالص داخلی روسیه 2030 میلیارد دلار است اما ما هنوز تا هزار فاصله داریم و برای اینکه بتوانیم این فاصله را پر کنیم به کمک شما دانشگاهیان و تولید علم و فناوری نیاز داریم.
 
بودجه صندوق نو آوری و شکوفایی 20 برابر می شود
 
رئیس جمهور تاکید کرد: سال گذشته درآمد 4 شرکت دانش بنیان مانند فیس بوک، مایکروسافت، اپل و گوگل 266 میلیارد دلار سود خالص داشته است پس ما می توانیم با کمک شما دانشگاهیان اقتصاد دانش بنیان را توسعه دهیم و این چیزی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن توصیه داشته اند.
 
رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود در جمع دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ضرورت فعال شدن شرکت های دانش بنیان گفت: در سالهای گذشته قوانین خوبی برای این مسئله وضع شده بود اما به دلیل دعوا بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور باعث شد هیچ کدام از این قوانین اجرا نشود.
 
وی افزود: دعوا تا جایی ادامه داشت که هر دو طرف از هم شکایت می کردند.
 
روحانی با اشاره به اینکه تعداد مقالات علمی ما در کشور خوب است اما این کافی نیست هر چند دقیق و خوب است، ادامه داد: باید بتوانیم این مقالات علمی را در مسیر فناوری و تجاری سازی و نیز ورود آثار آن در زندگی مردم قرار دهیم، این کار دانشگاه و البته نهادهای دیگری که در کنار دانشگاه قرار دارند، است.
 
رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه قرار بود یک صندوق به نام صندوق نوآوری و شکوفایی بنا شود، گفت:قانون ایجاد این صندوق در مجلس تصویب شد که به واسطه آن به شرکت های دانش بنیان تسهیلات لازم داده شود زیرا همین شرکت ها اقتصاد آینده ما را در آینده چرخانده و برایمان ارزآوری می کنند، اگر درست حرکت کنیم در سالهای آینده ارزآوری آنها برای ما بیشتر خواهد بود، اما علی رغم قانون و بودجه به نظر می رسد کلید این صندوق نبود که باز شود.
 
رئیس جمهور گفت: امروز به حمدلله کلید این صندوق همفکری و هماهنگی بین دو ارگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از یک طرف و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از طرف دیگر باعث شد که قفل این صندوق باز شود.
 
روحانی افزود: پولی که برای این صندوق اختصاص یافته تا به امروز 25 میلیارد تومان بوده که در مصوبه اخیر دولت این رقم را به 20 برابر افزایش دادیم.
 
رئیس جمهور گفت: سال آینده این صندوق 500 میلیارد تومان بودجه خواهد داشت و به شرکت های دانش بنیان تسهیلات خواهد داد، ان شاء الله از ماههای آینده در این زمینه حرکت جدیدی آغاز می شود.
 
امروز رقم بودجه 93 نهایی می شود
 
وی با اشاره به اینکه سیاست، سیاست ورزی،همه اقدامات تشکل های دانشجویی و نقد به دولت بر روی چشم ماست، افزود: 16 آذر با روزی که من کار زیادی دارم مواجه شده زیرا باید در دولت رقم بودجه را نهایی کرده و فردا به مجلس تقدیم کنیم. دوست داشتم فرصت بیشتری وجود داشت تا انتقادات، پیشنهادات، سخنان و نکات شما را می شنیدم اما قول می دهم در حضور سوم خود در دانشگاهها که ان شاء الله تا پایان سال تحصیلی خواهد بود با فرصت بازتری از نظرات اساتید و دانشجویان استفاده کنم.
 
روحانی گفت: یک بار دیگر روز حماسی و تاریخی 16 آذر را به دانشجویان، اساتید و بزرگان تبریک می گویم و به سه شهیدی که در 16 آذر جان خود را برای دفاع از وطن فدا کردند ادای احترام می کنم.
 
وی ادامه داد: به همه شهدایی که در هشت سال دفاع مقدس و در جریان پیروزی انقلاب جان خود را از دست داده ، سر فرود می آوریم و از اساتید و دانشجویان خواهش می کنم که محصول دانشگاه را به جامعه و تولید پیوند بزنند.
 
رئیس جمهور گفت: تولید علم در کنار فناوری، ابداع و خلاقیت به تولید و فناوری گره خورده تا محصول آن در جامعه لمس شود، اگر این شرایط را فراهم کنیم نه تنها مغزها فرار نخواهند کرد بلکه آنها که رفته اند باز خواهند گشت.
 
روحانی در پایان برای دانشجویان و اساتید آرزوی توفیق و بهروزی و آماده پاسخگویی به سئوالات دانشجویان شد . 
 
قبل از آغاز رسمی این مراسم کلیپی از اقدامات صد روزه رئیس جمهور و مهمترین سخنان دکتر روحانی پخش شد که دانشجویان در واکنش به بخش هایی از این کلیپ به تشویق سخنان رئیس جمهور می پرداختند.
 
در این دیدار که عنوان آن طبق بیلبورد برنامه " دیدار صمیمانه رئیس جمهور با دانشجویان همزمان با روز دانشجو" است، حجت الاسلام محمدیان رئیس دفتر نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها،  وزیر علوم، وزیر بهداشت ، رئیس دفتر رئیس جمهور، دستیار ویژه رئیس جمهور و برخی روسای دانشگاه ها حضور داشتند. 
 
 

 

کد N8383

وبگردی