آفتاب
در جمع صمیمانه‌ی اهالی موسیقی:

هوشنگ ظریف ۷۵ سالگی‌اش را جشن گرفت

هوشنگ ظریف ۷۵ سالگی‌اش را جشن گرفت

فرهنگ شریف: من سال‌هاست که با ایشان کار کرده‌ام. یادم هست ایشان در وزارت فرهنگ و هنر فعالیت داشتند اما به اصرار از ایشان خواستیم تا به رادیو بیایند تا با هم کار کنیم. باید بگویم که به لحاظ هنر نوازندگی نیز بی‌مانند هستند.

ایلنا؛ هوشنگ ظریف؛ آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار، روز گذشته (جمعه ۱۵ آذرماه) تولد ۷۵ سالگی خود را در جمعی از اهالی موسیقی و علاقه مندانش جشن گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علیرضا پورامید (نویسنده و پژوهشگر موسیقی) ضمن مغتنم خواندن مراسم سالروز تولد هوشنگ ظریف و با اشاره به‌شان و جایگاه هنرمندانی نظیر ایشان و فرهنگ شریف (آهنگساز و نوازنده‌ی تار) گفت: بزرگانی مثل اساتید حاضر به ما بسیار آموختند و خود پژمرده شدند تا ما بالنده و شکوفا شویم. خطوط پیشانی این بزرگان حکایت از تاریخ و گذشت روزگار است.

در ادامه فرهنگ شریف که باوجود کسالت در این مراسم حاضر شده بود، درمورد ظریف اظهار داشت: گفتن از محسنات و سجایای اخلاقی جناب ظریف، در این فرصت کوتاه مقدور نیست. به جرات می‌توانم بگویم که هیچ کسی به اندازه‌ی ایشان برای موسیقی ما زحمت نکشیده است؛ آنچنانکه در این مسیر از سلامتی خود گذشت تا شاگردانی چیره‌دست را تربیت کند.

وی افزود: ظریف همچنین به لحاظ انسانی برای شاگردانش به یک الگوی شایسته تبدیل شده. اخلاق نیک، انسانیت و محبت‌های ایشان در طول فعالیت‌های هنری‌اش او را به یک هنرمند تمام و کمال و به زعم من؛ بی‌بدیل تبدیل کرده است.

شریف همچنین درمورد تبحر و مهارت ظریف در حوزه‌ی نوازندگی نیز گفت: من سال‌هاست که با ایشان کار کرده‌ام. یادم هست ایشان در وزارت فرهنگ و هنر فعالیت داشتند اما به اصرار از ایشان خواستیم تا به رادیو بیایند تا با هم کار کنیم. باید بگویم که به لحاظ هنر نوازندگی نیز بی‌مانند هستند.

سپس هوشنگ ظریف ضمن تشکر از حضور فرهنگ شریف، ترجیح داد تا به رسم ادب به تجلیل ازشان و جایگاه ایشان بپردازد.

وی دراین‌باره گفت: من در مراسم تجلیل از استاد شریف در جشن خانه موسیقی هم گفتم که چگونه جذب هنر و نواختن تار ایشان شدم. یادم می‌آید که در کودکی به دلیل علاقه به این ساز، تعدادی نخ را روی جعبه‌ای کشیدم و دسته‌ای برایش ساخته بودم و ادای تار زدن را درمی‌آوردم.

وی ادامه داد: تا اینکه در سال ۱۳۲۹ به هنرستان هنر رفتم و ساز تار را انتخاب کردم. آن زمان خاطرم می‌آید وقتی هرروز صبح سوار تاکسی می‌شدم تا به هنرستان بروم، ساعت شش قطعه‌ی صبحگاهی استاد شریف را با آن کوک مخصوص، از رادیو می‌شنیدم و شیفته‌ی هنر ایشان شدم. به همین دلیل در این سن و سال اعلام می‌کنم که اگر چیزی آموخته‌ام، از فرهنگ شریف آموخته‌ام و هنوز هم معتقدم هیچ نوازنده‌ای نمی‌تواند مضراب ایشان را بزند.

ظریف با انتقاد به کار نوازندگان امروزی افزود: متاسفانه دیگر صدای تاری در حد و اندازه‌ی تار استاد شریف دیگر وجود ندارد. زیرا به اصول نوازندگی، آن هم با ساز تار که مادر سازهای ایرانی است چندان توجه ندارند و نمی‌دانند که نباید اصالت این ساز را با سازهای دیگری نظیر سی‌تار هندی یا سازهای ترکی را با آن بیامیزند و به دل‌نشین بودن آهنگ این ساز، خدشه وارد کنند.

در بخش دوم این مراسم، نوازندگی تار و تنبک توسط هنرجویان آموزشگاه ظریف آقایان شریعتی و راسخ انجام شد. سپس علیرضا پورامید در مقام هوشنگ ظریف نکاتی را عنوان کرده و از محمد اسماعیلی درخواست کرد تا چند کلامی در رابطه با هوشنگ ظریف صحبت کنند.

اسماعیلی گفت: بیش از چهل سال است که در خدمت این بزرگوار (هوشنگ ظریف) افتخار همکاری دارم و تا بحال ذره‌ای ناملایمت و کج‌روی از ایشان ندیده‌ام. ضمن اینکه ایشان را از بازماندگان عصری می‌دانم که رفته رفته در موسیقی ایرانی به خاموشی می‌گراید.

در ادامه؛ شهاب شکروی (از شاگردان هوشنگ ظریف) قطعه‌ای را در ماهور اجرا کرد. اجرای تار، تنبک و آواز در همایون به همراه تصنیف «اشک من هویدا شد» که با هنرمندی تنی چند از هنرمندان حاضر و مراسم تقدیر و اعطای هدایا به رسم مراسم تولد حسن ختام این برنامه بود.

هوشنگ ظریف در سال ۱۳۱۷ متولد شد و پس از پایان دوره ابتدایی وارد هنرستان موسیقی شد و از حضور اساتیدی چون موسی معروفی، روح الله خالقی، جواد معروفی و حسین تهرانی بهرمند شد. پس از فارغ التحصیل شدن در سال ۱۳۳۷ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر در آمد و فعالیت خود را به عنوان نوازنده و تکنواز در گروه‌های مختلفی مانند ارکس‌تر موسیقی ملی، ارکس‌تر صبا و... شروع کرد.

وی در دوره‌ی عالی هنرکده‌ی موسیقی از محضر استاد علی‌اکبرخان شهنازی جهت فراگیری ردیف بهرمند شد. هوشنگ ظریف از سال ۱۳۴۲ به مدت ۱۷ سال به تدریس تار در هنرستان موسیقی پرداخت و از جمله شاگردان وی می‌توان حسین علی‌زاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم را نام برد.

هوشنگ ظریف سال‌ها سولیست تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر در اجرای برنامه‌های موسیقی ارکسترهای مزبور در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران بود، او اجراهای متعددی با گروه استاد فرامرز پایور داشته‌است و با این گروه در کشورهای اروپایی و آسیایی زیادی به اجرای موسیقی ایرانی پرداخته‌است.

کد N8369

وبگردی