آفتاب
سفیر ایران در لاهه خواستار شد:

لزوم رسیدگی به سلاح های شیمیایی تروریستها در سوریه

لزوم رسیدگی به سلاح های شیمیایی تروریستها در سوریه

سفیر ایران در لاهه گفت:سوریه همکاری سازنده و کاملی با سازمان منع سلاح های شیمیایی داشته است و کمک به سوریه برای توسعه کنترل بر تمام قلمروش به منظور عمل به تعهداتش ذیل کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، از جمله موضوع سلاح های شیمیایی که در دست گروه های تروریستی است، برای اجرای تصمیمات مربوط به این فرآیند بسیار حیاتی است.

به گزارش خبرگزاری مهر،نشریه فرانسوی لوموند مصاحبه ای با کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی در خصوص موضوع انهدام سلاح های شیمیایی سوریه انجام داده است. بخش هایی از این مصاحبه به شرح زیر است:

نقش ایران در مأموریت مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی چه بوده است؟ آیا هرگونه کمک مالی، فنی و یا حمایت تدارکاتی به این مأموریت ارایه شده است؟ آیا از اتباع ایرانی کسی برای این مأموریت فعالیت می کند؟

جمهوری اسلامی ایران در فرآیند الحاق سوریه به کنوانسیون به صورت سازنده ای کمک کرده و در این ارتباط توصیه های مثبت خود را ارائه نموده است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس دانش و تجارب فنی و تخصصی خود در اجرای کامل کنوانسیون و مطابق با مفاد کنوانسیون، آمادگی خود برای انتقال این تجارب به سوریه به عنوان یک عضو جدید را برای کمک به اجرای تعهدات این کشور ذیل کنوانسیون اعلام کرده است. ایران همچنین موضوع کمک به صندوق امانی سازمان برای انهدام را تحت بررسی دارد. همکاری ایران در این فرآیند بر اساس سیاست اصولی ما در تلاش برای رسیدن به جهانی عاری از سلاح های کشتار جمعی صورت می گیرد.

آیا ایران پیشنهادی در مورد روش انهدام داشته است؟ اگر پاسخ مثبت است این پیشنهاد چه بوده است؟
سلاح های شیمیایی در خارج از خاک سوریه و مطابق با تصمیمات شورای اجرایی و درخواست سوریه تخریب خواهند شد. بنابراین، این کشور میزبان است که برنامه انهدام را در مشورت با سازمان منع سلاح های شیمیایی ارایه خواهد داد و این برنامه نیز باید به تأیید شورای اجرایی برسد.
 

موضع ایران در مورد اینکه بخشی از این سلاح ها در دریا منهدم شوند، چیست؟
در این زمینه مسائلی همچون مسئولیت ها و ایمنی و امنیت از اهمیت زیادی برخوردارند. هر گزینه ای برای انهدام باید به دقت و با در نظر گرفتن تمام جوانب و توجه به این معیارها توسط شورای اجرایی مورد بررسی قرار گیرد. هدف تنها نباید خروج این سلاح ها از سوریه باشد بلکه انهدام فوری، ایمن و امن آن باید هدف باشد.

موضع ایران در مورد فراخوان از شرکت های تجاری برای انهدام بخشی از سلاح های شیمیایی چیست؟
کشورها، عضو کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی هستند و نه افراد و شرکت ها، پس در واقع این مسئولیت دولت های عضو است. حتی اگر شرکت ها آماده وارد شدن به این فرآیند باشند، این امر باید از طریق دولت های عضو اتفاق بیفتد.

با توجه به وضعیت سوریه چگونه امکان رسیدن به بندر لاذقیه وجود دارد؟ آیا گزینه دیگری برای رسیدن به دریا وجود دارد؟ آیا امکان انجام این کار از طریق لبنان وجود دارد؟ آیا ایران از این گزینه حمایت می کند؟
 این بر عهده مأموریت مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاحهای شیمیایی است که همه گزینه ها را مورد توجه قرار دهد. البته همه کشورهای واسط و میزبان در هر مرحله مسئولیت های خود را دارند.

 روسیه و آمریکا به دلیل برخورداری از برنامه های انهدام امکانات این کار را هم دارند، چرا تأسیسات این کشورها بخشی از انهدام نیستند؟
شما این سوال را باید از این کشورها بپرسید، ولی شخصا معتقدم که بهترین گزینه برای انهدام این سلاح ها انجام آن در قلمروی کشورهای فعلی دارنده است.

 آیا کشوری می تواند علیه سوریه ادعایی طرح کند مبنی بر اینکه بخشی از آنچه دارد را اعلام نکرده است؟
تمامی دولت های عضو کنوانسیون متعهدند که فعالیت های خود را اعلام کنند. اگر ادعایی مبنی بر فعالیت های اظهار نشده وجود داشته باشد، کنوانسیون به روشنی نحوه روبرو شدن با این وضعیت ها را مشخص کرده است.

شما فکر می کنید آیا سازمان منع سلاح های شیمیایی می تواند وضعیت را در سوریه تغییر دهد؟

امیدوارم تمام این فرآیند، از توافق سیاسی در ژنو تا تصمیماتی که توسط شورای اجرایی گرفته شده است، بتواند به استقرار صلح در سوریه به ویژه با رد گزینه نظامی و آغاز دوباره مذاکرات سیاسی کمک کند. سوریه همکاری سازنده و کاملی با سازمان منع سلاح های شیمیایی داشته است. باید به این نکته توجه داشت که کمک به سوریه برای توسعه کنترل بر تمام قلمروش به منظور عمل به تعهداتش ذیل کنوانسیون، از جمله موضوع سلاح های شیمیایی که در دست گروه های تروریستی است، برای اجرای تصمیمات مربوط به این فرآیند بسیار حیاتی است. همه طرف ها در سوریه باید از استفاده، توسعه، به دست آوردن، تولید، ذخیره، نگهداری یا انتقال سلاح های شیمیایی خودداری کنند و ما از همه می خواهیم که به اجرای تصمیمات مربوطه کمک کنند.

تأثیر این مأموریت بر ایران چیست؟
 سیاست اصولی ایران رسیدن به جهان عاری از سلاح های کشتارجمعی به ویژه در خاورمیانه است. ایران قویا معتقد به محو کامل انواع سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های شیمیایی است. ایران به عنوان قربانی کاربرد معاصر سلاح های شیمیایی (با 13 هزار شهید و 100 هزار مجروح شیمیایی) اهمیت بسیار زیادی برای جهانشمولی کنوانسیون قائل است و بر اجرای کامل، موثر و غیرتبعیض آمیز کنوانسیون تأکید دارد. با الحاق سوریه به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، بهانه ای برای رژیم صهیونیستی اسرائیل برای عدم عضویت در کنوانسیون باقی نمی ماند. این رژیم دارای انواع سلاح های کشتار جمعی است و جامعه بین المللی نباید از هیچ کوششی برای فشار بر این رژیم برای پیوستن به کنوانسیون در اسرع وقت ممکن و بدون پیش شرط دریغ ورزد تا اصلی ترین عامل نگرانی و تهدید علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی برطرف گردد.

 

کد N8346

وبگردی