آفتاب

سید احمد خاتمی: اگر آمریکاییها به توافق هسته ای پایبندنباشند،به وضعیت قبل ازمذاکرات برمی گردیم

سید احمد خاتمی: اگر آمریکاییها به توافق هسته ای پایبندنباشند،به وضعیت قبل ازمذاکرات برمی گردیم

ایرنا نوشت:

امام جمعه موقت تهران گفت : آمریکایی ها می گویند اگر ایران به توافق نامه هسته ای پایبند نبود ما دوباره تحریم ها را برقرار می کنیم، ما هم می گوییم اگر شما به قراردادتان پایبند نبودید، تکلیف شرعی و قانونی ماست که به وضعیت قبل از این مذاکرات برگردیم.

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نمازجمعه عبادی سیاسی این هفته تهران با اشاره به مسایل هسته ای کشور افزود: ما در این عرصه همراه رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم و براین باوریم هر حرکتی که در

راستای این رهنمودها صورت بگیرد مورد تایید ملت است و انشاالله که مذاکره کنندگان ما نیز خود را ملتزم به این اصل می دانند.

وی یادآور شد : اگر موفقیتی در این گفت و گوها و توافق زنو به دست آمده، مدیون مقاومت ملت است. سربلندی این ملت بی تردید از گذر مقاومت رقم می خورد نه تنها میزمذاکره؛ ما با دشمنانی طرف هستیم که جز منافع خود چیز دیگری نمی بینند و جز قدرت نمی فهمند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: بر این اساس است که مصلحت کشور و نظام آن است که همه در فرهنگ مقاومت بدمیم چرا که دشمن کمترین ضعفی از ما ببیند، پیشروی می کند.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: آنچه باعث درجا زدن دشمن می شود مقاومت مردم است. باید تلاش های دیپلماتیک همراه با نشاط انقلابی و مقاومت باشد که تجلی یافته در شعار باشکوه و انقلابی مرگ بر آمریکا است.

آیت الله خاتمی افزود: خبر دارید و بنده نیز به عنوان عضو هیات رییسه خبرگان آن روزها را به یاد می آورم که اجازه نمی دادند دو یا سه سانتریفیو‍ژ برای پژوهش محققان داشته باشیم اما به فضل خدا با مقاومت مردم و با تلاش فرزندان دانشمند و فناور ایران، امروز 19 هزار سانترفیو‍ژ در حال گردش است.

وی اظهارداشت: به تیم مذکره کننده هسته ای کشورمان سفارش می کنیم که عزت عاشورایی این ملت را حفظ کنند که این ملت، ملتˈهیهات من الذلةˈ هستند و تیم مذاکره کننده باید تجلی بخش این شعار در مذاکرات خود باشند.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: مطلبی را آقای دکتر ظریف در دیدار با جامعه مدرسین داشتند که من لذت بردم ، گفته بود که این هیات وقتی برای مذاکره سوار هواپیما شدند، همه در تلفن همراه خود مفاتیح داشتند و شروع به خواندن زیارت عاشورا کردند.

وی ادامه داد: این است که ما می گوییم اعتماد به مذاکره کنندگان خود داریم ولی با این حال آن ها را دعوت به مراقبت بیشتر می کنیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: به همان میزان که به مذاکره کنندگان خود اعتماد داریم به همان میزان به آمریکا و برخی کشورهای غربی بی اعتماد هستیم و دلیل ما قرآن است چرا که آن ها پیمان و قرارداد سرشان نمی شود و خدای آن ها منافعشان است.

آیت الله خاتمی افزود: مسوولان باید مواظب این باشند که تا به قرارداد رسیدند ،نگویند کار تمام است و باید با مراقبت در این عرصه وارد شد زیرا آن ها کمی نرمش می کنند تا شما را غافلگیر کنند بنابراین قابل اعتماد نیستند.

وی اظهارداشت: قرارداد هنوز به قرارداد نرسیده و تنها یک بیانیه است، آن ها حق غنی سازی را پذیرفته اند اما هنوز هیات مذاکره کننده به ایران نرسیده، وزیر خارجه آمریکا می گوید ما غنی سازی را نپذیرفته ایم.

*** رییس جمهوری آمریکا از بی ادب ترین رییس جمهورهای دنیا

آیت الله خاتمی ادامه داد: تازه هیات مذاکره کننده به تهران رسیدند، اوباما باز تکرار کرد که همه گزینه ها حتی گزینه نظامی روی میز است و به دروغ ادعا کرد که ما جلوی بمب اتم ایران را گرفتیم و این چه ادبیاتی است؟ این همه دروغ گویی، نام آن ادب است؟ ما اوباما را از بی ادب ترین رییس جمهورهای دنیا می دانیم .

نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ببینید چه دل و قلوه ای به رژیم جعلی صهیونیستی می دهند؛ همین روزها وزیر خارجه آمریکا به سرزمین های اشغالی رفته و می گوید که اسرائیل و امنیت آن برای ما اصل است، رژیم صهیونیستی دشمن درجه یک اسلام است و به تعبیر زیبای امام(ره) باید از صحنه روزگار محو شود.

*** جرم های فتنه 88 چیزهای کمی نیست که از خاطر ملت برود

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به مباحث داخلی کشور گفت: در یکی دو ماه اخیر رییس قوه قضاییه وارد این نکته شده که دوباره فتنه گران جان گرفتند و دادستان کل کشور در مصاحبه خود رسما گفته است که ما چون به این ها ارفاق کردیم، این ها ادعاهای آنچنانی دارند.

آیت الله خاتمی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از 200 بار در مورد حوادث سال 88 از کلمه فتنه استفاده کردند بنابراین این که کسانی بگویند فتنه یعنی چی و این مرزها را کنار بگذارید، این مقابله با آقا ( رهبر معظم انقلاب اسلامی ) است.

وی گفت : فتنه سال 88 یک اعتراض نبود بلکه شامل جرم ها بود،جرم خیانت به این ملت و به تباه کشیدن حضور 40 میلیونی این مردم که آن زمان می توانست یک فرصت طلایی برای کشور باشد ولی فتنه گران آن را تبدیل به یک بحران کردند.

آیت الله خاتمی ادامه داد: جرم اهانت به سیدالشهدا (ع) در عاشورای سال 88 که موجب شد خیابان انقلاب و میدان آزادی به میدان جنگ تبدیل شود، جرم اهانت به امام(ره) و آتش زدن عکس امام در 16 آذر 88، جرم کشتن بی گناهان، جرم حمله به پایگاه سپاه و بسیج، جرم به آتش کشیدن مسجد، جرم تخریب اموال مردم و جرم ارتباط صمیمانه با بیگانگان چیزهای کمی نیست که از خاطر ملت برود.

*** جمعیت ده ها میلیونی نهم دی ماه 88 نمرده اند

امام جمعه موقت تهران گفت: این روزها احساس می شود بعضی از این فتنه گران دوباره جان گرفتند و طلبکار شدند، اگر این ها طلبکار نمی شدند، لازم نبود دوباره در این مورد صحبت شود ولی احساسم این است این ها با سوء استفاده از شرایط موجود و با این که می بینند برخی از دوستان سابقشان و شرکای جرمشان پست گرفتند، پررو و طلبکار شدند و احساس می کنند دیگر فضا، فضای آن هاست.

آیت الله خاتمی اظهارداشت: به فتنه گران می گویم جمعیت ده ها میلیونی نهم دی ماه 88 نمرده اند، آن ها در صحنه هستند و باز بخواهید فتنه گری کنید با همان شکوه به صحنه می آیند و سفره های فتنه گری را جمع می کنند.

وی افزود: من این تعبیر دادستان محترم را که فرمودند نظام نهایت ارفاق به بعضی از متهمان را کرده است و این ارفاق ها سبب شده تا برخی ادعاهایی را داشته باشند، سخن حق و درست می دانم.

***مردم تا آخرین قطره خون خود پای ارزش های انقلاب ایستاده اند

آیت الله خاتمی ادامه داد: ما از خدا می خواهیم فتنه گران به دامن ملت بیایند ولی احساس نکنند یکه تاز میدان هستند؛ میدان این معرکه مردم مومن، جبهه ای ها و خانواده های معظم شهدا هستند، ننشینند و بعد بگویند چرا حرف های تفرقه آمیز می گویید؟ شما ایجاد تفرقه می کنید.

امام جمعه موقت تهران گفت: به جای این که از کرده نادرست خود در فتنه سال 88 عذرخواهی کنید، طلبکارانه حرف می زنید، طلبکارانه مصاحبه می کنید، به فضل خدا مردم عزیز ما تا آخرین نفس و قطره خون خود پای ارزش های انقلاب ایستاده اند.

*** دانشجویان افتخار پیشگامی در مبارزه با آمریکا را حفظ کنند

آیت الله خاتمی همچنین با اشاره به 16 آذرماه روز دانشجو اظهارداشت: دانشجویان در پیشنیه افتخار آمیزشان، پیشگامی در مبارزه با آمریکا را در مقاطع مختلف دارند و باید این افتخار را حفظ و مراقبت کنند که این افتخار را کسانی از دستشان نگیرند.

وی خاطرنشان کرد : افتخار دانشجویان این است که از بین آنان کسانی در مقابل نیکسون ایستادند و به شهادت رسیدند. افتخار دانشجویان این است که جاسوسخانه آمریکا را که به غلط نام آن را سفارتخانه گذاشته بودند، اشغال کردند.

آیت الله خاتمی خطاب به دانشجویان اظهارداشت: نگذارید کسانی واداده و کسانی که به آرمان های خود پشت کردند، این افتخار را از شما بگیرند و سازش را پیشه شما کنند، شما عزیز و امیدهای آینده این کشور و در خط مقدم مبارزه با تحریم هستید . شما می توانید با علم و فناوری آنچنان که تاکنون توانستید در مقابل استکبار بایستید، همچنان نیز می توانید ایستادگی کنید.

وی ادامه داد: شما بالاتر و فراتر از این هستید که احزاب قدرت طلب و فتنه گران بخواهند از شما استفاده ابزاری کنند؛ آینده مدیریت کشور به دست شماست و انشاالله با ایمان، تعهد و با برجستگی علمی افق روشن را برای این کشور رقم بزنید.

امام جمعه موقت تهران با تسلیت به مناسبت درگذشت نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید و رییس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی گفت: ما آزادگی و تلاش برای نجات مردم را از ظلم پاس می داریم و به مردم آفریقای جنوبی می گوییم که تداوم فرهنگ ستم ستیزی راه نلسون ماندلا بوده است.

وی همچنین در خطبه نخست نماز جمعه تهران به بحث در مورد انصاف پرداخت و گفت : هنگام قضاوت عملکرد سیاسی افراد باید خدا را در نظر گرفت .

آیت الله خاتمی همه افراد جامعه را به تقوا و رعایت انصاف دعوت کرد و گفت : انسان ها باید انصاف در ستایش ، انصاف در دوستی و دشمنی و انصاف در قضاوت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: قضاوت فقط برای قاضی در محکمه نیست و به عنوان مثال استادی که برگه های دانشجویان را تصحیح می کند نیز قاضی است.باید مراقب بود با قضاوت های بی جا در عرصه های خانوادگی خود را جهنمی نکنیم و پس از شنیدن صحبت های دو طرف قضاوت کنیم.

/2727

کد N8009

وبگردی