آفتاب

انتقاد سولیست ارکستر سمفونیک از تعطیلی ارکسترها/ تدوین آلبوم با قطعات ایتالیایی و آلمانی

انتقاد سولیست ارکستر سمفونیک از تعطیلی ارکسترها/ تدوین آلبوم با قطعات ایتالیایی و آلمانی

سولیست ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی از تعطیلی طولانی مدت فعالیت این ارکسترها در کشورمان انتقاد کرد و آن را لطمه بزرگی به بدنه موسیقی دانست.

رشید وطن‌دوست در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از شرایط این سال‌های ارکسترهای موسیقی در کشورمان گفت: خیلی دوست داشتم بار دیگر به عنوان سولیست ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی میزبان علاقه‌مندان موسیقی باشم اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که در این سالها شاهد منحل شدن این ارکسترهای قدیمی و تاثیرگذار بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید شخص آقای مرادخانی که این روزها به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد مشغول به کار است از تاثیرگذاری این ارکسترهای موسیقی در زمانی که وی به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد، آگاه است بنابراین نیاز نیست که من دوباره بخواهم با تاریخ نگاری این موضوع را به متولیان فرهنگی گوشزد کنم که هر چه زودتر به بازگشایی ارکسترها اقدام کنند. اما از آنها می خواهم اگر به تاثیر چنین مجموعه های موسیقایی واقفند لطفا در آغاز به کار مجدد آن نیز تلاش کنند.

این خواننده اپرا در بخش دیگری از صحبتهای خود پیرامون تازه‌ترین فعالیتهایش در زمینه موسیقی گفت: با رایزنی‌هایی که انجام گرفته قرار است در صورت موافقت مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد کنسرت مشترکی را با عنوان "شب آواز" همراه با پری زنگنه و رهبری هانیبال یوسف برگزار کنیم که اگر برنامه ریزی ها طبق آنچه پیش بینی کردیم باشد این کنسرت در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود.

وی همچنین از انتشار دو آلبوم موسیقی ایرانی و خارجی توسط شرکت "ترنم نی" خبر داد و گفت: آلبوم موسیقی "به او بگویید" با ترکیبی از 18 قطعه کلاسیک به زبان ایتالیایی به زودی منتشر می‌شود. در این آلبوم علاوه بر خوانش قطعاتی به زبان ایتالیایی، یک قطعه به زبان آلمانی اجرا شده که برای من تجربه متفاوتی بود. همچنین آلبوم دیگری به نام "آیریلیق" (جدایی) هم در دست انتشار دارم که به زودی در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار خواهد گرفت.

وطن‌دوست در پایان تصریح کرد: در این آلبوم 12 قطعه با موسیقی علی سلیمانی و فرهاد ابراهیمی و نوازندگی پیانو صادق چنگیزاف برای مخاطبان موسیقی ارائه شده است. یکی از ویژگی‌های این آلبوم که توسط شرکت ترانه و نی منتشر می‌شود نوازندگی شگفت‌انگیز چنگیز اف در مقام پیانیست است که شیوه منحصر به فردی است و فکر می‌کنم برای علاقه‌مندان موسیقی آذربایجانی جالب توجه باشد.

رشید وطن دوست از جمله خوانندگان قدیمی آواز کلاسیک است که دوران جوانی بعد از پذیرفته شدن و گذارندن دوره سلفژ سه سال زیر نظر "میکل کازاتو" استاد آواز ایتالیایی به تربیت صدا و فرا گرفتن فنون آواز کلاسیک پرداخت. او طی سال‌های 47 و 48 به استخدام اپرای تهران در آمد و در اپراهای مختلف نقش‌هایی را به عهده گرفت.

این خواننده بیش از بیست سال تکخوان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری، 10 سال سولیست ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و همچنین سولیست ارکسترهای دیگر بوده است. وطن‌دوست سال 67 از سوی شورای عالی ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری را دریافت کرد.

تازه‌ترین اجرای زنده رشید وطن‌دوست در مقام خواننده در کنسرت بینافرهنگی هانیبال یوسف در مرکز همایش های برج میلاد به عنوان خواننده مهمان بود.

کد N7846

وبگردی