آفتاب

هاشمی‌رفسنجانی:فکرمی​کردندملت باپولی که درجیبشان گذاشته می‌شودفریب می​خورند/درژنوهیچ امتیازی ندادیم

هاشمی‌رفسنجانی:فکرمی​کردندملت باپولی که درجیبشان گذاشته می‌شودفریب می​خورند/درژنوهیچ امتیازی ندادیم

سایت قانون نوشت:

مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز روز خاصی را از سر گذارند. بعد از روزهای پرشور پیش از انتخابات که به حماسه 24 خرداد انجامید و امید به تغییر و اتفاقات تازه را در جامعه زنده کرد امروز بار دیگر صدها دانشجوی دانشگاههای آزاد و سراسری و نمایندگان انجمن های اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرد هم جمع شدند و روز دانشجو و 16 آذر را گرامی داشتند.

در ابتدای این مراسم دو نماینده از دانشگاه آزاد به همراه نماینده دانشگاه شهید عباسپور (پردیس شهید بهشتی) و نماینده انجمن اسلامی شهید بهشتی و نماینده سی شورای احیای انجمن اسلامی دانشگاه های سراسری به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

در ادامه آیت ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن خوش آمد گویی به دانشجویان حاضر در محل و تبریک روز دانشجو گفت: همان طور که خود شما نیز اشاره کردید بهتر بود که به مناسبت روز دانشجو من در دانشگاه های شما حاضر می شدم  اما به خاطر ملاحظاتی که وجود دارد و این که نمی خواهیم بهانه ای به وجود بیاید که بخواهند در مقابل همین رفتار آرام شما هم صف آرایی کنند، ترجیح دادم که در مجمع امروز را کنار شما باشم.

وی در ادامه با اشاره به سخنان نمایندگان دانشجویان گفت: من کلمه به کلمه به حرف های شما توجه کردم و معتقد هستم ادبیات دانشجویان با ادبیات رایج جامعه متفاوت است، شما دانشجویان همان گونه که هستید و فکر می کنید حرف می زنید و این موردی است که بسیاری از اقشار جامعه و بخصوص مسئولان دیگر این گونه رفتار نمی کنند. وی در ادامه با توجه به شرایط روز جامعه افزود : امروز با تلاش های خود شما تغییر را می توان در بخش های مختلف جامعه احساس کرد و در چند سال گذشته همه مردم چشیدند و دیدند که چه بلاهایی بر سر جامعه آمده است و در بن بست تحریم و جنگ گرفتار شده بودیم.

رئیس مجمع تشخیص نظام همچنین در ادامه با اشاره به فضای امید به آینده در جامعه افزود: اتفاق امروز محصول بیداری خود جامعه است. بسیاری فکر می کردند ملت با آن شعارها و پول هایی که مثلا در جیبشان گذاشته می‌شود فریب می خورند. این که پول خود مردم را از آنها بگیرند و بخشی از آن را دوباره به آنها بدهند را راهی برای عوافریبی کرده بودند اما بعد دیده شد که اکثریت مردم فریب نخوردند.

همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت سیاسی کشور پیش و بعد از انتخابات گفت :مردم متوجه شدند باید در مقابل خطر جنگ خانمانسوزی که می توانست بدتر از جنگ سابق باشد را با تدبیر و عقلانیت گرفت و هوشیاری خود مردم باعث شد که وضعیت اکنون امید بخش باشد. همچنان وی در ادامه افزود: مقایسه کنید که خطر جنگ و تشدید تحریم‌ها ایران را تهدید می‌کرد ولی الان همه می‌خواهند با ایران روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشند.

هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به اتفاقات پیرامون انتخابات گفت: از یک زمانی دیگر آمدن یا نیامدن من اهمیتی نداشت و این مردم بودند که راه خود را باز کردند و جامعه جهانی را متعجب کردند. چرا که دیگر دنیا تنها فکر می کرد انتخاباتی نخواهد بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به روحیه خاص جوانان و دانشجویان گفت: رفتارهای دانشجویان باید بر محور پیوستگی و اعتدال باشد باید بتوانند با پیوستگی کارهای خود را دنبال کنند اما آرام تر تا افراطیون سواستفاده نکنند.

وی همچنین در ادامه با اشاره به عدم عجله و شتاب زدگی گفت: باید امروز ما از دیروز بهتر باشد. عجله باعث می‌شود ما نتوانیم به درستی فکر کنیم و یکی از عواملی که می‌تواند ما را موفق کند هماهنگی همه نیروهای انقلاب است و به هم زدن آرامش نه کارها را بهتر که بدتر می کند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به شان دانشجو و دانشگاه گفت: در جامعه ما شان طلبه و دانشجو و استاد منطق است و باید سعی کنید همواره با منطق عمل کنید و ایمان و عمل باید در کنار هم باشد، همانگونه که قرآن نیز همواره ایمان را بعد از عمل صالح می آورد. وی در ادامه در همین رابطه افزود : انتظار از طبقه باسواد کشور این است که بر عقاید خود که از راه استدلال به دست آمده است ایستادگی کنند نه این که عقاید احساسی را ترویج کنند. پایه دانشگاه و تفکر دانشجو و اساتید باید بر استدلال باشد.

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر شخصیت جامع الاطراف امام (ره) در عصر حاضر، ایشان را رهبر ماندگار تاریخ نامید و افزود: در تاریخ شیعه و پس از ائمه (ع) شخصیتی چون امام نداریم که فقه و حکومت را به هم پیوند داده باشد. در زمان آیت ا... بروجردی که ایشان از پیوند دین و سیاست اجتناب می کردند امام هم سعی می کردند آرامش حوزه حفظ شود. هاشمی در ادامه افزود: بعد از این که امام در جایگاه مرجعیت و در قامت رهبر انقلاب ظاهر شدند پیشنهاد رفتارهای تندی به امام می شد و ایشان نمی پذیرفتند و همواره از تندرویی و افراط اجتناب می کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به منش و شیوه امام (س) و اجتناب از خود رای بودن و اتکا به مردم گفت: چراغی را که امام روشن کردند حتی با تبعید 14 ساله ایشان خاموش نشد و دیدیم که مردم تصمیم خود را گرفتند و نهایتآ تصمیم بر حضور در خیابان گرفتند و دیگر به خانه بازنگشتند تا انقلاب را به ثمر رساندند و حتی حرکت خشن رژیم در 17 شهریور و آن کشتار هم نتوانست مردم را از خواسته های خود عقب براند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه صحبت هایش و با اشاره به حضور مردم، انتخابات را نشانه همت ملت دانست و گفت: باید آرامش داشت و آرام آرام در مسیر  صحیحی پیش رفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به 100 روز دولت آقای روحانی و مذاکرات ژنو و اشاره به اتفاقات خوبی که در این مذاکره برای ایران افتاده است گفت: شاید یکی از بهترین اتفاقات این مذاکرات را بتوان کم کردن شری دانست که بر سر مردم ایران سایه افکنده بود و البته بازپس گیری بخشی از اموال ایران را نمی توان نادیده گرفت. وی در ادامه با اشاره به سخنانی که از سویی بعضی نهادها و اشخاص راجع به مذاکرات هسته ای گفته می شود افزود: من باید با قاطعیت بگویم هیچ امتیازی از ما گرفته نشد. آنها هم امتیازات چندانی فعلا نداده اند اما نباید از یاد ببریم که اتفاق بسیار خوبی در گسترش مناسبات ایران و جهان روی داده است. وی در ادامه با اشاره به بعضی کارشکنی ها گفت: بعضی می خواهند این بازی را به هم بزنند اما باید بدانند مردم به آنها اجازه چینین کاری نخواهند داد. وی همچنین با اشاره به نقش دانشجویان نیز افزود: ازوظایف شما این است که نگذارید توقعات بی حاصل افزایش یاید و باید سرعت توقعات را در جامعه از دولت کنترل کرد.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به اتفاقات بعد از این مذاکرات ژنو در آمریکا گفت: اوباما در آمریکا از سوی افراطیون در رابطه با این توافقنامه در فشار است و باید او هم پاسخگوی مذاکرات خود باشد و افراطیون در دو طرف فکر می کنند جنگ تنها چیزی است که می تواند مشکلات را حل کند اما نمونه این ناکار آمدی را در افغانستان می‌بینیم که با همه حضور ناتو و آن هم تسلیحات نظامی نه تنها وضعیت بهتر نشد که بر عکس اکنون طالبان همچنان در آنجا در قدرت است.

هاشمی‌رفسنجانی در ادامه صحبت‌هایش در رابطه با شتاب زدگی ها و افراط ها هشدار داد و با اشاره به کشورهایی که اخیرا در آنها تحولات اجتماعی و سیاسی در حال رخ دادن است افزود: من بهار عربی و بیداری اسلامی را کاملا مثبت ارزیابی می کردم. این که در ابتدای راه تونس از استبداد آزاد شدو در گام های بعد در مصر و لیبی آن اتفاقات رخ داد خوب بود اما در نهایت دیدیم در مصر که الازهر ریشه در جامعه آن دارد و اخوان المسلمین با آن سابقه طولانی که خود همواره همه گروهها را دعوت به اعتدال می کرد به خاطر رفتارهای تندروانه و افراطی‌گری باعث شدند کشور در گیر چنین بحرانی گردد و به آشوب کشیده شود.

وی در ادامه افزود: باید اعتدال را همواره در منش خود حفظ کنیم، ما اکنون 4 میلیون دانشجو در کشور داریم که با احتساب دانش آموزان دبیرستانی و استادان و معلمان یک جمعیت عظیمی می شوند. باید این گروهها سرمنشا اعتدال و آرامش و دوری از افراطی گری باشند.

وی با اشاره به منش های اعتدالی و این که نباید در کارها هیجان زده شد و عجولانه تصمیم گرفت، گفت: اگر رهبری در کنار تیم مذاکرات نبود و از آن حمایت نمی کرد آن گاه افراطی ها اجازه عمل به تیم مذاکرات هسته ای را نمی دادند. به خصوص بعد از بازگشت آنان از مذاکرات نیز با آن جنجال ها که سعی داشتند توافقنامه را با قرارداد ترکمنچای مقایسه کنند اگر حمایت و تشکر و همراهی به موقع رهبری نبود این افراطیون به دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای آسیب می رساندند.

هاشمی همچنین با اشاره به بدبینی ها و غرض ورزی های جهانی نسبت به ایران گفت: کارهای خوبی در این صد روز انجام و یا شروع شده است و اگر حسن نیت باشد باید در 6 ماه آینده کل مشکلات مرتفع گردد. همچنین ایشان با تاکید بر این که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز و بی خطر است افزود: ایران خود قربانی سلاح های شیمیایی بوده است و هرگز قصد نداشته ایم از این سلاح ها استفاده کنیم ، ما خواستار سعادت بشر هستیم و چه حقی داریم که بخواهیم از بمب هسته ای استفاده کینم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتهای صحبت های خود با اشاره به نقش مهم و برجسته دانشجویان در عرصه اجتماعی و سیاسی  کشور گفت : دانشجویان ما شاید روند پرفراز و نشیبی داشته اند اما اکنون جوانانی با اعتدال و منطقی هستند و باید به تشکل های دانشجویی میدان داد تا این جوانان بتوانند در آن فعالیت کنند و خود دانشجویان باید از دست آوردهای خود حراست و پاسداری کنند.

در انتهای صحبت های رئیس مجمع تشخیص نظام ، دانشجویان به موضوع حصر و محدودیت‌ها اشاره کردند و خواستار پایان این وضعیت شدند که هاشمی ابراز امیدواری کرد این بحران پایان یابد.

/2929

 

کد N7700

وبگردی