آفتاب

پایان خط و نشان «کهن سال» خواندن دولت در مجلس/پرونده

پایان خط و نشان «کهن سال» خواندن دولت در مجلس/پرونده

«خط و نشان مجلس برای پیرمردهای دولت» ، «مجلس تکلیف پیرمردهای دولت را مشخص می کند»، «وقتی اعصاب لشگر پیرمردها به هم می​ریزد».....

نسرین وزیری: آنچه آمد، تیتر رسانه​هایی بود که از تصویب دو فوریت طرح ممنوعیت بکارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی» به وجد آمده بودند. همان رسانه​هایی که دولت یازدهم را به «مدرسه پیرمردها» تشبیه کرده و 18 روز پیش، پس از پیوستن وزیر ورزش به کابینه نوشته بودند «دولت روحانی پیرترین دولت پس از انقلاب شد».

بزرگ​نمایی سن و سال یاران روحانی، سوژه جدیدی برای این رسانه ها و تحلیل​هایشان نیست. از همان زمان که رئیس دولت یازدهم کابینه​اش را می​چید، برخی در تحلیل​هایشان میانگین سنی اعضای دولت​های هاشمی، خاتمی و احمدی​نژاد را به این شرح می آوردند:

میانگین سنی اعضای کابینه اول هاشمی/دولت پنجم

41

میانگین سنی اعضای کابینه دوم هاشمی/دولت ششم

44

میانگین سنی اعضای کابینه اول خاتمی/دولت هفتم

45

میانگین سنی اعضای کابینه دوم خاتمی /دولت هشتم

47

میانگین سنی اعضای کابینه اول احمدی​نژاد/دولت نهم

49

میانگین سنی اعضای کابینه دوم احمدی​نژاد /دولت دهم

50

میانگین سنی اعضای کابینه اول روحانی/دولت یازدهم

61

اینگونه آمارها و تحلیل​ها در حالی مطرح می​شد که روحانی نه تنها شعار جوان​گرایی نداده بود، بلکه چرخش نخبگان را هم در راستای استفاده از تجربه و تخصص کسانی عنوان کرده بود که در دولت گذشته بی​توجه به تخصصشان کنار گذاشته شده بودند. همچنین این تحلیل​ها در شرایطی ارائه می​شد که بخشی از کابینه روحانی را دولتمردان پیشین تشکیل می دادند که سابقه وزارت در چندین وزارتخانه را داشتند و به گفته معاون اول رئیس جمهور با تجربه عبور از بحران​های مختلف آمده​اند که کشور را از وضعیت کنونی خارج کنند.

با این حال منتقدان دولت در مجلس که غالبا اعضای لیست انتخاباتی جبهه پایداری را تشکیل می​دهند، کماکان در برخورد با اعضای کابینه از همین مشی تبعیت کرده و هنگامی که نصرالله سجادی با بیش از 20 سال سابقه فعالیت آموزشی و ورزشی به عنوان سومین وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد، می​گفتند: دولت جای پیرمردها شده است! و البته صدای موافقان که « آنچه در آینه جوان بیند/ پیر در خشت خام بیند» در مورد وزرای ورزش ره به جایی نبرد.

گام بعدی مخالفان تجربه​مندی در دولت یازدهم، ارائه طرحی بود که این هفته به صحن علنی ارائه کردند. « طرح ممنوعیت بکارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی». طراحان این طرح که بعضا خود در سن بازنشستگی بودند، می​گفتند که در دولتی که وزیرش 80 سال، معاونش 75 سال و استاندارش 60 سال دارد، چه کسی باید برای افتتاح پروژه​ها برود؟! حال آنکه به گفته مخالفان این طرح، اساسا «دوندگی وزرا» در دولت احمدی​نژاد پایه گذاری شده و تا پیش ازآن هم مرسوم نبود که وزرا سفرهای مارکوپلویی داشته باشند و حتی در دولتی که مدعی جوان گرایی هم بود میانگین سنی کابینه به نسبت گذشته افزایش یافته بود.

طراحان و مدافعان این طرح در حالی کهن سالی در دولت را به نقد می​کشیدند که نگاهی به ترکیب سنی نمایندگان مجلس نشان می​دهد که 42 درصد اعضای خانه ملت هم 50 سال به بالا هستند. سوال منطقی​ای که یکی از مخالفان این طرح عنوان کرد نیز از این   قرار بود که آیا دوندگی نمایندگی در امور استانی و محلی کمتر از اعضای هیات دولت است که باید تصمیم گیر باشند و اجرا را به دیگران بسپارند؟

 درصد

2

70 سال به بالا

متولدین پایین​تر از دهه 20

5 درصد

14

60 تا 70 سال

متولدین 1330-1321

36 درصد

104

50 تا 60 سال

متولدین 1331-1340

47 درصد

136

40 تا 50 سال

متولدین 1341-1350

11 درصد

31

از چهل سال به پایین

متولدین 1360-1351

با این حال دو فوریت این طرح به تصویب رسید. {شرح کامل آن را اینجا ببینید} اما دو روز بعد که شرح کامل این طرح در دستور کار اعضای خانه ملت قرار گرفت کلیاتش به تصویب نرسید و از دستور کار خارج شدد. در جلسه روز سه شنبه مجلس، برخی نمایندگان اگر چه دولت یازدهم را متهم به افراط در استفاده از افراد بازنشسته می​کردند اما تاکید داشتند که مجلس نباید دچار تفریط شود. از جمله احمد توکلی نماینده تهران که گفت: « نباید سیستم اجرایی کشور را از نیروهای باتجربه تخلیه کرد» . علی مطهری نماینده تهران هم دیگر مخالف این طرح بود که هم از تذکر روحانی‌ به ترکان درباره‌ انتصابات در مناطق آزاد خبر داد و هم از طراحان سوال کرد «مگرقراراست افراد باتجربه مسابقه‌ دو بدهند؟» {اینجا}

اما اکثریت مجلس با عدم تصویب کلیات این طرح سخنان سخنگویدولت را تایید کردند «دولت برای عبور از دریای طوفانی ملوان، نه قایقران می‌خواهد». {اینجا} به این ترتیب مجلسی​ها یک بار دیگر پس از پشت سر گذاشتن 100 روزه شدن دولت به مجریان قانون اساسی اعتمادشان را نشان دادند تا با مدد تجربه و تخصص خود، به بهبود وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور بپردازند. کما اینکه رئیس مجلس هم خطاب به دولت گفت: دغدغه نمایندگان در مورد به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی درست است، نمایندگان این طور احساس می‌کنند که افراد از جریانات مختلف در کشور توان کافی برای کار در دولت را دارند ولی وزیری که سنش بالاست از رفقا با سن بالا استفاده می‌کند. از دولت می‌خواهیم که این دغدغه نمایندگان را مورد توجه قرار دهد و برطرف کند چون این دغدغه شریف است. مجلس به خاطر شرایط کشور به کلیات این طرح رای نداد.

/2929

 

کد N7038

وبگردی