آفتاب

دبیر کل حزب الله لبنان: برنده اصلی توافق هسته‌ای ملت های منطقه هستند

دبیر کل حزب الله لبنان: برنده اصلی توافق هسته‌ای ملت های منطقه هستند

همشهری آنلاین: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله گفت: برنده اصلی توافق هسته‌ای ایران، ملت‌های منطقه هستند.

جهان > غرب آسیا- همشهری آنلاین:
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله گفت: برنده اصلی توافق هسته‌ای ایران، ملت‌های منطقه هستند.

به گزارش ایرنا از بیروت، وی روز سه شنبه درمصاحبه با شبکه خبری او، تی وی، لبنان افزود:بدون شک این توافق پیامدهای بسیار مهم به دنبال خواهد داشت و برنده اصلی دراین توافق، ملت های منطقه هستند.

سید حسن نصرالله گفت: برخی کشورهای عربی منطقه به دنبال راه انداختن جنگ درمنطقه بودند وما می دانیم که وقوع جنگ یپامدهای وخیمی را برای منطقه به همراه داشت و مهم ترین پیامد توافق هسته‌ای دورکردن شبح جنگ از منطقه بود.

دبیر کل حزب الله اضافه کرد: این توافق منجر به بروز فضای جدید چند قطبی در محافل بین المللی و دنیا شده است.

سید حسن نصرالله دراین مصاحبه با بیان آنکه آمریکا به دنبال ایجاد رابطه با ایران است اظهار کرد: ما شاهد تغییر موضع آمریکا نسبت به ایران هستیم ولی ایران دراین مورد درنگ وعجله نمی‌کند.

وی افزود:سخن گفتن از عادی سازی روابط میان آمریکا وایران خیلی زود است چرا که هنوز مسایل حل نشده بسیاری میان دو کشوروجود دارد.

سید حسن نصرالله درادامه با بیان این که توافق هسته ای ایران مقطعی نیست و نیاز به مراحل وبحث های طولانی دارد، گفت: آمریکایی ها اصرار داشتند، که دراین گفت وگوها مسایل دوجانبه دیگر میان ایران وآمریکا به بحث وگفت وگو گذاشته شود ولی ایران خواست که موضوع این گفت وگوها، تنها پرونده هسته‌ای باشد.

دبیرکل حز ب الله لبنان با اشاره به این مطلب که توافق هسته ای ایران با غرب منطقه را از بروزجنگ دور کرده است اظهارکرد: این توافق شبح جنگ را از منطقه دور کرد و من فکر نمی کنم که رژیم صهیونیستی بدون چراغ سبز آمریکا به تآسیسات هسته ای ایران حمله کند.

وی در مورد توافق هسته ای ایران باغرب افزود: این توافق هسته‌ای، پیام اطمینان بخش ایران است به کشورهای حوزه خلیج مبنی براین که این تفاهم مشکلی برای انها ایجاد نمی‌کند.

سید حسن نصرالله درادامه با اشاره به اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی ایران درمنطقه وجهان گفت: ایران کشوربزرگ منطقه‌ای است که ما با ان درباره برخی امور به طورکامل مشورت می‌کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان در مورد روابط ایران و عربستان افزود: ایران از سالیان دور همچنان نسبت به ایجاد گفت وگو با عربستان، علاقه نشان می‌دهد ولی سعودی ها به دوستی و ایجاد شراکت تن نمی دهند واین مشکل عربستان با بسیاری ازکشورهای عربی واسلامی منطقه است.

سید حسن نصرالله تأکید کرد: عربستان از طریق سرسپردگان خود درکشورهای لبنان، عراق ،افعانستان وسوریه مشغول جنگ است.

وی با اشاره به بحران سوریه گفت: ارایه راهکار نظامی برای حل بحران سوریه بی نتیجه است و من از همه کشورهای که با بحران سوریه در ارتباط هستند می‌خواهم برای ایجاد راهکار سیاسی برای حل بحران این کشور تلاش کنند.

وی ادامه داد: ما در آغازبحران سوریه درمورد دور شدن این کشور از خطرجنگ از برخی از دوستان کمک می‌گرفتیم.

سید حسن نصرالله تـأکید کرد: برخی از کشورهای بزرگ دنیا ومنطقه ازجمله عربستان، ترکیه و قطر در راستای سرنگونی نظام سوریه از طریق نظامی تلاش می‌کردند و آنها روحیه وظرفیت گفت وگو و تفاهم با این کشور رانداشتند.

وی با اشاره به روابط ایران وترکیه با توجه به وجود اختلاف نظر درباره بحران سوریه گفت: روابط میان ترکیه وایران علی رغم وجود اختلاف برسر موضوع سوریه قطع نشده است و ما شاهد ایجاد روابط جدید میان دوکشورهستیم

وی با اشاره به موضع دایمی ایران درقبال رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این موضع عقیدتی است وغیر قابل تغییر یا جابجایی است.

سید حسن نصرالله درادامه مصاحبه با اشاره به روند گفت وگوهای صلح اعراب با رژیم صهیونیستی افزود : این گفت وگو ها هیج نیتجه مثبتی عاید مردم فلسطین نمی کند و حتی کمترین حقوق فلسطین‌یان نیز از این طریق تأمین نمی شود.

سید حسن نصرالله درادامه با اشاره به وجود نیروهای نظامی حزب الله در خاک سوریه گفت: ما با خواست ایران وارد خاک سوریه نشدیم بلکه ما برای دفاع از مناطق مرزی لبنان وسوریه وجلوگیری از تصرف آنها به دست گروه‌های مسلح وارد عمل شدیم.

وی گفت: همزمان با ورود گروه های مسلح به منطقه ˈالقصیرˈ واقع در مناطق مرزی لبنان وسوریهˈ، بیش 30 هزار لبنانی ساکن این مناطق تصمیم گرفته اند از خاک خود دفاع کنند وما تنها از آنها حمایت کردیم و دولت لبنان دراین راستا هیچ گامی برنداشت.

وی افزود: اگر دخالت نظامی ما دراین منطقه نبود، گروههای مسلح تمام مناطقی مرزی را که که لبنانی ها درآن سکونت داشتند، به تصرف خود درمی آوردند.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ما درابتدای جنگ تنها 40 تا 50 نیروی خود را به منطقهˈ حضرت زینب( ع) برای حمایت این بارگاه و مردم اطراف آن به سوریه فرستادیم.

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: ورود ما به خاک سوریه، طبیعی و منطقی بود و حزب الله به شهدای خود و خانواده های آنها افتخار می‌کند.

وی تأکید کرد: ما برای دفاع از لبنان وارد خاک سوریه شدیم و من به جرأت می توانیم بگویم درصد حمایت از ورود حزب الله در سوریه به مراتب بیش از درصد حمایت از تحرکات جنبش مقاومت در سال های 1982 تا نود میلادی بوده است.

سید حسن نصرالله درمورد تعداد نیروهای نظامی حزب الله درخاک سوریه گفت : درمورد این موضوع در داخل لبنان بسیار مبالغه شده است چرا که ما در مناطق ˈ درعاˈ، ˈ السویدا ˈ، ˈ القنیطرهˈ، ˈ دیرالزورˈ، ˈالحسکهˈ، ˈالرقهˈ سوریه و نیز منطقه ˈشمال حلبˈ، ˈادلبˈ، ˈلاذقیهˈ وˈطرطوسˈهیج نیروی نظامی نداریم.

وی گفت: ارتش سوریه، نیروهای دفاع ملی و کمیته‌های ملی وطن خواه از کشورشان حمایت و دفاع می‌کنند.

سید حسن نصر الله درادامه گفت: ما در بسیاری ازنقاط سوریه نیرو نداریم نقش حزب الله در جنگ القلمون متوازن و ناچیز است.

وی افزود: ارتش سوریه ونیروهای دفاع ملی این کشور هم اینک در منطقه القلمون علیه گروههای مسلح می‌جنگند.

وی افزود: تاکنون هیج اسیری ازنیروهای حزب الله در سوریه نداریم و تعداد شهدهای ما از ابتدای بحران سوریه تاکنون به 200 نیز نفر نرسیده است و تعداد شهداهای ما خیلی کمتر از آن چیزی بود که انتظارداشتیم.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اتش افروزی های عربستان در سوریه گفت: عربستان همچنان بر ادامه جنگ درسوریه اصرار دارد، وقادر به درک ایجاد حل سیاسی برای پایان بحران سوریه نیست.

وی با اشاره به تلاش عربستان درایجاد شرایط جدید در سوریه اظهارکرد: عربستان با این نقشه وارد سوریه شده است ولی آنها تاکنون شکست خورده اند و درآینده نیز نقشه های آنها شکست خواهد خورد.

سید حسن نصرالله افزود: کسی انتظار نداشته باشد که اوضاع سوریه بعد از پایان بحران، به شرایط قبل از سال 2011میلادی برگردد و نظام سوریه خود آماده ایجاد اصلاحات دراین کشور است.

وی با اشاره به حمایت گسترده نیروهای مردمی از نظام سوریه تصریح کرد: اگر سوریه تنها به ارتش خود متکی بود، قادر نبود سه سال در برابر هجوم گروه های مسلح مقاومت کند.

کد N6729

وبگردی