آفتاب

شاهزاده سعودی: عرب​ها باید در مذاکرات هسته​ای ایران حضور داشته باشند/ایران به‌دنبال سلاح اتمی است

شاهزاده سعودی: عرب​ها باید در مذاکرات هسته​ای ایران حضور داشته باشند/ایران به‌دنبال سلاح اتمی است

تسنیم نوشت:

شاهزاده سعودی و مشاور ملک عبدالله با ابراز نگرانی درباره نفوذ روزافزون قدرت منطقه‌ای ایران مدعی شد که کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس هم باید در مذاکرات هسته‌ای تهران با غرب حضور داشته باشند.

شاهزاده "ترکی بن فیصل"، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی که مدتی نیز سفیر عربستان در آمریکا بوده و اکنون عضو خانواده سلطنتی و مشاور ملک عبدالله و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اسلامی "ملک فیصل" است، در گفت‌وگو با هفته‌نامه "اشپیگل" به مسئله مناقشات اتمی ایران با غرب و توافق هسته‌ای ژنو پرداخته و در پاسخ به این پرسش "آیا شما به این مسئله که ایران هیچ سلاح اتمی را نمی‌خواهد اعتقاد دارید؟" ادعا کرد: خیر، من بر این عقیده‌ام که ایران می‌خواهد به سلاح اتمی دست یابد. ایران از این نظر مانند کره شمالی است که بالاخره یک بمب اتمی را آزمایش کرد. به همین دلیل برنامه اتمی ایران دلیلی برای نگرانی‌های بزرگ است.

وی در ادامه درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت: ما از این پیشرفت جدید استقبال می‌کنیم که در آن ایران وعده داده است که اورانیوم را به‌اندازه معینی غنی‌سازی کند که برای ساخت سلاح کاربرد ندارد. اما این قرارداد تنها برای شش ماه اعتبار داشته و تنها یک قدم اول است.

ترکی بن فیصل در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: این توافق یک قدم خوب است اما ما به نابودی کامل و نهایی تمام قابلیت‌های هسته‌ای در منطقه از جمله درباره رژیم صهیونیستی نیاز داریم. ما خواهان یک منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی هستیم.

وی در ادامه مدعی شد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم باید در میز مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب حضور داشته باشند. کشورهای 1+5 باید به 2+5 تغییر پیدا کند که در آن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم حضور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نفوذ و قدرت روزافزون ایران در منطقه شدیداً ابراز نگرانی کرده مدعی شد که ایران باید از حمایت‌های خود از بشار اسد دست بردارد و درباره حمایت کشور خود از شورشیان سوری هم این‌گونه توجیه کرد: ما باید به مخالفان دولت بشار اسد کمک کنیم که از خود دفاع کنند. مذاکرات صلح جدی هرگز وجود نخواهد داشت و نتیجه مداوم و پایداری نخواهد داشت در صورتی که شریک مذاکرات (مخالفان سوری) در وضعیت مساوی با گروه مقابل قرار نگیرد.

وی در ادامه به لزوم ارسال سلاح برای شورشیان سوری تأکید کرده گفت: من نه‌تنها از موضع آمریکا بلکه جامعه بین المللی در قبال سوریه دلسرد هستم. حدود سه سال از درگیری‌های سوریه گذشته و من هنوز نمی‌دانم موضع آمریکا چیست.

29219

 

 

کد N6515

وبگردی