آفتاب

بایدن: آمریکا قاطعانه پای امنیت ژاپن ایستاده است

بایدن: آمریکا قاطعانه پای امنیت ژاپن ایستاده است

واحدمرکزی خبر نوشت:

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه تلاش کرد مقامات ژاپنی را متقاعد کند آمریکا قاطعانه پای

به گزارش آسوشیتد پرس از توکیو، بایدن روز سه شنبه در توکیو با شینزو آبه دیدار کرد. دولت آبه در تلاش است آمریکا را برای حمایت از این کشور در مسئله اختلاف با چین درباره منطقه دفاع هوایی بر فراز دریای چین شرقی، تحت فشار قرار دهد.
آبه در این دیدار خطاب به بایدن گفت سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ژاپن در بحبوحه تشدید بحران امنیتی در آسیا و اقیانوس آرام کاملا به جاست.
بایدن نیز خاطرنشان کرد باراک اوباما رئیس جمهور‌ آمریکا بر حمایت خود از ائتلاف نظامی با ژاپن تاکید کرده است.
بایدن گفت مناسبات امنیتی آمریکا و ژاپن نه تنها مبنای امنیت آمریکاست بلکه مبنای همکاریهای دو طرف طی مدت بیش از 20 سال نیز بوده است.
این دو مقام سیاسی قرار است عصر روز سه شنبه یک بیانیه مشترک صادر کنند. انتظار می رود دو طرف در این بیانیه بیشتر به مسئله درگیری چین و ژاپن بپردازند.
هر چند آمریکا هم صدا با ژاپن و دیگر متحدان خود منطقه دفاع هوایی چین بر فراز دریای چین شرقی را به رسمیت نشناخته است اما از آنجا که به دنبال گشودن فصل جدیدی در روابط اقتصادی با پکن است بنابراین تمایل ندارد رویارویی جدیدی با این کشور داشته باشد.
این در حالی است که سفیر چین روز دوشنبه در سفر به مانیل پایتخت فیلیپین ادعا کرده این حق چین است که یک منطقه دفاع هوایی مشابه بر فراز دریای چین جنوبی نیز ایجاد کند. چین و فیلیپین مدتهاست درباره حاکمیت این منطقه با یکدیگر اختلاف دارند.
این منطقه حدود 600 مایل از شمال تا جنوب امتداد دارد و بر فراز آبهای بین المللی واقع شده است و کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن و تایوان را در بر می گیرد.

4949

کد N6379

وبگردی