آفتاب

احمدی مقدم: مسئولان در استفاده از فیلترشکن ها، از قانون تبعیت کنند

احمدی مقدم: مسئولان در استفاده از فیلترشکن ها، از قانون تبعیت کنند

فرمانده ناجا با اشاره به استفاده برخی از مسئولان از شبکه های مجازی گفت: اینکه دسترسی شهروندان را به برخی شبکه ها فیلتر کنیم اما مسئولان به آنها دسترسی داشته باشند، درست نیست و همه باید از قانون تبعیت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه همایش روسای سایبری کشور در جمع خبرنگاران درخصوص استفاده از فیلترشکن ها برای دسترسی به شبکه های مجازی، اظهار داشت: ابعاد حقوقی این موضوع قابل بررسی است و بحث استفاده از فیلترشکن ها در قانون معین شده است؛ اما برخی اوقات مشاهده شده برخی از سایت ها فیلتر می شوند بدون آنکه تعطیل شود در واقع به افرادی اجازه داده می شود که شبکه های آنان فعال بوده و در بیرون از کشور قابل دسترسی باشند، البته ابهاماتی در این زمینه وجود دارد و این روشی که برخی از مسئولان آن را آغاز کرده و آرام آرام خود از این خطوط عبور می دهند، امر خوبی نیست.

احمدی مقدم گفت: ابهامات حقوقی در این قانون وجود دارد به نوعی که شهروندان از دسترسی به برخی سایت ها به موجب فیلترینگ منع می شوند اما مسئولان می توانند از این سایت ها استفاده کنند، باید کاری کنیم که همه از قانون تبعیت کنند. اگر تغییراتی برای تصمیمات داشته باشیم امروز ساز و کار آن وجود دارد که باید از آن استفاده کرده و بدانیم در چه حوزه هایی باید کنترل و یا مورد بهره برداری قرار گیرد.

او گفت: نگاه ما، نگاه فرصت محور است و در هر صورت نمی توان بگونه ای با زیر پا گذاشتن قوانین این بهانه را به دست برخی از متخلفان داده و در نهایت نتوانیم پاسخگوی این امور باشیم؛ ساز و کار شورای عالی فضای مجازی و دبیرخانه آن با توجه به اختیاراتی که داده شده طبیعی است این مسائل بازنگری می شود بدون اینکه نیاز به تغییرات قانونی داشته باشد.

فرمانده ناجا درباره قدرت مقابله پلیس ایران با جرائم سایبری به نوپا بودن آن اشاره کرد و گفت: پلیس فتا برخلاف کشورهای دیگر که در زمینه مبارزه با این جرائم پیشتاز بودند، پیشرفت های خوبی داشته است. وی افزود: در کنار روند پیشرفت فضای مجازی در کشور، جرائم نیز بسرعت روبه افزایش است.

احمدی مقدم با اشاره به تشکیل پلیس فتا، گفت: افزایش و ارتقاء توان این پلیس بیش از سرعت جرائم بوده بگونه ای که توانسته ایم فاصله ها را کاهش دهیم؛ نرخ کشف جرائم در فضای سایبر براساس اعلام اینترپل و مراجع رسمی بین 20 تا 30 درصد است اما قدرت کشف پلیس فتا در فضای مجازی 80 درصد برآورد شده است.

او گفت: فاصله پلیس فضای سایبری ما با دیگر کشورهای توسعه یافته زیاد است اما بسرعت داریم این فاصله ها را کم کرده و رشد می کنیم.

این مقام ارشد انتظامی به انواع جرائم صورت گرفته در فضای مجازی مانند کلاهبرداری اشاره کرد و گفت: ممکن است کسانی بستر را برای مجرمان دیگر مانند هکرها و طراحان سایت ها که معاونت و مشارکت در تسهیل جرم دارند، فراهم کنند؛ تصور نمی کنم در این زمینه ابهامی داشته باشیم و قوانین کشور ما دارای نقص و کمبود باشد و محاکم قضایی در پیگیری این پرونده ها با مشکل مواجه شوند.

احمدی مقدم در خصوص اتصال سرورهای نیروی انتظامی و قوه قضاییه با یکدیگر گفت: سرورها به هم متصل نشدند اما از طریق سرورهای واسط برای لینک گیری استفاده کرده ایم.

وی از شبکه اطلاعات نیروی انتظامی بعنوان شبکه ای مستقل و گسترده در کشور نام برد و گفت: زیرساخت ها و نرم افزارهای شبکه ناجا مستقل است حتی زبان نرم افزاری ما نیز با دیگر دستگاه ها، تفاوت دارد. به دلیل افزایش ضریب های امنیتی ضروری است جهت ارتباط با دستگاه های دیگر سرورهای واسطی را بوجود آوریم.

۴۷۴۷

کد N6332

وبگردی