آفتاب
تحولات آسیا/

جنجال بر سر تصویب لایحه مجازات افشاگران ژاپنی/ اقدام پکن در دریای چین آمریکا را نگران کرد

جنجال بر سر تصویب لایحه مجازات افشاگران ژاپنی/ اقدام پکن در دریای چین آمریکا را نگران کرد

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: جنجال بر سر تصویب لایحه مجازات افشاگران ژاپنی، تظاهرات ضد دولتی در قرقیزستان و نگرانی آمریکا درباره اقدام پکن در ایجاد یک منطقه دفاع هوایی در دریای چین شرقی از جمله خبرهای مربوط به قاره آسیا به شمار می رود.

ژاپن

تصویب لایحه مجازات افشاگران دولتی و محکوم کردن آنها به 10 سال زندان، جنجال زیادی را در ژاپن به راه انداخته است و در همین حال رسانه ها از تظاهرات صدها شهروند ژاپنی در توکیو در اعتراض به این لایحه خبر دادند.

معترضان که با روشن کردن شمع به خیابانهای پایتخت آمده بودند، تاکید کردند که دولت باید به حق آزادی بیان شهروندان احترام بگذارد.

قرقیزستان

رسانه ها همچنین از تظاهرات مردم قرقیزستان در اعتراض به بازداشت احمدبیک کیلدیبیکف [span]عضو فراکسیون آ ته ژورت در میدان مرکزی شهر اوش خبر دادند که به فساد و سوء استفاده از مقام دولتی متهم است.

معترضان تاکید کردند که تظاهرات تنها در صورت آزادی [span] [span]احمدبیک کیلدیبیکف متوقف می شود و با پرتاب سنگ به سمت بنای حکومت مرکزی خشم خود را از این موضوع ابراز کردند.

چین

جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا که در سفر آسیایی خود به سر می برد، درباره اقدام چین برای ایجاد یک منطقه دفاع هوایی در دریای چین شرقی و افزایش تنش ها بین چین و ژاپن ابراز نگرانی کرد.

بایدن در سفر به ژاپن با تاکید بر لزوم خویشتنداری چین و ژاپن در قبال تنش ها در منطقه اقدام پکن را در ایجاد یک منطقه دفاع هوایی در دریای چین شرقی باعث لطمه زدن به روابط دو کشور و کاهش اعتماد طرفین خواند.

منطقه دفاع هوایی چین شامل حریم هوایی جزایر مورد مناقشه این کشور با ژاپن می شود و بنا بر اعلام وزارت دفاع چین، هواپیماهایی که وارد حریم هوایی این منطقه شوند یا باید از مقررات چین تبعیت کنند یا با اقدامات دفاعی اضطراری چین روبرو شوند.

در این طرح چین از هواپیماهایی که وارد این منطقه می شوند خواسته تا برنامه پرواز خود را ارائه دهند و یک کانال ارتباطی دو طرفه ایجاد کنند و به موقع به سوالات چین پاسخ صحیح دهند.

ژاپن به این اقدام چین اعتراض شدیدی کرده و آن را اقدامی "تحریک آمیز" خوانده است که می تواند منجر به بروز یک وضعیت غیر قابل پیش بینی شود. تایوان نیز که مدعی مالکیت جزایر کنکاکو است در خصوص این تصمیم چین ابراز تاسف کرده است.

از سوی دیگر در پی اعلام منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی جزایر مورد اختلاف چین و ژاپن در دریای چین شرقی توسط چین، آمریکا با وارد کردن دو بمب افکن استراتژیک خود در این منطقه قدرت چین در این منطقه را به چالش کشاند. روز بعد نیز جنگنده های ژاپن و کره جنوبی دو متحد منطقه ای آمریکا وارد این حریم هوایی شدند که بر خلاف تهدیدات قبلی چین، با هیچ اقدامی از سوی این کشور روبرو نشدند.


 

 

کد N6243

وبگردی