آفتاب

اعتصاب و تظاهرات دانشگاهیان انگلیس در اعتراض به وضعیت حقوق و دستمزد

اعتصاب و تظاهرات دانشگاهیان انگلیس در اعتراض به وضعیت حقوق و دستمزد

همشهری آنلاین: هزاران نفر از کارکنان و مدرسان دانشگاه ها و کالج های سراسر انگلیس روز سه شنبه در اعتراض به وضعیت حقوق و دستمزد خود دست به اعتصاب زدند.

جهان > اروپا- همشهری آنلاین:
هزاران نفر از کارکنان و مدرسان دانشگاه ها و کالج های سراسر انگلیس روز سه شنبه در اعتراض به وضعیت حقوق و دستمزد خود دست به اعتصاب زدند.

به گزارش ایرنا، دانشگاهیان معترض از روز چهارشنبه به جای حضور در محل کار و کلاس های درس، با حضور در خیابان ها و همچنین در محوطه مراکز آموزش عالی این کشور، خواستار متوقف شدن سیاست های ریاضت اقتصادی دولت ائتلافی انگلیس و پرداخت دستمزد منصفانه به همه کارمندان و کارگران و از جمله کارکنان بخش آموزش عالی شدند.

این دومین اعتصاب و اعتراض سراسری کارکنان و مدرسان دانشگاه ها و کالج های انگلیس طی یک ماه اخیر بود که بسیاری از کلاس های درس را تعطیل کرد.

اتحادیه های صنفی ˈیونیسونˈ، ˈیونایتˈ، ˈیو سی یوˈ و ˈایی آی اسˈ که اکثر کارکنان دانشگاه ها را در انگلیس و اسکاتلند نمایندگی می کنند از این اعتصاب حمایت کرده بودند.

در شهر لندن، صدها نفر از کارکنان و مدرسان دانشگاه ها و کالج ها با همراهی تعدادی از دانشجویان با برگزاری تجمع و تظاهرات حمایت خود را از فراخوان اعتصاب اعلام کردند.

دانشگاهیان در پایتخت انگلیس عصر امروز در ˈمیدان تاویستوکˈ در مرکز لندن تجمع کردند و پس از گوش دادن به سخنان تعدادی از رهبران اتحادیه های صنفی به سمت کلیسای مرکزی ˈبلومزبریˈ تظاهرات کردند.

سخنرانان در این تجمع اعلام کردند که دولت ائتلافی دیوید کامرون با کاهش بودجه های عمومی از جمله در بخش آموزش عالی، وضعیت آموزشی و پژوهشی را در دانشگاه ها و کالج ها به خطر انداخته است.

آنان تاکید کردند که اعتراض و اعتصاب امروز دانشگاهیان فقط به خاطر حقوق و دستمزد نیست، بلکه هدف اصلی هشدار به دولت در مورد وضعیت نظام آموزشی کشور است.

سخنرانان افزودند: آموزش برابر برای همه، توقف روند کاهش بودجه های عمومی و پرداخت دستمزد منصفانه به کارکنان و مدرسان دانشگاه ها خواسته های اصلی اتحادیه های صنفی است و اعضای اتحادیه ها تا تحقق این خواسته ها به اعتراضات مدنی خود ادامه خواهند داد.

گزارش های دریافتی از شهرهای مختلف از جمله منچستر، لیورپول، بیرمنگهام، شفیلد، آکسفورد، کاردیف، ادینبورو، لیدز، ساوتهمپتون و ناتینگهام حاکی از این است که در این شهرها نیز تظاهرات و تجمعات مشابهی با حضور کارکنان و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برگزار شد.

با اینکه رسانه های اصلی انگلیس پوشش چندانی به این اعتصاب ندادند، ولی اتحادیه های صنفی و تشکل های دانشجویی از نخستین ساعات صبح سه شنبه گزارش ها و تصاویر متعددی را از تجمعات اعتراضی کارکنان دانشگاه ها در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

بر اساس این گزارش ها برخی از دانشگاه ها و کالج های اسکاتلند و انگلیس بطور کامل تعطیل و فعالیت دیگر دانشگاه ها نیز با اختلالات جدی مواجه شدند.

شعار اصلی اعتصاب و اعتراض امروز ˈپرداخت منصفانهˈ به همه کارکنان و مدرسان دانشگاه ها و ˈآموزش عالی برای همهˈ بود.

یک سخنگوی اتحادیه دانشگاه ها و کالج های انگلیس (یو سی یو) پیشتر به ایرنا گفت: اکثر اعضای این اتحادیه به همراه اعضای اتحادیه های دیگر که کارکنان دانشگاه ها را نمایندگی می کنند، در اواخر تابستان امسال به برگزاری اعتصاب سراسری رای دادند.

وی افزود: نخستین اعتصاب در روز 31 اکتبر (9 آبان) برگزار شد و اعتصاب دوم نیز روز سه شنبه برگزار می شود.

این سخنگو گفت: کارکنان و مدرسان دانشگاه ها به عدم افزایش حقوق خود طی چهار سال اخیر معترض هستند... انجمن کارفرمایان دانشگاه ها و کالج ها پیشنهاد یک درصد افزایش را مطرح کرده است در حالی که حقوق کارکنان ما طی چهار سال گذشته به دلیل افزایش نرخ تورم در واقع 13 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: پیشنهاد یک درصد افزایش حقوق به ویژه برای آن دسته از کارکنانی که هم اکنون نیز دریافتی شان زیر حداقل استانداردهای زندگی است، توهین آمیز می باشد.

کد N6087

وبگردی