آفتاب

شمال لبنان در کنترل ارتش

شمال لبنان در کنترل ارتش

گروه بین‌الملل: آشفتگی امنیتی و درگیری‌های خونین در شمال لبنان طی روزهای گذشته چنان بالا گرفت که دولت برای نخستین بار شهر طرابلس را به‌طور کامل به‌دست ارتش سپرد.

جهان > غرب آسیا- گروه بین‌الملل:
آشفتگی امنیتی و درگیری‌های خونین در شمال لبنان طی روزهای گذشته چنان بالا گرفت که دولت برای نخستین بار شهر طرابلس را به‌طور کامل به‌دست ارتش سپرد.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که دیروز و در پی شدت‌گرفتن درگیری‌های خونین در شهر طرابلس در شمال کشور، نشستی امنیتی در سطح ریاست‌جمهوری و با حضور جان قهوه چی فرمانده ارتش و نجیب میقاتی نخست‌وزیر برگزار شد. پس از این نشست، نجیب میقاتی اعلام کرد که شهر طرابلس به مدت 6ماه به‌طور کامل به‌دست ارتش سپرده می‌شود.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که موج جدیدی از درگیری‌های خونین میان گروه‌های مسلح در 2منطقه سنی‌نشین باب التبانه و علوی‌نشین جبل محسن درگرفت. تاکنون این درگیری‌ها که از روز شنبه گذشته آغاز شد، 13کشته و بیش از 100زخمی داشته است. شهر ساحلی طرابلس در شمال لبنان با جمعیتی بیش از 600هزار نفر، دومین شهر بزرگ لبنان به شمار می‌رود. 2منطقه باب التبانه و جبل محسن در این شهر طی ماه‌های گذشته همواره تحت‌تأثیر بحران سوریه بوده‌اند. باب التبانه منطقه سنی‌نشین طرفدار مخالفان سوریه و جبل محسن منطقه علوی‌نشین طرفداران حاکمیت سوریه است. شهر طرابلس به‌علت موقعیت جغرافیایی‌اش و هم مرز بودن با سوریه، یکی از روزنه‌های ارسال سلاح و ورود افراد مسلح به داخل این کشور بوده است.

اما این نخستین‌بار نیست که ارتش لبنان مکلف به برقراری امنیت در شهر آشوب زده طرابلس می‌شود. دولت لبنان هرگاه که درگیری‌ها در این شهر مرزی درمی‌گیرد، ارتش را روانه آن می‌سازد و این هجدهمین‌بار است که یگان‌های ارتش در گوشه و کنار طرابلس مستقر می‌شوند اما به محض بازگشت نسبی امنیت به شهر، آن را ترک می‌کنند.

به گفته نجیب میقاتی، این بار اما مقرر شده که ارتش فرماندهی نظامی شهر را مدت 6ماه به‌دست گیرد و تمامی واحدهای امنیتی ازجمله پلیس و دیگر واحدهای امنیتی تحت فرماندهی ارتش درآیند. بدین‌ترتیب کنترل تمام شهر به‌دست ارتش می‌افتد. درهمین چارچوب، میقاتی از ارتش خواست تا تمامی اقدامات مناسب و قاطعانه را برای برقراری امنیت در شهر اتخاذ کند.این تصمیم دولت لبنان، شرایط را در این شهر آشوب زده به حالتی مشابه با حالت فوق‌العاده یا منطقه بسته نظامی تبدیل می‌کند؛ اگر چه نجیب میقاتی می‌گوید چنین حالتی در کشور اساسا وجود ندارد و این اقدام صرفا برای برقراری امنیت است.

در پی این تصمیم، از ظهر دیروز یگان‌های دیگری از ارتش به سوی شهر گسیل شدند تا طرابلس شرایط امنیتی‌تری به‌خود گیرد. ارتش تصمیم دارد در چارچوب استراتژی برقراری امنیت در شهر، ضمن شناسایی و بازداشت تک‌تیراندازان، پست‌های بازرسی بیشتری را ایجاد کرده و سلاح‌های جنگی سبک و نیمه‌سنگین و نیز تجهیزات ارتباطی و بی‌سیمی وارد شده به شهر را کشف و ضبط کند. با وجود این،  شهر طرابلس باز صحنه تیراندازی‌های پراکنده بود و جاده بین‌المللی طرابلس و عکار به سوی سوریه همچنان بسته ماند.لبنان 9‌ماه است که به‌علت اختلافات احزاب سیاسی، دولت و نخست‌وزیر ندارد و در آینده‌ای نزدیک هم دوره ریاست‌جمهوری میشل سلیمان پایان می‌یابد و هنوز هیچ توافقی میان احزاب درباره رئیس‌جمهور جدید وجود ندارد. این اوضاع سیاسی و حاد شدن شرایط امنیتی کشور تحت‌تأثیر بحران سوریه، لبنان را در آستانه ورود به دالانی تاریک قرار می‌دهد که مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار آن است.

تصمیم دولت برای سپردن کنترل شمال لبنان به ارتش، از بیم ایجاد هرج و مرج و شدت گرفتن ناآرامی در این شرایط بی‌ثبات سیاسی صورت گرفته‌است. گروه‌های مسلح سلفی که در سوریه با دولت و ارتش این کشور می‌جنگند، در هفته‌های اخیر به تلافی شکست در جبهه سوریه، هشدار داده‌اند که لبنان را ناامن می‌کنند. آنها از کمک حزب‌الله به ارتش سوریه خشمگین هستند و گفته‌اند که این کار حزب‌الله را داخل لبنان تلافی می‌کنند.

کد N6086

وبگردی