آفتاب
افخم:

کاردار غیر مقیم ایران چند روز آینده به انگلیس می‌رود

کاردار غیر مقیم ایران چند روز آینده به انگلیس می‌رود

همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمد حسن حبیب الله زاده کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس، چند روز آینده عازم لندن می شود.

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: محمد حسن حبیب الله زاده کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس، چند روز آینده عازم لندن می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «مرضیه افخم» روز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا بیان کرد.

خبرنگار ایرنا پرسید: «آجی شارما» کاردار غیر مقیم و ترددی انگلیس به همراه هیاتی امروز به تهران سفر می کند، آقای حبیب الله زاده کاردار غیر مقیم چه زمانی به لندن می رود تا برای اقدامات کنترلی برای هموطنانمان تسهیلات بیشتری را فراهم کند؟ که افخم در پاسخ گفت: حبیب الله زاده بعد از انجام سفر شارما، به لندن سفر کرده و از اماکن و ساختمان های جمهوری اسلامی ایران در انگلیس دیدن می‌کند.

به گفته وی، کاردار غیر مقیم ایران در لندن همچنین ایجاد تسهیلات برای ارایه خدمات کنسولی به هموطنانمان در انگلیس را در این سفر بررسی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر وجود برخی ابهامات در مورد طرح اقدام مشترک به عنوان نتیجه مذاکرات ژنو 3 که از سوی کاخ سفید به عنوان fact sheet (برگه اطلاع رسانی) منتشر شده، گفت: در مورد این موضوع که در سایت کاخ سفید منتشر شده، قبلا هم توضیح دادیم؛ این روایت آمریکایی از تفاهمات ژنو است.

وی افزود: مشخص است متنی که مورد توافق همه طرف‌ها بوده، متن برنامه اقدام مشترک است که در چهار صفحه تنظیم شده و ساعاتی پس از اعلام تفاهم به طور رسمی منتشر شده و هم اکنون متن آن در سایت اتحادیه اروپا در بخش ویژه مربوط به مسوول سیاست خارجی این اتحادیه در دسترس است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه به انتشار متن کامل تفاهم نامه با ترجمه دقیق و رسمی در سایت وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: در هر حال این موضوع بخش هایی است که رویکرد خود آمریکایی ها بوده و مطالباتی که شاید مد نظر آنها بوده در آن مطرح شده ولی آنچه در ژنو 3 به عنوان نتیجه ای از مذاکرات به شکل تفاهم بوده، برنامه اقدام مشترک است، که متن آن منتشر شده است.

** سفر نخست وزیر عراق به تهران

افخم در پاسخ به سوالی درباره سفر «نوری المالکی» نخست وزیر عراق به تهران، گفت: آقای مالکی قرار است فردا (چهارشنبه) به همراه یک هیات بلندپایه به تهران سفر کند.

وی با بیان اینکه این نخستین دیدار نخست وزیر عراق از تهران پس از آغاز به کار دولت یازدهم است، تاکید کرد: آقای مالکی در جریان این سفر ابعاد مختلف همکاری های تهران و بغداد را با دکتر روحانی و مقامات عالی کشورمان مطرح خواهد کرد.

** تا زمان اعلام گزارش نهایی حادثه بیروت قضاوتی نمی کنیم

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امورخارجه درباره سفر هیات پارلمانی کشورمان به لبنان و متهم کردن عربستان سعودی از سوی آنها به عنوان مسوول حمله به سفارت ایران در بیروت پرسید که وی در پاسخ، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری موضوع است.

وی با بیان اینکه این اتفاق ناگوار از سوی همه کشورهای مخالف افراط گرایی محکوم شده است، افزود: دولت لبنان این موضوع را در دستور پیگیری دارد و در تماس هایی با مقامات لبنانی بر روشن شدن ابعاد حمله به سفارت کشورمان تاکید کرده ایم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه با یادآوری شناسایی دو نفر از عاملان این حمله تروریستی از سوی مقامات لبنانی، افزود: این گزارشات هنوز نهایی نشده اند و لذا درباره آنها پیشداوری و قضاوت نمی کنیم و باید صبر کنیم تا گزارش نهایی در این باره منتشر شده و سپس درباره آن قضاوت کنیم.

** سفر حامد کرزی به تهران

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در زمان سفر حامد کرزی به تهران درباره پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان نیز گفت و گو خواهد شد، با تایید انجام این سفر روابط تهران و کابل را فراگیر و همراه با موضوعات فراوان توصیف کرد و گفت: در سفر آقای کرزی درباره حوزه های مورد علاقه دو طرف گفت و گو و مذاکره خواهد شد و طبعا درباره پیمان امنیتی این کشور با آمریکا نیز گفت و گو خواهیم داشت.

وی پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا را موضوع داخلی افغانستان دانست ولی در عین حال اظهار داشت: انتظار می رود آقای کرزی دلایل خودشان را درباره امضای این پیمان امنیتی برای مقامات ایرانی بگویند و جمهوری اسلامی ایران نیز دیدگاه های خود را در این باره مطرح خواهد کرد.

** سفر اوباما به تهران خبرسازی است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره برخی گزارش های رسانه ای منتشر شده مبنی بر آمادگی رییس جمهوری آمریکا برای سفر به تهران در تابستان سال آینده، گفت: این موضوع تنها یک خبرسازی است و نیاز به اعلام موضع ندارد.

** خبرهای منتشر شده درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر منتشر شده از سوی «سعود الفیصل» وزیر امورخارجه عربستان سعودی مبنی بر اینکه ریاض مخالف حضور و مشارکت ایران در نشست بین المللی ژنو2 درباره سوریه است، گفت: ما نقل قولی از سوی وزیرامورخارجه عربستان به صورت رسمی ندیده ایم، اما این مساله را از قول شخصیت های غیرمعقول داشته ایم.

وی با بیان اینکه دیدگاه های مختلفی درباره حل بحران سوریه وجود دارد، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است تا اعتمادسازی شکل گیرد و انجام دیدارها و رایزنی ها کمک کند تا افراد و محافلی که همواره واگرایی در منطقه را مورد توجه قرار می دهند، موفق نباشند.

** تعیین شرط برای حضور ایران در اجلاس بین المللی ژنو-2

سخنگوی وزارت امور خارجه تعیین پیش شرط برای حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست بین المللی ژنو-2 درباره سوریه را تعجب آور خواند.

افخم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه پیش شرط حضور ایران در نشست ژنو-2 پذیرش توافقات صورت گرفته در ژنو-1 است، گفت: ما پیش از این نیز اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل بحران سوریه است.

وی تاکید کرد: تعیین پیش شرط برای حضور ایران تعجب آور است و مفهومی ندارد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، گفت: اگر مایل هستند که ایران در نشست بین المللی ژنو-2 شرکت کند، اعلام پیش شرط معنایی ندارد.

*** حضور مشاور وزیر امور خارجه در اجلاس امنیتی منامه

خبرنگاری درباره ارسال دعوت نامه برای دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جهت شرکت در اجلاس بین المللی امنیتی منامه (بحرین) سوال کرد که افخم پاسخ داد: در مورد این اجلاس دعوت نامه ای دریافت شده است.

وی افزود: آقای دکتر محمدکاظم سجادپور مشاور وزیر امور خارجه در اجلاس امنیتی منامه از سوی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

*** سفر وزیر امور خارجه به عربستان در دستور کار قرار دارد

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر امور خارجه به کشور عربستان سعودی، گفت: جایگاه عربستان سعودی در میان کشورهای همسایه مهم است؛ عربستان یکی از کشورهای تاثیرگذار در جهان اسلام و منطقه به شمار می‌رود.

افخم رویکرد جمهوری اسلامی درباره عربستان را همکاری عنوان کرد و افزود: تبادل نظر و گفت و گو برای روند حل مسائل منطقه و جهان اسلام با کشور عربستان سعودی مهم است.

وی با بیان اینکه سفر دکتر ظریف به عربستان در زمان مناسب خود صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: این سفر در دستور کار قرار دارد اما مقدمات آن باید فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اضافه کرد که دکتر ظریف پس از سفر به امارات در حوزه منطقه ای سفری نخواهد داشت.

*** طرح ساماندهی حضور اتباع افغان در دستور کار نهادهای ذیربط

افخم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات دادستان کرمان مبنی بر جاسوسی برخی از مهاجران و اتباع افغان از ایران، گفت: در خصوص بحث مهاجران و اتباع افغان، طرح ساماندهی حضور اتباع افغان در دستور کار نهادهای ذیربط از جمله وزارت امور خارجه قرار دارد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه این طرح باعث حضور کاملا قانونی و همراه با ساز و کارهای مناسب افغان در ایران خواهد شد، گفت: وزارت امور خارجه مسوول پیگیری جاسوسی نیست و این مساله مربوط به نهادهای دیگر می شود که هم نظارت و هم این موضوع را پیگیری کنند.

*** درباره بدقولی 1+5 در لغو تحریم ها پیش داوری نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره وجود برخی اخبار ضد و نقیض از بدقولی کشورهای غربی در لغو تحریم ها براساس تفاهم نامه ژنو، گفت: چنانچه برخلاف قول و برنامه اقدام مشترک اقدامی صورت بگیرد، ما نیز اقدام متقابل، مناسب و در شان آن انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه هنور وارد مرحله اجرای تفاهم نامه ژنو نشده ایم، تاکید کرد: درباره اینکه طرف مقابل نقض عهد کرده یا بدقولی کند، پیش داوری نمی کنیم.

افخم اضافه کرد: در اجلاس کارشناسان ایران و گروه 1+5 مقدمات و راه های اجرایی شدن لغو تحریم ها بررسی خواهد شد.

*** واکنش افخم به تحولات اوکراین

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره حوادث اخیر اوکراین و اعتراضات صورت گرفته به دولت این کشور، گفت: لزوم حفظ امنیت، ثبات و آرامش در کشورها یک موضوع اساسی است.

وی ابراز امیدواری کرد که نگاه حفظ امنیت، ثبات و آرامش در کشورها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و از نگاه خشونت آمیز و غیرمسالمت آمیز پرهیز شود.

*** توافق نامه ژنو شاید بر پرواز مستقیم تهران - واشنگتن بی اثر نباشد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره طرح پرواز مستقیم بین تهران - واشنگتن که در سفر رییس جمهوری به آمریکا نیز مطرح شد، گفت: مسوولین مایل نیستند که به صورت خام و مقطعی کاری انجام شود و حتما باید تمام ابعاد فنی این مساله سنجیده شود.

افخم با بیان اینکه بخشی از این کار متوجه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی است، گفت: شورای عالی ایرانیان نیز درصدد در نظر گرفتن تسهیلاتی برای تردد ایرانیان خارج از کشور است و همه این مجموعه توجه دارند که زمینه های فنی و اجرایی در این طرح لحاظ شود.

وی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا تفاهم نامه ژنو می تواند بر اجرایی شدن این طرح موثر باشد، تصریح کرد: شاید توافق نامه ژنو در این رابطه بی اثر نباشد اما باید ببینیم شرایط اجرای آن چگونه است.

*** رد توافق 5 ماده ای ایران و ترکیه بر سر سوریه

خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخبار منتشر شده در رسانه های خبری مبنی بر توافق 5 ماده ای ایران و ترکیه درباره سوریه سوال کرد که وی پاسخ داد: این توافق بیشتر در رسانه ها منتشر شده است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: نمی توانم به صورت رسمی این اخبار را تایید کنم.

*** طرح مشترک ایران و انگلیس درباره سوریه خبرسازی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره گزارش روزنامه العرب مبنی بر توافق ایران و انگلیس درباره طرحی برای حل مساله سوریه و انجام یک سفر عالی از سوی مقامات انگلیسی به تهران گفت: مطلب منتشر شده در روزنامه العرب را خبرسازی می دانیم و من نمی توانم آن را تایید کنم.

افخم اظهار داشت: ایران و انگلیس تلاش دارند مناسبات خود را به صورت گام به گام و تدریجی از سر گیرند و حضور کارداران ترددی مرحله ای از این مساله است.

کد N6060

وبگردی