آفتاب
افخم در نشست خبری:/2/

پیمان‌نامه امنیتی افغانستان و آمریکا خلاف مصالح افغانستان است

پیمان‌نامه امنیتی افغانستان و آمریکا خلاف مصالح افغانستان است

ظریف چهارشنبه به امارات سفر می‌کند/تعیین پیش شرط برای ایران در ژنو 2 تعجب‌آور است/حامد کرزای طی هفته آینده به ایران می‌آید.

سخنگوی وزیر امورخارجه كشورمان در مورد پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا‏، اظهار داشت: ما با مقامات افغانستان ملاقات و دیدار داشته ایم و نظراتمان را به آنها اعلام کرده ایم براین اساس ما معتقدیم که این پیمان نامه برای منطقه مفید نیست و تاثیری منفی در موضوعات منطقه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم درادامه نشست خبری پیش از ظهر امروز ادامه داد: توافق موجود را برخلاف مصالح دراز مدت مردم افغانستان می‌دانیم و امیدواریم تصمیمی اتحاذ شود که مصالح مردم افغانستان رعایت شود.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد امکان سفر آیت اله هاشمی رفسنجانی به کشور عربستان اظهار داشت: علاقمندی از طرف كشور عربستان و آیت اله هاشمی رفسنجانی مطرح شده است و چنانچه شرایط مناسب باشد سفر مذکور انجام خواهد شد و در هر صورت برای اعلام جزئیات و این که چه هیاتی به همراه آقای رفسنحانی اعزام خواهد شد زود است.

افخم خاطرنشان کرد: اکنون مرحله جدیدی در مناسبات جمهوری اسلامی و غرب شروع شده و امیدواریم گام های جدی برای برداشتن دیوار بی اعتمادی از سوی کشورهای غربی برداشته شود و از این فرصت ها غرب به خوبی استفاده کند و در مسیر جلب اعتماد ایرانیان گام جدی بردارد.

ظریف چهارشنبه به امارات سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد سفرهای آتی وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای منطقه گفت: دکتر ظریف فردا چهارشنبه به امارات سفر می کند و مذاکراتی را در ابوظبی و دبی با مقامات امارات انجام خواهد داد همچنین دیداری با جامعه ایرانیان مقیم دبی در دستور کار ایشان قرار دارد.

تعیین پیش شرط برای ایران در ژنو 2 تعجب‌آور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه حضور ایران در اجلاس ژنو2 مربوط به بحران سوریه چگونه خواهد بود، گفت: ایران اعلام آمادگی کرده که برای کمک به مذاکرات و حل مشکلات سوریه آماده است و تعیین پیش شرط از سوی آمریکا برای حضور ایران تعجب آور است.

وی تاکید کرد: حضور ما در ژنو2 بدون پیش شرط خواهد بود.

افخم در مورد شرکت ایران در اجلاس منامه نیز گفت: دعوت نامه حضور ایران در این اجلاس دریافت شده و مشاور دکتر ظریف یعنی دکتر سجادپور در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به جایگاه مهم عربستان در منطقه گفت: عربستان یک کشور تاثیرگذار در منطقه است و رویکرد ما بر مبنای همکاری و گفتگو و تبادل نظر و حل و فصل بحران های منطقه است و نقش عربستان در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی سفر به عربستان در زمان بندی مناسب انجام خواهد شد و غیر از آن فعلا سفری در حوزه منطقه در دستور کار وزارت امور خارجه نیست.

افخم در مورد پیش بینی ایران در مورد اقدامات غرب در خصوص توافقات ژنو2 گفت: مجددا تاکید می کنم جلسات کارشناسی میان کارشناسان ایران و 1+5 جهت آماده سازی اقدامات اولیه با حضور کارشناسان آژانس انرژی هسته‌ای آغاز می شود که زمینه ساز اجرای تعهدات ژنو خواهد بود در هر صورت نسبت به آن پیش داوری نمی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات غیر مسئول و نزدیک به برخی محافل سعودی نیز گفت: دیدگاه ما تلاش بر اعتماد سازی و انجام دیدارهایی با سران کشورهای منطقه است و چنین اظهارنظرهایی تلاش بدخواهان برای واگرایی میان کشورهای همسایه در منطقه است و در هر صورت چنین اظهارنظرهایی از سوی مقامات رسمی این کشورها نداشته ایم.

وی همچنین خبر سفر اوباما به ایران را تکذیب و آن را یک خبرسازی از سوی منابع خبری غیرمعتبر اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که پس توافقات ژنو استقبال عمومی از این رویکرد به عمل آمده است، گفت: با این اقدام جمهوری اسلامی این بحران غیرضروری از دستور کار خارج شده و از رویکرد گسترده و اصلی ما همکاری با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی است و عزم ایران بر این اساس برای همکاری با کشورهای منطقه خواهد بود و امیدواریم که این رویکرد که براساس رویکرد اعتدال است به تدریج آثار خود را نشان دهد.

وی در خصوص حوادث اوکراین نیز گفت: ما همواره بر لزوم حفظ امنیت تاکید کرده‌ایم و رویکرد خشونت آمیز را تائید نمی‌کنیم و امیدواریم ثبات و امنیت در اوکراین حاکم شود.

افخم در پاسخ به سوالی در مورد پرواز مستقیم ایران به آمریکا نیز گفت: سعی مسئولین بر این است که این کار بدون نگاه کارشناسی و مقطعی انجام نشود و نیازمند زمان بندی مناسب است بخشی از این اقدام بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است همچنین شورای عالی ایرانیان خارج کشور هم نگاهی به این رویکرد دارد و در مجموع همه به این اقدام با توجه به زمینه های اجرایی و فنی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از سفر نوری المالکی در روز چهارشنبه هفته جاری به ایران خبر داد و گفت: ایشان در راس یک هیات عالی رتبه فردا –چهارشنبه- وارد ایران خواهند شد و در زمینه همکاری های مشترک بین ایران و عراق با رئیس جمهور کشورمان به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

وی در مورد حادثه تروریستی سفارت ایران در لبنان نیز گفت: دولت لبنان این موضوع را در دستور کار و پیگیری قرار داده و طی تماس تلفنی ما با لبنان جدیت ایران برای روشن شدن این موضوع مشخص است.

وی با بیان اینکه لبنان از شناسایی دو تن از عاملین این اقدام تروریستی خبر داد و گفت: گزارشات هنوز نهایی نشده قضاوت و پیش داوری در مورد آن تا وصول گزارش نهایی نمی تواند صورت بگیرد.

وی همچنین از سفر حامد کرزای طی هفته آینده به ایران خبرداد و گفت: روابط ایران و افغانستان در همه ابعاد بسیار فراگیر است و تبعا موضوع پیمان نامه امنیتی افغانستان و آمریکا یکی از مباحثی خواهد بود که در سفر کرزای به ایران با مقامات ایرانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کد N5772

وبگردی