آفتاب

اسید آمینه‌های چمانی روی دیوار گالری نار

اسید آمینه‌های چمانی روی دیوار گالری نار

وحید چمانی که ششمین نمایشگاه انفرادی خود را پس از چند سال در تهران بر پا کرده است همچون 7 سال گذشته عنوان «اسید آمینه» را برای نمایشگاه و آثارش برگزیده است.

ایلنا: جدید‌ترین نمایشگاه آثار وحید چمانی با استقبال خوب مخاطبان و مجموعه داران به کار خود در گالری نار در حالی ادامه می‌دهد که اکثر آثار حاضر در این نمایشگاه به فروش رفته‌اند. وحید چمانی که ششمین نمایشگاه انفرادی خود را پس از چند سال در تهران بر پا کرده است همچون ۷ سال گذشته عنوان «اسید آمینه» را برای نمایشگاه و آثارش برگزیده است.

به گزارش ایلنا، وی درباه نمایشگاه تازه‌اش گفت: آثار این نمایشگاه را عمدتا در سه، چهار سال اخیر کشیده‌ام و در این سال‌ها هم نمایشگاه انفرادی در ایران برگزار نکردم. اما آثار این نمایشگاه را هم می‌توان در ادامه کارهای پیشینم دانست و تنها شاید بتوانم بگویم در این آثار کمی رنگ‌ها روشن‌تر شده‌اند. نمی‌توانم به قطع بگویم دلیل خاصی برای تغییر این رنگ‌ها وجود دارد، به دلیل اینکه همه این آثار بداهه تصویر شده، بنابراین شاید ناشی از کورسوهای امیدی باشد که گاهی به سراغم می‌آید و بوم‌هایم را روشن‌تر می‌کند. توالی خاطرات، دغدغه‌ها و روزمرگی‌ها، همه آن چیزهایی است که همچنان فکرم را به خود مشغول می‌کند.

وی در ادامه درباره اینکه چرا در اکثر کارهای او چهره‌ها به شکلی دفرمه نقاشی شده‌اند گفت: تلاش من برای نقش کردن حالات درونی و روانی انسان هاست. تصویری از تردید‌ها، ترس و یاس و هرآنچه انسان معاصر را چه در ایران و چه در برداشت کلیتر در جهان دچار نگرانی از آینده می‌کند. آینده یی تاریک که نور را از چشم پرسوناژ‌ها گرفته و چشم‌های خیره به آینده را سرد و تهی کرده است. این ترس‌ها و اظطراب‌ها را شما در چهره دفرمه پرسوناژ‌ها می‌توانید ببینید.

وحید چمانی که به تازگی از حضور در نمایشگاهی گروهی در نیویورک باز می‌گردد درباره حضورش در این رویداد هنری نیز گفت: نمایشگاه انفرادی‌ام در آمریکا همزمان و در یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای هنری نیویورک «آرموری شو» (The Armory show) و به دعوت «Art middle east fair» و گالری «Canvas» برگزار شد. این دعوت پس از نمایش آثارم در نمایشگاه گروهی با عنوان «هزارویک رنگ» که به یاری «گالری نار» در نیویورک برپا شده بود انجام شد. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از پرتره‌ها و فیگور‌ها به نمایش درآمد که خوشبختانه با استقبال روبه رو شد و فرصتی بود تا نقاشی‌هایم را در کنار مطرح‌ترین آثار هنرمندان جهان که توسط مجموعه داران و گالری داران سراسر دنیا جمع شده بود نمایش دهم.

آثار وحید چمانی تیر ماه امسال با حضور در دومین حراج تهران و فروش، به قیمت ۲۲ میلیون تومان و پیش‌تر با رکورد زنی در کریستیز دبی با فروش اثرش به قیمت ۲۸ هزار دلار موفقیت هاى چشمگیرى در بازار هنر را از آن خود نموده است.

وحید چمانی در نمایشگاه جدیدش، ۱۱ اثر را به نمایش گذاشته که کوچک‌ترین اثر ابعادی برابر ۴۰×۵۰ دارد و بزرگ‌ترین هم ۵/۲ متر است. قیمت آثار که همگی با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده‌اند نیز از ۱۲ میلیون شروع شده و به ۳۱ میلیون تومان می‌رسد.

چمانی، برگزیده هفتمین بینال نقاشی ایران و برگزیده نخستین دوره دوسالانه نقاشی دامون فر، این آثار را طی ۳ سال اخیر به روی بوم آورده و به سیاق آثار گذشته‌اش به جهان هستی نگریسته است. در ‌‌نهایت چیزی که در آثار وی دیده می‌شود تضادی میان سنت و مدرنیته است. تفاوت عمده آثاری که در نمایشگاه جدیدش پیش روی مخاطب قرار خواهد گرفت به نسبت آثار گذشته‌اش این است که در آثار جدید وی رنگ‌ها و در ‌‌نهایت فضای آثار روشن‌تر شده است اما در ‌‌نهایت مانند همیشه وی فضای نقاشی سنتی ایران را با تفکر مدرن در هم می‌آمیزد. اسید آمینه‌ها نیز عنوانی کلی برای تمام آثار اوست که ارجاعی به مفهوم و معنای اسید آمینه دارد به این معنا که از آنجا که پیدایش موجودات زنده از اسید آمینه‌ها بوده او خلق آثارش و تجسم آنچه از ذهنش گذشته روی بوم را با این مفهوم پیوند می‌زند.

گالرى نار واقع در ولیعصر، بین محمودیه و زعفرانیه پاساز رولکس، شماره ۵ است.

کد N5289

وبگردی