آفتاب
اطهری در گفت‌وگو با ایلنا:

منافع مشترك ایران و تركیه روابط دو كشور را مستدام می‌كند

منافع مشترك ایران و تركیه روابط دو كشور را مستدام می‌كند

عناصر مشترک همچون انرژی تجارت و همسایگی موجب شده است که روابط هر دو کشور همیشه حفظ شود/ سیاست‌های دخالتی ترکیه در مصر، لیبی و تونس شکست خورد/ در گذشته ترکیه به خاورمیانه اهمیت نمی‌داد و مسائل منطقه را دور از شان خود می‌دانست.

کارشناس مسایل ترکیه معتقد است که ترکیه بیش از آنکه به فکر رابطه خود با آمریکا و متحدانش باشد به فکر حفظ منافع خود است و همین امر موجب شده است که ترکیه این چند سال روابطش را با ایران حفظ کند.

اسدالله اطهری درگفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص افت‌وخیزهای روابط ایران و ترکیه‏، اظهار داشت: روابط ایران و ترکیه در طول تاریخ همیشه گسترس پیدا کرده است و ربطی به دولت و حاکمیت نداشته است و اگر اختلاف های ایدئولوژیکی که موجود است را در نظر نگیریم در مسائل اقتصادی همواه این دو کشور به هم نیازمندند و عناصر مشترک همچون انرژی تجارت و همسایگی موجب شده است که روابط هر دو کشور همیشه حفظ شود.

این استاد روابط بین‌الملل ادامه داد: در این چند سال روابط ایران و ترکیه با وجود دو متغیر مهم یعنی تحریم‌ها یک جانبه و نفوذ آمریکا تغییر چندانی نکرد و دیدیم که ترکیه به تحریم‌های یک جانبه و نفتی علیه ایران پای‌بند نبود.

وی افزود: ترکیه بیش از این که به فکر رابطه خود با آمریکا و متحدانش باشد به فکر حفظ منافع خود است و همین امر موجب شده است که ترکیه این چند سال روابطش را با ایران حفظ کند.

این کارشناس مسایل ترکیه با بیان این که روابط اقتصادی دو کشور در حال گسترش است‏، خاطرنشان کرد: ترکیه دروازه ایران به اروپاست و ایران و ترکیه مکمل هم هستند و داوود اغلو هم اخیرا گفته است که تجارت بین ایران و ترکیه می‌تواند به چندین میلیارد دلار در سال برسد که با توافقی که ایران با کشورهای 1+5 کرده است انتظار می‌رود با کاهش تحریم‌ها، تجارت بین این دو کشور رشد قابل توجه‌ای را به خود اختصاص دهد.

اطهری اخراج سفیر مصر و ادامه‌ دخالت‌های اردوغان با بهانه‌هایی مثل انجام اصول دموکراسی و لزوم رعایت حقوق بشر در مصر را از مهمترین چالش‌های میان دو کشور دانست و افزود:اردوغان بارها اعلام کرده که ما در کنار مردم مصر هستیم.

وی با اشاره به کمک‌های ترکیه به مصر و پشتیبانی از اخوان المسلمین ابراز کرد: با وجود این که دخالت‌های ترکیه در مصر بسیار زیاد بود و حمایت‌های فراوانی از اخوان المسلمین می‌کند، اما دبیرکل اخوان‌الملسمین بارها اعلام کرده است که دولت ترکیه از ما نیست.

این استاد روابط بین الملل افزود: ترکیه سعی داشت مدل مورد نظر خود را برای مصر تونس و لیبی ارائه دهد‏، اما در عمل و در سیاست‌های خود در قبال دخالت‌هایش در این کشورها به بن‌بست خورد و در هیچ‌کدام از آنها نتواست به نتیجه  مطلوب برسد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ترکیه چند سالی است سعی دارد تا در مسائل خاورمینه دخالت کند‏، اظهار کرد: ترکیه می‌خواست با دخالت در مسائل کشورهای خاورمیانه خود را اثر گذار نشان دهد و این در حالی بود که در گذشته ترکیه به خاورمیانه اهمیت نمی‌داد و مسائل منطقه را دور از شان خود می‌دانست.

وی ادامه داد: سیاست ترکیه در عرصه بین‌الملل این بود که با بازیگران برتر غربی مثل آمریکا و اتحادیه اروپا مراوده کند و خودش را از کشورهای عرب کنار بکشد، اما با تغییر سیاست‌های دولت ترکیه و روی کار آمدن اسلام‌گرایان در داخل و همچنین رانده شدن آنها از اتحادیه اروپا سبب شد که تمرکز دولت ترکیه بر روی خاورمیانه معطوف شود.

اطهری در خصوص تلاش ترکیه برای گره گشایی در لیبی؛ تونس و مصر گفت: ترکیه سعی کرد مدل خود را در این کشورها عرضه کند، اما به طور مثال در مصر زمانی که اخوان المسلمین با حمایت ترکیه قدرت را در دست گرفت ترکیه می‌خواست از این طریق تحولات مصر را مدیریت کند و به اصطلاح بر موج سوار شود، اما نتوانست، اخوان المسلمین نیز از قدرت کنار زده شد و سیاست ترکیه در مصر به بن بست کشیده شد.

وی ادامه داد: در لیبی و تونس نیز چنین بن بستی پیش روی ترکیه مشاهده می‌شود و می‌بینیم که این کشور با جبهه النصره و پ.ک.ک اختلافات زیادی پیدا کرده است و در مرز با سوریه نیز دچار مشکل شده است.

کد N5270

وبگردی