آفتاب

مذاکرات بی‌سروصدای ایران با اروپا درباره حل بحران سوریه

مذاکرات بی‌سروصدای ایران با اروپا درباره حل بحران سوریه

گروه سیاسی: تاکنون اگر شایعه‌ای درباره مذاکرات محرمانه درباره سوریه وجود داشته بر محور ایران و آمریکا می‌چرخیده و به طور طبیعی تکذیب هم می‌شد.

ایران > سیاست‌خارجی- گروه سیاسی:
تاکنون اگر شایعه‌ای درباره مذاکرات محرمانه درباره سوریه وجود داشته بر محور ایران و آمریکا می‌چرخیده و به طور طبیعی تکذیب هم می‌شد.

آخرین آن هم همین ادعای مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان پیش از توافق ژنو بود که با بی‌تفاوتی مقامات ایرانی همراه شد. حالا اما یک طرف این مذاکرات فرق دارد و با تکذیب هم همراه نیست. محرمانه هم نیست؛ بی‌سروصداست. ایران چراغ خاموش به‌دنبال حل بحران سوریه است. چنان‌که چندماه قبل‌تر با رایزنی‌های بی‌سروصدا و فشرده در جلوگیری از بروز یک جنگ منطقه‌ای تأثیر‌گذار بود.

این بار حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از این مذاکرت خبر داده است. او گفته که ایران نه با آمریکا که با کشورهای اروپایی مذاکراتی را درباره سوریه دارد. خبرنگار فایننشیال تایمز که همین هفته پیش با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت‌وگو کرده و از آمادگی او برای پیشقدم شدن در ترمیم روابط ایران و آمریکا خبر داده بود از رئیس‌جمهور پرسیده است «آیا شما وارد مذاکراتی بی‌سروصدا با آمریکایی‌ها و قدرت‌های غربی درباره سوریه شده‌اید؟» و روحانی پاسخ داده که «نه با آمریکایی ها. اما [در حال مذاکره] با اروپایی‌ها هستیم.»

چندی پیش محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان وقتی در آنکارا پایتخت ترکیه با عبدالله‌ گل رئیس‌جمهورو احمد داووداوغلو وزیر خارجه این کشور دیدار کرد، پس از بازگشتش درباره فحوای آن نوشت که سوریه در کنار پرونده هسته‌ای ایران محور این دیدار بود. او چندی بعد هم در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که به دیدار اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه می‌رود تا وی را در جریان مذاکراتش با مقامات ترک درباره سوریه بگذارد.

سفیر ایران در ترکیه 5بند از توافق‌های صورت‌گرفته بین ایران و ترکیه را شرح داد و گفت که طرفین درباره حفظ اتحاد و تمامیت ارضی سوریه، توقف جنگ داخلی و برقراری آتش بس در سوریه، ایجاد امکانات لازم برای بازگشت پناهجویان سوری و انتقال کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور، دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران سوریه و پرهیز از هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور و مبارزه با تروریسم و عملیات تروریستی در سوریه به توافق رسیده‌اند.

چنان که روزنامه استار چاپ ترکیه نوشته است علیرضا بیگدلی در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران تا‌کنون دعوتنامه رسمی برای شرکت در مذاکرات ژنو2 (مذاکرات حل بحران سوریه) دریافت کرده است یا نه؟ گفته است در این‌باره اطلاعی ندارم.

روحانی در گفت‌وگوی خود با فایننشیال‌تایمز به این موضوع اشاره کرد و گفت که اگر ایران در گفت‌وگوهای ژنو2 شرکت کند، به‌صورت بی‌طرفانه‌ای با تمامی اعضایی که در آنجا حاضر خواهند بود گفت‌وگو خواهد کرد.گفت‌وگوهای ژنو2 برای حل بحران سوریه قرار است سوم بهمن برگزار شود. دور اول این مذاکرات با مخالفت آمریکا و انگلیس بدون حضور ایران برگزار شد. مسئله‌ای که مورد گلایه کوفی عنان نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه قرار گرفت و پس از پایان مذاکرات در سفری به ایران، مقامات کشورمان را در جریان آنچه در ژنو گذشته بود گذاشت.

حسن روحانی در پاسخ به سؤال این خبرنگار که آیا برای مهار بحران سوریه حاضر به آماده‌سازی‌ زمینه‌های مصالحه با عربستان است؟ گفته است ما هم‌اکنون مذاکره نمی‌کنیم اما هیچ مسئله‌ای برای مذاکره با عربستان سعودی یا هر کشور دیگری نداریم. دیروز وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دیدار کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه برای حل بحران سوریه راه‌حل سیاسی است و امروز همه کشورهای منطقه و جهان به درستی این مسیر پی برده‌اند.

کد N5045

وبگردی