آفتاب
تحولات افغانستان/

انفجار در ولایت هلمند/ نگرانی درباره افزایش حملات علیه کارمندان سازمان ملل

انفجار در ولایت هلمند/ نگرانی درباره افزایش حملات علیه کارمندان سازمان ملل

انفجار در ولایت هلمند، کشته شدن 80 نفر تنها در ماه نوامبر و نگرانی درباره افزایش حملات تروریستی علیه کارمندان سازمانهای بشردوستانه سازمان ملل از جمله رویدادهای اخیر افغانستان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، یک مقام افغانی گزارش داد که صبح امروز یکشنبه بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده ای در ولایت هلمند در جنوب این کشور چهار غیرنظامی کشته شدند.

بر اساس گزارش سازمان ملل که اواخر جولای منتشر شد، در جریان انفجار بمب های کنار جاده ای در نیمه نخست سال جاری هزار و 320 غیرنظامی کشته و دو هزار و 533 نفر زخمی شدند که از این تعداد 443 هزار نفر به خاطر انفجار بمب های کنار جاده ای جان خود را از دست داده و 917 نفر در جریان این انفجارها زخمی شدند.

در همین حال در پی کشته شدن 12 کارمند سازمانهای غیردولتی در ولایت فاریاب از سوی افراد مسلح ناشناس، مارک بودن هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان ضمن هشدار درباره افزایش حملات تروریستی علیه کارمندان سازمانهای بشردوستانه پیش از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در این باره ابراز نگرانی کرد.

در گزارش سازمان ملل آمده است که از ابتدای سال جاری تاکنون در جریان درگیریها در افغانستان 73 مامور کمک های بشردوستانه در افغانستان کشته، زخمی یا ربوده شده که این بالاترین آمار از سال 1997 تاکنون بوده است.

خبر دیگر اینکه مقامات افغانی گزارش دادند در جریان بمب گذاری و حملات تروریستی در ماه گذشته در سراسر افغانستان 80 نفر کشته و 150 فرد دیگر زخمی شدند.

مقامات افغانی از بروز 26 انفجار از جمله نه انفجار انتحاری در ماه نوامبر در بخشهای مختلف افغانستان خبر داده و اعلام کردند که خونبارترین انفجار انتحاری در روز 16 نوامبر در شهر کابل پایتخت این کشور بوده است.

کد N4768

وبگردی