آفتاب

سفیرسابق ایران درلبنان:روحانی در ساماندهی سیاست خارجی تخریب شده 8 سال گذشته بسیار موفق عمل کرد

سفیرسابق ایران درلبنان:روحانی در ساماندهی سیاست خارجی تخریب شده 8 سال گذشته بسیار موفق عمل کرد

سفیرسابق ایران در لبنان می​گوید سیگنال‌های مثبت کشورهای منطقه به دولت جدید ایران نوید بخش بهبود روابط ایران با این کشورها بعد از 8 سال است.

محمدعلی سبحانی در گفت​وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به گام‌های دیپلماتیک دولت یازدهم در سه بعد «تنش‌زدایی با غرب»، «مذاکرات هسته‌ای» و «بهبود روابط با کشورهای منطقه»، اظهار داشت: آقای روحانی در ساماندهی روابط خارجی ایران بسیار موفق بوده است. ایشان وارث سیاست خارجی تخریب شده‌ای است که نتیجه 8 سال سیاست به قول خود احمدی‌نژاد تهاجمی دولت‌های نهم و دهم بود.

وی تصریح کرد: نتیجه این سیاست آن بود که وقتی روحانی دولت را تحویل گرفت روابط ما با جهان، منطقه و همسایگان‌مان روابط مناسبی نبود و از ایران یک کشور دردسرساز تصویر شده بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه روحانی در درجه اول این تصویر را عوض کرد، افزود: آقای روحانی با سفر به سازمان ملل و دیدارها و رایزنی‌هایی که داشت در حدقابل قبولی موفق شد که این تصویر را تغییر دهد.

سیاست هسته‌ای جدید شایسته ملت ایران است

سبحانی به تلاش‌های هسته‌ای دولت یازدهم، گفت: در مرحله بعد دولت با تکیه بر حل مساله هسته‌ای و آوردن آن در مسیر منطقی مبتنی بر بازی برد-برد توانست موفقیت خوبی را کسب کرد. سیاستی که شایسته ملت ایران است و همانطور که خود آقای روحانی در برنامه‌های تبلیغاتی‌شان عنوان کردند «اگر سانتریفیوژ می‌چرخد باید چرخ اقتصاد کشور و ملت هم بچرخد و هر دولت وظیفه‌اش ایجاد رفاه، آسایش و امینت برای مردم است». اگر وزن سیاست یک دولت سنگین‌تر شود و جای بقیه بخش‌ها را بگیرد قطعا کشور دچار مشکل خواهد شد.

سفیر سابق ایران در لبنان ادامه داد: با برنامه عمل مشترکی که به توافق طرفین رسید قطار پرونده هسته‌ای ایران از ریل اشتباهی درآمد و بر روی ریل صحیح خودش قرار گرفت. حالا باید گفت​وگوها ادامه یابد تا مشکل به صورت نهایی در یک زمان قابل قبول حل شود.

دولت باید سیاست متعادلی را در رابطه با کشورهای منطقه دنبال کند

وی با تاکید بر اینکه در راستای دو اقدام قبلی دولت باید سیاست خارجی متعادلی را با کشورهای منطقه پیگیری کند، خاطر نشان کرد: از زمان روی کار آمدن این دولت‌ها هم خوشبختانه از سوی این کشورها هم سیگنال‌های مثبتی ارسال شده است. سفرهای اخیر برخی مقامات کشورهای همسایه و منطقه به ایران گویای همین امر است. 

سبحانی با بیان اینکه دولت باید سیاست تنش‌زدایی را در ارتباط با دولت‌های منطقه دنبال کند، گفت: می‌توان مشکلات منطقه‌ای را کاهش داد، حتما باید به روابط با همسایگان‌مان رسیدگی جدی کنیم، هر خطری می‌تواند از طریق همسایگان باشد. هر موفقیتی هم می‌تواند از همین مسیر برای ما حاصل شود. طبیعتا یک دولت عاقل و با تدبیر به دنبال موفقیت می‌رود، موفقیت هم در این است که ما با دنیا کمتر مشکل داشته باشیم و سیاست تنش‌زدایی را دنبال کنیم و اجازه ندهیم که گرفتاری‌های گذشته ادامه یابد.

در دوران اصلاحات روابط مثبتی با کشورهای منطقه داشتیم

وی با یادآوری اینکه روابط ایران با کشورهای عربی همیشه در حالت تنش نبوده، گفت: در دوران اصلاحات روابط کشور با کشورهای عربی روابط خوب و مطلوبی بود. بعد از آن بود که سیاست ایران هراسی در بین کشورهای عربی رواج یافت و تبلیغ می‌شد. ما باید قبول کنیم که شرایط عوض شده است و ما باید به کشورهای منطقه خصوصا همسایگان را جدی بگیریم.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: ما باید سیاست خارجی‌مان را برای کشورهای منطقه تبیین کنیم، خصوصا اینکه سیاست هسته‌ای ما براساس سیاست برد-برد و روابط مثبت با قدرت‌های جهانی در حال حل و فصل است. از سوی دیگر برخی اندیشمندان و سیاستمداران و حکومت‌های منطقه هم با خوش‌بینی به دولت جدید ایران نگاه می‌کنند و فضا برای بهبود روابط فراهم شده است.

وی تصریح کرد: سیگنال‌های مثبتی که وجود دارد حاکی از این است که زمینه بهبود این مناسبات وجود دارد و فکر می‌کنم که حداقل از طرف ایران باید این نگاه مثبت پیگیری شود و از طرف مقابل هم تصور من این است که بسیار زودتر از اینکه فکر کنیم جواب خواهد داد.

سبحانی تاکید کرد: البته این به معنای آن نیست که ما روی یک کشور زوم کنیم، بلکه بایستی گفتمان خودمان را پیگیری کنیم، گفتمان دولت فعلی گفتمان اعتدال، تنش‌زدایی، همراهی و همکاری با همه کشورهای منطقه است آن وقت می‌بینید که این روش می‌تواند پاسخگو باشد و روابط ما بهبود پیدا کند، دشمنی‌ها با ایران کاهش پیدا کند و در مقابل دوستی‌ها افزایش یابد.

/29220

 

کد N4700

وبگردی