آفتاب
| 125150

ارتش تایلند در پایتخت مستقر شد

ارتش تایلند در پایتخت مستقر شد

درحال حاضر تنش‌ها در بانکوک رو به افزایش است. جنبش اعتراضی ضد دولتی، دعوت به اشغال فراگیر ساختمان‌های دولتی در سرتاسر پایتخت کرده و آن را «شورش خلق» خوانده است.

نیروهای ارتش تایلند در پایتخت این کشور مستقر شدند تا به کمک نیروهای ضد شورش از ساختمان‌های دولتی در مقابل معترضان مخالف دولت محافظت کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، شاهدان عینی می‌گویند که به سمت معترضانی که قصد شکستن موانع مقابل ساختمان دولت را داشتند، گاز اشک‌آور شلیک شده است.

فعالان دولتی تهدید کرده‌اند که به ساختمان‌های دولتی ازجمله مقر «یینگلاک شیناوترا» نخست‌وزیر تایلند حمله خواهند کرد.

امروز - یکشنبه - هشتمین روز از ادامه درگیری‌ها در تایلند برای برکناری نخست‌وزیر این کشور است.

در درگیری روز گذشته دو نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

معترضان می‌گویند که ینگلاک در واقع نماینده برادرش «تاکسین شیناوترا» نخست‌وزیر سابق است.

تاکسین در سال ۲۰۰۶ میلادی و‌ پس از اعتراضات گسترده در تایلند، طی یک کودتا برکنار شد و اکنون در یک تبعید خودخواسته، در خارج از کشور زندگی می‌کند.

وی دو سال پس از برکناری، به جرم فساد مالی به حبس محکوم شد. تاکسین شیناوترا همواره گفته است که اتهام‌های وارده به وی سیاسی و ناروا بوده است.

تاکسین شیناوترا از مناقشه‌انگیز‌ترین چهره‌های سیاسی در تایلند است که در عین محبوبیت گسترده در مناطق روستایی، در شهر‌ها و در میان طبقه متوسط مخالفان فراوانی دارد.

بر اساس این گزارش، مخالفات دولت به تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی وارد شده‌اند و در حال گفت‌وگو برای در دست گرفتن برنامه‌های این شبکه‌ها هستند.

در حال حاضر تنش‌ها در بانکوک رو به افزایش است. جنبش اعتراضی ضددولتی، دعوت به اشغال فراگیر ساختمان‌های دولتی در سرتاسر پایتخت کرده و آن را «شورش خلق» خوانده است.

اگر حامیان ینگلاک که عمدتا در حومه شهر و روستا‌ها ساکن هستند بیش از این برای پشتیبانی از وی روانه پایتخت شوند، خطر فراگیر شدن خشونت در بانکوک بالا می‌رود.

آن‌چه در روزهای اخیر سبب افزایش تنش‌های سیاسی در تایلند شده، طرح پیشنهادی عفو سیاسی است که منتقدان آن می‌گویند بازگشت تاکسین شیناوترا را ممکن می‌کند.

سنای تایلند این طرح مناقشه‌برانگیز را رد کرده است.

یینگلاک گفته است که رای سنا را می‌پذیرد و آن را دوباره به رای نمی‌گذارد.

کد N4551

وبگردی