آفتاب

صالحی:باید از بگومگو​های بچگانه پرهیزکنیم/ ازابتدا بنایی بر غنی‌سازی 20 درصد نداشتیم

صالحی:باید از بگومگو​های بچگانه پرهیزکنیم/ ازابتدا بنایی بر غنی‌سازی 20 درصد نداشتیم

تسنیم نوشت:

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: می‌توانستیم در شرایط بهتری باشیم و به گونه‌ای تفاهم‌نامه ژنو را قوی‌تر تهیه کنیم.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم سالگرد شهید شهریاری که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه بارها گفته‌ایم در بخشی از فرآیند غنی‌سازی 20 درصدی تنها مرجع ما در برخی از مسائل شهید شهریاری بود، یادآور شد: غیر از خود وی، مرجع بالاتری نداشتیم تا مسائلی را که به نتیجه می‌رسید، ثابت کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شهید شهریاری در دسترسی به غنی‌سازی 20 درصد به ما بسیار کمک کرد و جایگاه علمی و فناوری وی برای همه شناخته شده است.

صالحی با اشاره به اینکه هر نیروگاه هسته‌ای 2 هزار مگاواتی مانع انتشار 7 میلیون تن آلودگی هوا می‌شود، افزود: دشمن با فرافکنی عنوان می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در زمینه دستیابی به انرژی هسته‌ای لجاجت می‌کند و این‌گونه جا انداخته که ایران است که لجاجت می‌کند، در حالی که این مسئله از همان ابهامات شیطنت‌آمیزی است که آنها رواج داده‌اند.

وی ادامه داد: ما برای اولین بار در سال 2003 آمادگی خودمان را اعلام کردیم که شفاف‌سازی کنیم و فراتر از تعهدتمان در پروتکل الحاقی که امضاء کرده‌ بودیم و بنده نیز مامور آن بودم، عمل کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: زمانی که شهید شهریاری به شهادت رسید ما تنها 5 هزار سانتریفیوژ و حدود 1500 تن اورانیوم غنی‌ شده داشتیم اما امروز با گذشت 3 سال 19 هزار سانتریفیوژ و قریب 7 تن اورانیوم غنی شده داریم و 15 نوع رادیو دارو تولید کرده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات تاثیر خودش را گذاشت، گفت: اینکه امروز طرف غربی با انعطاف بیشتری جلو آمده است برای این است که به این نتیجه رسیده هر چقدر فشار آورده، ملت ایران با آن مقابله کرده است و با وجود اینکه افزایش قیمت دلار دارایی‌‌های مردم را کم کرد اما آنها دوباره پای صندوق‌های رای آمدند.

وی با بیان اینکه توافق ژنو 3 یک قدم رو به جلو بود، گفت: ما وارث انقلابی هستیم که در بستر اخلاقیات حرکت می‌کند. بنابراین باید از بداخلاقی دست بکشیم و از بدنام کردن یکدیگر دوری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه 3 اصل را باید رعایت کنیم، تاکید کرد: مبانی گفتمان مسئولان ما باید حقیقت باشد و از غلو دوری کنند و در عین حال از حرمت‌شکنی بپرهیزیم.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر در برهه‌ حساسی هستیم و باید از این اختلاف‌ها و بگو‌مگوها که اغلب آن بچگانه است، به شدت دوری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: نتیجه این تفاهم‌نامه هر چه باشد، به نفع ماست. برخی می‌گویند که ما در این توافقنامه امکان دسترسی به غنی‌سازی 20 درصد را از دست داده‌ایم اما از همان ابتدا ما بنایی بر غنی‌سازی 20 درصد نداشتیم. وقتی آنها این را در اختیار ما قرار ندادند آن را تولید کردیم و در حال حاضر نیز به اندازه 5 تا 6 سال آن را تولید کرده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه در این بیانیه ما فعلا مشکلی درباره رآکتور اراک نداریم، یادآور شد: اینکه غرب به دنبال متوقف کردن فعالیت‌های رآکتور اراک است، به این دلیل است که اراک منشأ پلوتونیوم بوده و این ماده در سلاح هسته‌ای به کار می‌رود، در حالی که این هم از دروغ‌های بزرگ آنهاست، زیرا پلوتونیومی که رآکتور اراک تولید می‌کند، پلوتونیومی نیست که در ساخت سلاح هسته‌ای به کار می‌رود و به درد سلاح اتمی نمی‌خورد.

29219

 

 

کد N4287

وبگردی