آفتاب

درگیری شدید پلیس و معترضین در خیابان های کی یف

درگیری شدید پلیس و معترضین در خیابان های کی یف

اعتراضات مردم اوکراین به تصمیم دولت این کشور در مورد رابطه با اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد بطوریکه صبح امروز پلیس این کشور مجبور به استفاده از باتوم و نارنجک های بی حس کننده برای پراکنده کردن معترضین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خیایان های کی یف صبح امروز شنبه شاهد درگیری شدید پلیس و معترضین به تصمیم دولت اوکرین برای صرف نظر از گسترش روابط با اتحادیه اروپا بود.

شدیدترین درگیریهای امروز در میدان استقلال اوکراین گزارش شده و رویترز از بازداشت بیش از 35 نفر در اعتراضات امروز شهر کی یف گزارش داده است.

در هفته گذشته دولت اوکراین اعلام کرد که تصمیمی برای امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا نداشته و ترجیح می دهد که مناسبات خود با روسیه را گسترش بدهد. در ادامه این اقدامات "ویکتور یانوکویچ" رئیس جمهور اوکراین روز گذشته از امضای توافقنامه با اتحادیه اروپا صرف نظر کرد و بدین ترتیب تنش های کی یف-بروکسل وارد مرحله جدید شد.

یانوکوویچ که دیروز جمعه در اجلاس اتحادیه اروپا در لیتوانی شرکت کرده بود فشار روسیه را دلیل تصمیم خود دانست. رهبران اتحادیه اروپا که در ویلنیوس پایتخت لیتوانی دیدار می کنند روز جمعه اخطار دادند که دخالت روسیه در روابط خود با جمهوری های سابق شوروی را تحمل نخواهند کرد.

خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا دخالت روسیه را "مغایر با موازین قوانین بین‌المللی" توصیف کرد و گفت : اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش وتوی روسیه نخواهد بود . دوره حاکمیت محدود در اروپا به پایان رسیده است.

یانوکوویچ هفته گذشته اعلام کرد که مقدمه چینی برای امضای موافقتنامه تجاری با اتحادیه اروپا در ویلنیوس را معلق می کند. رئیس جمهور اوکراین استدلال کرد که نمی تواند تجارت با روسیه که مخالف این توافقنامه است را فدا کند. او همچنین پیشنهاد اتحادیه اروپا برای اعطای وامی به ارزش ۶۱۰ میلیون یورویی را ناکافی دانست و گفت که حداقل ۲۰ میلیارد یورو برای نوسازی اقتصاد در حد استانداردهای اروپایی لازم دارد.

او روز جمعه در اظهاراتی در وبسایت ریاست جمهوری اوکراین نوشت که همچنان قصد امضای این موافقتنامه را دارد اما چند گام حیاتی وجود دارد که ابتدا باید برداشته شود.

 

کد N4215

وبگردی