آفتاب

عراقچی: حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی با اجرای توافقنامه ژنو قابل دسترسی می شود

عراقچی: حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی با اجرای توافقنامه ژنو قابل دسترسی می شود

ایرنا نوشت:

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافقنامه ژنو از اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه همزمان با آغاز سال جدید میلادی اجرایی می شود، گفت: با اجرای این توافقنامه، حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی طی 6 ماه قابل دسترسی می شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: از مجموع 15 میلیارد دلار، حدود 10 میلیارد دلار آن که پیش از این، صرف خرید مواد غذایی و دارویی می شد، قابل دسترسی خواهد شد.

به گفته عراقچی، یکی از اقدامات اعتماد سازی 1+5 در توافقنامه ژنو، تجارت امور انساندوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: این کانال مالی شامل بانک های خارجی مشخص و بانک های ایرانی غیرتحریم شده خواهد بود که به هنگام ایجاد این کانال، مشخص خواهند شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس، مکانیزم بانکی برای مواد غذایی و دارویی تعریف می شود و به بانک ها نیز ضمانت لازم داده می شود که مشکلی در تجارت دارو و مواد غذایی وجود نداشته باشد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: همچنین حدود 4.6 میلیارد دلار دیگر از درآمد نفتی که به بانک مرکزی واریز می شد، قابل دسترسی خواهد خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه، ایجاد شکاف در سازمان تحریم ها و برداشتن فشار روانی تحریم ها، متوقف شدن روند افزایش تحریم های جدید و حفظ فروش نفت در شرایط فعلی را از دستاوردهای توافق ژنو 3 برشمرد.

عراقچی خاطر نشان کرد: همچنین با پرداخت مستقیم شهریه به دانشگاهها و دانشکده ها برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور برای یک دوره 6ماهه توافق شده که بر این اساس، 400 میلیون دلار درآمد ناشی از فروش نفت که با توجه به تحریم ها برای دانشجویان هزینه می شد، قابل دسترسی خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: بر اساس توافقنامه ژنو همچنین تحریم صنایع پتروشیمی برداشته شده و مشکلات بیمه نفت کش ها نیز برطرف می شود.

وی تصریح کرد: تحریم های صادرات پتروشیمی ایران و خدمات مربوط شامل بیمه، حمل و نقل و مالی نیز تعلیق می شود.

29219

 

 

کد N4211

وبگردی