آفتاب
درایتی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

هماهنگی روحانی با رهبری مخالفت‌ها را بی‌اثر می‌کند

هماهنگی روحانی با رهبری مخالفت‌ها را بی‌اثر می‌کند

روند توافقات ژنو با هماهنگی عالی ترین سران نظام پیش می‌رود. پس باید صدای منتقدان به اندازه جایگاه اجتماعی آن‌ها شنیده شود وگرنه برای آن‌ها ایجا توهم خواهد کرد.

مشاور رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: روند توافقات ژنو با هماهنگی عالیترین سران نظام پیش می‌رود. پس باید صدای منتقدان به اندازه جایگاه اجتماعی آن‌ها شنیده شود وگرنه برای آن‌ها ایجا توهم خواهد کرد.

مصطفی درایتی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص اظهارات صورت گرفته پیرامون توافقات اخیر ژنو عنوان کرد: من معتقدم اگر آقای روحانی همین هماهنگی را همواره با رهبری حفظ کند، مخالفت‌های صورت گرفته هیچ تاثیری در روند کار نخواهد داشت و می‌تواند به مرور مشکلات کشور را كم کند.

وی با بیان اینکه توافقات صورت گرفته به شکل مستقیم با زندگی مردم مرتبط است،گفت: مخالفت‌ها و توجیه‌های صورت گرفته جز کینه‌توزی با مردم نتیجه‌ای نخواهد داشت. آنچه مهم است این است که این روند با هماهنگی عالیترین سران نظام پیش می‌رود. پس باید صدای منتقدان به اندازه جایگاه اجتماعی آن‌ها شنیده شود وگرنه برای آن‌ها ایجا توهم خواهد کرد.

مشاور رئیس دولت اصلاحات توافقات ژنو را قدم بزرگی دانست که هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود،گفت: این توافقات آغازی است که باید به شکلی شایسته و عاقلانه ادامه پیدا کند، چرا که اگر قادر به حل آن نبودیم همه عرصه‌های دیگر نیز به نحوی متاثر می‌شد.

وی افزود: قطعاً ایران در ادامه به آنچه در توافقات اشاره شده است، عمل خواهد کرد و منافع ملی را به گونه‌ای دنبال می‌کند که ضمن برگرداندن اعتماد سلب شده جایگاه قبلی خود در عرصه بین المللی را حفظ کرده و توانمندی خود در
عرصه منطقه‌ای را افزایش دهد.

درایتی با تاکید بر اینکه من به روند پیش گرفته شده توسط متخصصان دیپلماتیک کشورمان خوش‌بین هستم، گفت: اگر دو طرف عزم جدی برای حل مسائل فی مابین داشته باشند، در ‌آینده شاهدیم که مشکلات به مرور مرتفع می‌شود. امروز نگاه دیپلماسی ما بیشتر به آمریکا و اروپا معطوف شده است. اما نباید فراموش کرد که مسائل منطقه‌ای نیز مهم بوده و نباید از آن غافل شد حتی در مورد توافقات صورت گرفته نیز باید همواره نگاهی به منطقه داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: وزارت خارجه در کنار اعتمادسازی جهانی باید برای جلب اعتماد کشورهای منطقه نیز تلاش کند که این موجب برجسته شدن نقش ایران در منطقه و مرتفع شدن موانع احتمالی در سر راه توافقات صورت گرفته خواهد شد.

وی در خصوص گزارش صد روزه روحانی نیز عنوان کرد: باید منصفانه و با توجه به وضعیتی که دولت، کشور را تحویل گرفته است به آن نمره قبولی بدهیم. به ویژه در عرصه سیاست خارجی پیشرفت زیادی را شاهد بودیم. همچنین در بحث اقتصاد نیز آنچه می‌تواند امیدبخش باشد این است که روند تصمیمات عجولانه متوقف شده است و شرایط به شکل تدریجی به ریل خود باز می‌گردد و دیگر شاهد تصمیمات بیجا در کشور نیستیم.

درایتی با اشاره به اینکه دولت باید در صد روز آینده عنایت بیشتری به عرصه سیاست داخلی داشته باشد، گفت: باید به این عرصه نیز به اندازه دیگر بخش‌ها اهمیت داده شود و نقطه امیدی نیز در داخل در مورد سیاست داخلی ایجاد شود  چرا که عرصه سیاست داخلی بستر سالم سازی و توسعه در بخش‌های دیگر محسوب می‌شود و توجه به این بخش کمک می‌کند دولت موفق‌تر باشد و روند سالمی را در پیش گیرد، در حالیکه تاکنون وضعیت بر جسته‌ای را در این عرصه مشاهده نکرده‌ایم.

وی افزود: به نظر می‌رسد در عرصه سیاست داخلی بیشتر افراد اجرایی هستند نه سیاسی. اگر فرد اجرایی در عرصه داخل نگاهی نداشته باشد در کار خود دچار مشکل می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود آقای روحانی در صد روز دوم این مسئله را مر فع کند. همچنین در بخش فرهنگ نیز چالش‌های بسیاری در کشور وجود دارد که امیدواریم طی روزهای آینده نیز خبرهای خوبی از سوی دولت در این رابطه شنیده شود. در این صورت آقای روحانی می‌تواند به مرور نقش بهتری در حفظ امید ایجاد شده میان مردم داشته باشد.

کد N4012

وبگردی