آفتاب

فلاحت​پیشه: ایران باید تنش​زدایی راازمنطقه تا مرز آمریکاپیش ببرد/شرح سه گام دیپلماتیک دولت در سه سطح

فلاحت​پیشه: ایران باید تنش​زدایی راازمنطقه تا مرز آمریکاپیش ببرد/شرح سه گام دیپلماتیک دولت در سه سطح

«جلوگیری از تصاعد بحران»، «تنش زدایی» و «تجدید رابطه» سه گام دیپلماتیک دولت یازدهم از منظر حشمت​الله فلاحت پیشه است.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، با بیان اینکه دولت روند خوبی در روش​های دیپلماتیک خود در پیش گرفته و نظمی در رفتارهای دولت مشاهده می​شود، گفت: به نظرم دولت در این عرصه سه گام «جلوگیری از تصاعد بحران»، «تنش زدایی» و «تجدید رابطه» را در پیش گرفته است.

وی افزود: این را هم باید در نظر گرفت که حوزه مکانی کار دولت در این مدت هم در سه سطح راهبرد بین المللی، منطقه ای و روابط دوجانبه پیش رفته است. به نظر می​رسد که دولت در در سطح بین المللی، در حال تنش زدایی است و در دو سطح دوم و سوم هم به واسطه آن با دست برتر پیش می رود. سخنرانی بعد از انتخابات آقای روحانی فاز اول این کار بود. سخنرانی در سازمان ملل هم اعلام رسمی مواضع ایران در سطح بین الملل و در راستای جلوگیری از تصاعد بحران بود.

این استاد دانشگاه با اعتقاد بر اینکه گام اول را دولت در مذاکرات ژنو سه تحت عنوان «جلوگیری از تصاعد بحران» برداشت، ادامه داد: ژنو سه و توافق نهایی در آن، تنش زدایی در گام دوم بود.

به گفته وی، به نظر می​رسد که این​بار دولت در سطح دوم و تنش زدایی در سطح منطقه وارد عمل شده است و به دنبال پایان دادن به ایران هراسی است. کما اینکه در غالب گفت و گو با سران کشورهای منطقه در حال تنش زدایی و تلاش برای رفع بحران در منطقه بویژه سوریه و رایزنی با دیگر کشورهای منطقه است.

فلاحت پیشه افزود: به همین اندازه هم ایران در رابطه دوجانبه با دیگر کشورهای منطقه بویژه اعراب می تواند گام بر دارد. به نظر می​رسد که دولت در این زمینه نیز فعال شده است. سفر وزیر خارجه امارات به ایران گامی در این زمینه است که سبب می​شود چالش جزایر سه گانه کم رنگ شود و مخالفت​ها با پیشرفت​های هسته​ای ایران در مذاکرات هسته​ای کاهش یابد.

این تحلیلگر عرصه دیپلماسی کشور با بیان اینکه دولت باید تنش زدایی و تفاهم را به پیش ببرد، تاکید کرد: دولت باید «جلوگیری از تصاعد بحران» را به فاز «تنش زدایی» ببرد.

از نگاه وی، گام سوم در این زمینه «تجدید روابط ایران و آمریکا» است. به عبارت دیگر پس از «تنش زدایی» و«جلوگیری از تصاعد بحران»، هیچ مانعی برای روابط دو جانبه ایران با دیگر کشورها اعم از کشورهای همسایه و منطقه و حتی آمریکا نباید وجود داشته باشد. از این رو ایران باید به سمت تنش زدایی در رابطه با آمریکا پیش برود.

فلاحت پیشه که می​گفت نوعی فضا برای این موضوع در آمریکا هم فراهم است، ادامه داد: از آنجا که خط قرمز در برقراری این رابطه از سو یهر دو طرف، موضوع رژیم اسرائیل است، ایران اگر موضوع سرزمین های اشغالی را هم در قالب همان طرح قدیمی خود یعنی «رفراندوم در سرزمین اشغالی» پیش ببرد امکان تنش زدایی در ورابط ایران و آمریکا نیز پیش خواهد آمد.  به این ترتیب هم ایران طرفدار رفراندوم و آزادی در جهان شناخته می شود و هم گامی برای تنش زدایی برداشته و ایران هراسی را در جهان کم می کند. به عبارت دیگر ایران باید تنش​زدایی را از منطقه تا مرز آمریکا پیش ببرد.

به اعتقاد وی، ایران در قبال عربستان هم باید وارد تنش زدایی شود. او که می​گفت «در حال حاضر اطلاعاتی های عربستایران باید تنش​زدایی رااز منطقه تا مرز آمریکاپیش ببردان تصمیم گیرنده این کشور شده اند»، ادامه داد: به میزانی که دیپلمات​های ایران و عربستان از یکدیگر دور شوند، اطلاعاتی های عربستان که دستشان به خون و ترور در منطقه آلوده است، امور را به دست می​گیرند. از این رو ضروری است که روابط دو کشور در سطح دیپلماتیک بهبود یابد.

/2929

کد N3981

وبگردی