آفتاب

آمریکا از افغانستان عذرخواهی کرد

آمریکا از افغانستان عذرخواهی کرد

ایسنا نوشت:

همزمان با افزایش تنش‌ها در خصوص امضای توافقنامه امنیتی میان واشنگتن- کابل، فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان به دلیل حمله پهپادی که باعث کشته شدن یک کودک شد، از مقامات افغانستان عذرخواهی کرده و ناتو متعهد تحقیق در خصوص این رویداد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان برای ابراز تاسف و عذرخواهی در خصوص این رویداد و تلفات غیرنظامی‌اش با حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان تماس گرفته و به کرزای اطمینان داد که تحقیقاتی در مورد این حمله پهپادی به ولایت هلمند انجام خواهد گرفت تا تمامی حقایق در خصوص این اتفاق روشن شود.

یکی از مقام‌های نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح در افغانستان (ایساف) گفت: ما خانه‌ای را مورد هدف قرار نداده و یا به آن حمله نکردیم. اطلاعاتی که ما در اختیار داریم نشان می‌دهد این حمله هوایی جاده را مورد اصابت قرار داده است. متاسفانه قربانیان غیرنظامی در نزدیکی این حمله حضور داشتند.

ایساف اعلام کرد، این حمله یک شبه‌نظامی را که سوار بر موتورسیکلت بوده، مورد هدف قرار داد اما حضور یک پهپاد در این حمله را تایید نکرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای گفت: کرزای به شدت حمله هوایی ناتو به یک خانه را که منجر به کشته شدن یک کودک دو ساله و زخمی شدن دو زن شد، محکوم می‌کند. این حمله نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی برای زندگی و جان افغان‌ها احترام قائل نیستند. مادامی که اقدامات یک جانبه و ظالمانه توسط نیروهای آمریکا ادامه یابد، من توافق نامه امنیتی دو جانبه را امضا نخواهم کرد.

سخنگوی کرزای نیز گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تعهدات اخیر خود مبنی بر احترام به حرمت و شرافت مردم افغان را زیر پا گذاشته است. آمریکا با بمباران غیرنظامیان چگونه می‌خواهد به حرمت و شرافت مردم افغان احترام بگذارد؟ این رویداد نمونه دیگری از عدم پایبندگی آمریکا به تعهداتش است.

تلفات غیرنظامیان یکی از حساس‌ترین مسائل پس از حمله نظامی آمریکا در افغانستان بوده است و کرزای هشدار داد که این رویداد اخیر توافق نامه امنیتی دو جانبه با واشنگتن را تهدید می‌کند.

5252

کد N3635

وبگردی